دلایل طلاق عاطفی

طلاق عاطفی
   

طلاق عاطفی چیست؟ دلایل طلاق عاطفی از منظر متخصصان چه می باشد؟ در این مقاله به طور مختصر به موضوع طلاق عاطفی و دلایل آن خواهیم پرداخت. تشکیل خانواده به منظور کاستن از رنج ها، ناراحتی ها، و آشفتگی ها صورت می گیرد. زمانی که یک پسر و دختر جوان تصمیم به ازدواج می گیرند در آینده خود زندگی شاد و آرام را متصور می شوند.

کلمات کلیدی:( طلاق عاطفی|دلایل طلاق عاطفی|جلوگیری طلاق عاطفی|مشاوره زناشویی)
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اگر هدف از ازدواج این بود که دردی بر دردهای جوانان اضافه شود هیچ جوانی به ازدواج فکر هم نمی کرد. اجازه بدهید از زاویه ای دیگر این موضوع را بررسی کنیم. هنگامی که پسر و دختر جوان ازدواج می کنند با نیت تقویت شادی ها و کاستن از بارهای منفی روانی در انجام امر ازدواج تسریع و تعجیل می کنند. آن ها گاهی بدون این که خلقیات یکدیگر را بشناسند، بدون این که از ویژگی های جسمی – روحی یکدیگر اطلاع داشته باشند، و بدون توجه به خواسته و اهدافشان پای سفره عقد می نشینند. پس از گذشت مدتی، زندگی به ظاهر شیرنشان تبدیل به میدان جنگ می شود. آن ها در ابتدای راهی قرار می گیرند که بهتر بود قبل از ازدواج آن راه و پستی و بلندی هایش را می دیدند. رفته رفته احساس می کنند هیچ تمایلی به بودن در کنار یکدیگر ندارند. به این ترتیب آن ها وارد فاز ابتدایی طلاق، یعنی طلاق عاطفی می شوند. طلاق عاطفی پیش زمینه طلاق قانونی است. طی مدتی که زوجین درگیر طلاق عاطفی هستند، رابطه شان سردتر و سردتر می شود و کار تا جایی پیش می رود که تصمیم می گیرند بدترین راه ممکن یعنی طلاق قانونی را انتخاب کنند. طلاقی که هم برای خودشان هم برای خانواده هایشان و هم اگر فرزندی داشته باشند برای فرزندانشان، اتفاق ناگوار و شوکه کننده ای خواهد بود.

حال سوال اینجاست که طلاق عاطفی از کجا سرچشمه می گیرد؟ دلایل طلاق عاطفی چیست؟ با ما همراه باشید تا به طور اجمالی این موضوع را بررسی کنیم.

 

دلایل طلاق عاطفی

خانواده خاستگاه امنیت، آرامش روحی – جسمی، تقویت بنیان جامعه، و محل لذت بردن از اشتراک احساسات است. هدف از ازدواج رسیدن به آرامش روانی است. اگر به اطرافمان نگاه کنیم حتما در زندگی مان با زوجینی برخورد کرده ایم که چندین سال است با یکدیگر زندگی می کنند اما هیچ علاقه ای به هم ندارند. زوجینی که زندگی شان سرشار از آشفتگی، رنج و ناراحتی است. آن ها نه تنها از بودن در کنار یکدیگر لذت نمی برند بلکه بودن یا نبودنشان برایشانی بی تفاوت است. کم کم کار به جایی می رسد که زن و مرد علاوه بر ناراحتی عاطفی از نظر جسمی هم هیچ تعلق خاطری به همدیگر نخواهند داشت. در چنین حالتی طرفین وارد ورطه طلاق عاطفی شده اند. خانه و خانواده زن و مردی که درگیر طلاق عاطفی هستند نه تنها محل آرامش و نشاط نیست بلکه از سکوت و تلخی لبریز است. طلاق عاطفی همان قالب جدید بسوز و بساز قدیمی ها است که در زندگی و جامعه ایرانی هم رخنه کرده است.

طلاق عاطفی معمولا از ناپختگی طرفین سرچشمه می گیرد و با یک کشمکش کوچک شروع می شود. بعد از کشمکش، طرفین که قدرت مدیریت بحران را ندارند، به جای کنترل شرایط وارد فاز دشمنی می شوند. پس از مدتی، دشمنی به تنفر می انجامد. تنفر زن و مرد از یکدیگر آن قدر عمیق و کهنه می شود که زوجین وارد فاز و مرحله بی تفاوتی می شوند. در این مرحله بود و نبود زن و مرد بی تفاوت می شود.

فقدان مهارت های زندگی مشترک و کاهش روابط فامیلی از دلایل وقوع طلاق عاطفی است. به طور نمونه، اگر روابط خانواده های عروس و داماد، روابط ناخوشایندی باشد رفته رفته این ناخوشایندی ها به سرد شدن رابطه عروس و داماد می گراید.

باید به این نکته دقت کرد که در برخی مواقع جوان ها با توجه به احساسات زودگذر و هیجانات خام، همسرشان را انتخاب می کنند. اکثر ازدواج هایی که از سر ناپختگی و احساسات زودگذر صورت می گیرد دیر یا زود منجر به طلاق عاطفی می شود. منظور از ازدواج احساسی ازدواجی است که در آن، پسر تنها به یک خصیصه دختر مانند زیبایی توجه می کند و چشمش را بر تمام بدی ها می بندد. ایمان و اعتقادات مذهبی ضعیف می تواند زمینه را برای ازدواج احساسی و متعاقب آن طلاق عاطفی فراهم کند.

ازدواج بدون آگاهی و شناخت زوجین از یکدیگر، ازدواج در سنین نوجوانی(سنینی که فرد به بلوغ فکری و عاطفی نرسیده باشد)، گرایشات متفاوت جنسی و مزاجی، بیکاری و فقر و فشارهای مالی، عدم توانمندی در عشق ورزی، عدم توجه به مهارت های زندگی مشترک، اختلال شخصیت زن یا مرد، عدم توجه به تفاوت های خانوادگی و فرهنگی از جمله دلایلی است که به گستردگی طلاق عاطفی دامن می زند.


همچنین ببینید:

تاثیر طلاق بر فرزندان پسر چه آثاری در پی دارد

تاثیر طلاق بر فرزندان دختر

نشانه ها و علائم طلاق عاطفی که زوجین باید بدانند


گاهی زن و مرد از یکدیگر توقعات نابجا و نامحدودی دارند. مثلا زن بدون توجه به وضعیت مالی مرد، از او تقاضای خانه آنچنانی، ماشین آنچنانی و غیره را می کند. همین توقعات نامحدود که در آن مرزهای منطق نادیده گرفته می شود موجبات طلاق عاطفی را فراهم می آورد. زندگی رویایی بسیار مفید است اما در صورتی که رویاها دست یافتنی و نزدیک به واقعیت باشند. بنابراین توصیه می شود زوجین تفاوت ها را درک کنند و مطابق واقعیات عمل کنند.

یک مشکل دیگر که معمولا در خانم ها دیده می شود این است که زن، به دنبال تجمل گرایی و اسراف است. همین تجمل گرایی موجب می شود پس از چند صباحی زن نسبت به اقوام شوهرش حسادت کرده و خودش را با آن ها مقایسه کند. حسادت زن در قالب بهانه گیری های مختلف نمود پیدا می کند و راه برای وقوع جدایی عاطفی هموار می شود.

 

دلایل طلاق عاطفی

نشانه های طلاق عاطفی

زن و مردی که دچار طلاق عاطفی شده اند اعتماد، علاقه، و جذابیتشان را نسبت به همدیگر از دست داده اند. به باور یکی از متخصصان حوزه روانشناسی، در طلاق عاطفی، زن و مرد به جای پشتیبانی از یکدیگر، در راستای ناکامی، تحقیر، آزار، و سرکوب عزت نفس طرف مقابل عمل می کنند. هر یک از زوجین در جهت اثبات گناهکار بودن و طرد دیگری می کوشد. طلاق عاطفی را می توان طلاق مخفی هم نامید. در این نوع از طلاق، زوجین تا چندین سال زیر یک سقف زندگی می کنند اما در عمل هیچ علاقه ای به هم ندارند. گاهی حتی آن ها یک کلمه هم با یکدیگر حرف نمی زنند. طلاق عاطفی پس از مدتی زمینه مشکلات روحی و جسمی زن و مرد را فراهم می کند. هر چه زمان می گذرد بی میلی زوجین بیشتر و بیشتر می شود. گاهی همین بی میلی بهانه ای برای جنجال و دعوا می شود.

دلایل طلاق عاطفی

 

سخن پایانی

همه ما شنیده ایم و در آموزه های علمی و دینی بارها و بارها دیده ایم که بزرگان علم و دین، جوانان را به ازدواج با فرد هم سطحشان ترغیب کرده اند. زمانی که خانواده دختر و پسر به لحاظ مالی، فرهنگی و اعتقادی متفاوت باشند ازدواجشان به احتمال زیاد منجر به شکست خواهد شد. بنابراین توصیه می شود قبل از ازدواج با کمک مشاوران و متخصصان حوزه روانشناسی، نسبت به انتخابتان حساسیت به خرج داده و از انتخاب اشتباه جلوگیری کنید.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله معرفی دقیق طلاق عاطفی، دلایل طلاق عاطفی و راه های جلوگیری از وقوع طلاق عاطفی آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه