درباره اسکیزوفرنی چه می دانید ؟

   

اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی نوعی اختلال شدید روانی است که بر چگونگی فکر، رفتار، و احساس فرد اثر می گذارد. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است به گونه ای رفتار کنند که گویی تماس و ارتباطشان با دنیای واقعی قطع شده است. اگر چه اسکیزوفرنی مانند سایر اختلالات روانی رواج ندارد و قابل مقایسه با بقیه اختلالات ذهنی نیست، اما علائم و اثرات آن می تواند بسیار ناتوان کننده باشد.

کلمات کلیدی( اسکیزوفرنی|علائم اسکیزوفرنی|نشانه های اسکیزوفرنی|مشاوره روانشناسی  )
زمان مطالعه تخمینی : ۷ دقیقه

علائم و نشانه های اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی معمولا بین سنین ۱۶ تا ۳۰ سالگی بروز می کنند. در موارد نادر، کودکان نیز به اسکیزوفرنی مبتلا می شوند.

نشانه های اسکیزوفرنی در سه دسته زیر قرار می گیرند:

علائم مثبت، منفی و شناختی

علائم مثبت: علائم مثبت رفتارهای روانپریشانه ای است که به طور معمول در افراد سالم دیده نمی شود. کسانی که دارای علائم مثبت هستند امکان دارد ارتباطشان با بعضی از جنبه های واقعیت را از دست بدهند. این علائم شامل:

هذیان گویی

توهمات

اختلالات فکری(فکر کردن از راه های غیرمعمول و ناکارآمد)

اختلالات حرکتی(حرکات مضطربانه بدن)

علائم منفی: علائم منفی با اختلال های رفتاری و عاطفی همراه است. این علائم شامل:

کاهش لذت در زندگی روزمره و فعالیت های روتین

کاهش میزان صحبت کردن

کاهش توان ارتباط از طریق تغییر حالات چهره و تن صدا

ضعف در شروع و ادامه دادن فعالیت ها

علائم شناختی: نشانه های شناختی در اسکیزوفرنی در برخی از بیماران خفیف و در برخی دیگر شدید است. در این حالت، فرد احساس می کند تغییری در ساختار حافظه و فکر کردنش رخ داده است. علائم شناختی می تواند شامل موارد زیر باشد:

عملکرد اجرایی ضعیف (کاهش توانایی درک اطلاعات و استفاده از آن در تصمیم گیری)

مشکل تمرکز و استفاده از حافظه (کاهش توانایی استفاده از اطلاعات بلافاصله بعد از یادگیری)

عوامل موثر بر اسکیزوفرنی

همانند بسیاری از اختلالات روانی، عوامل محیطی و ژنتیکی در شکل گیری این بیماری ایفای نقش می کنند. شواهد حاکی از آن است که اگر پدر و مادری (و یا حتی در مواردی سایر بستگان نزدیک مانند دایی، عمو، و غیره) به بیماری اسکیزوفرنی دچار شده باشند احتمال اینکه فرزندانشان به این بیماری مبتلا شوند را افزایش می دهد. علاوه بر این اگر پدر و مادر(یا یکی از بستگان نزدیک) فرد، به اختلالات روانی نظیر اسکیزوئید یا روانپریشی گذار، و یا اسکیزوتایپال مبتلا باشند احتمال ابتلای فرد به اسکیزوفرنی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

عوامل محیطی مانند محل زندگی و ویژگی های آب و هوایی، فصل تولد و غیره می توانند بر شکل گیری و پیشرفت اسکیزوفرنی اثر بگذارد. باید به تمام این عوامل، مسائل تربیتی را هم اضافه کرد. اگر فردی در خانواده و شرایطی نامناسب پرورش یابد احتمال ابتلای او به بیماری اسکیزوفرنی نسبت به سایر افراد بیشتر خواهد بود.  همچنین یافته های پژوهش های حوزه روانشناسی نشان می دهد مواد مخدر مانند ماری جوانا و حشیش در ابتلا و  عود کردن این بیماری موثرند.

اسکیزوفرنی

به عوامل محیطی، تربیتی و ژنتیکی عامل دیگری را نیز باید اضافه کرد. به باور دانشمندان، ساختار و فعالیت های شیمیایی مغز می تواند در شکل گیری این بیماری اثرگذار باشند. عدم تعادل در ترشح برخی انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و گلوتامات می تواند رفتار فرد را دستخوش تغییر کرده و در ابتلای فرد به بیماری مذکور ایفای نقش کنند. به اعتقاد دانشمندان حوزه پزشکی، مشکلاتی در رشد (مغز قبل از تولد) در شکل گیری این اختلال بی تاثیر نیست.

جلوگیری، تضعیف و کنترل این بیماری نیازمند کسب و تقویت هر چه بیشتر آگاهی است. والدین می بایست نسبت به این بیماری حساسیت ویژه ای داشته باشند و این بیماری را جدی بگیرند. چرا که تعاملات، فعالیت ها و تمام زندگی فرد با ابتلای به این بیماری تحت تاثیر قرار می گیرد. لذا بهترین شیوه جلوگیری از ابتلای به اسکیزوفرنی، مطالعه منابع معتبر و درخواست مشاوره از متخصصان حوزه روانشناسی است. برخی از مراکز روانشناسی به منظور تسهیل ارتباطات، خدمات شان را در قالب مشاوره تلفنی ارائه می دهند. اگر دسترسی شما به مراکز مشاوره امکان پذیر نیست، می توانید از خدمات مراکز مشاوره آنلاین و تلفنی مجیب بهره مند شوید.

درمان اسکیزوفرنی

همانند هر بیماری و اختلالی برای درمان این بیماری هم راه های خاصی وجود دارد. با توجه به عواقب و خطرات این بیماری، توصیه می شود لزوم درمان این بیماری را جدی بگیرید. با کمک روش های زیر می توان از ابتلای به این بیماری جلوگیری و یا روند پیشرفت آن را تضعیف کرد:

دریافت مشاوره از متخصصان روانشناسی

دارو درمانی

البته راه های دیگری هم برای جلوگیری و کنترل این بیماری ذکر شده که دانشمندان در مورد آن روش ها اتفاق نظر ندارند. راه دوم یعنی دارو درمانی شیوه ای منطقی و معقولانه به نظر می رسد اما این روش مشکلات خاص خود را دارد. به عنوان مثال اکثر افراد مبتلا، پس از مدتی مصرف دارو را ترک می کنند. خوب است بدانید اگر روش دارو درمانی برای کنترل بیماری فرد انتخاب شود فرد ملزم به مصرف دارو تا مدت زمانی طولانی است. حتی بعد از برطرف شدن بیماری، فرد نباید مصرف دارو را قطع کند. مشکل دیگر این روش، هزینه های سنگین آن است.

اسکیزوفرنی

اما روش دیگر، دریافت مشاوره از متخصصان روانشناسی است. به نظر می رسد این شیوه هم در کاهش هزینه ها نسبت به روش دارو درمانی ارجحیت دارد و هم مشکلاتی که در دارو درمانی وجود داشت در این روش وجود ندارد. امروزه کم نیستند مراکز مشاوره آنلاین و تلفنی که نحوه ارتباط افراد با متخصصان روانشناسی را آسان کرده اند. فرد بیمار و یا نزدیکانش از هر نقطه و مکانی می توانند به مراکز مشاوره دسترسی داشته باشند. طی روند درمان، مشاور به طور کامل شرایط و سطح بیماری بیمار را می سنجد و طبق برنامه ای آسان، در یک بازه زمانی معقولانه بیماری فرد را کنترل می کند.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان اسکیزوفرنی آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز  بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه