تناقض‌ های بین وسواس و کمال طلبی

تناقض های وسواس و کمال طلبی
   

شاید شما نیز از خودتان پرسیده باشید که تناقض های وسواس و کمال طلبی چه چیزهایی میتواند باشد. این سوالی است که اغلب جوان ها در مراجعه و تماس با سایت زندگی ما از مشاوران پرسیده اند. در واقع درک سطحی تناقض های وسواس و کمال طلبی نیز، حتی میتواند پیچیده باشد. در این مقاله به صورت ساده به بررسی تناقض های وسواس و کمال طلبی خواهیم پرداخت.

کلمات کلیدی( وسواس و کمال طلبی | وسواس | کمال گرایی | اختلال وسواس | بیماری وسواس|مشاوره وسواس )
زمان مطالعه تخمینی : ۸ دقیقه

در این مقاله به موارد زیر اشاره خواهیم کرد:

  • اختلال وسواس چیست؟
  • ویژگی افراد وسواسی
  • کمال طلبی و ویژگی های آن ها
  • راهکارهای درمانی

اختلال وسواس چیست؟

اختلال وسواس یک اختلال روانی است که با افکار ناخواسته و یا رفتارهای تکراری توصیف می شود. به طور مثال فردی را در نظر بگیرید که دارای فکر و نگرانی های تکرار شونده در مورد میکروب هاست. این فرد خود را مرتبا به شستشوی و تمیز کردن وادار میکند. و چه بسا خود نیز از تکرار این چنین رفتاری در عذاب است. چنین فردی دچار وسواس است.

افراد دارای اختلال وسواس، چه ویژگی هایی دارند؟

افرادی که دچار وسواس هستند دائما دچار اضطراب می باشند. این افراد نیازمند به انجام رفتارهای اجباری شان برای خلاصی از اضطراب میباشند. افراد مبتلا به وسواس احساس میکنند که باید این رفتارهای اجباری را به طور تکراری انجام دهند. در غیر این صورت اتفاق بدی ممکن است رخ دهد. نکته قابل توجه آن است که این اجبارها میتواند به طور موقت فرد را آرام کند. اما کوتاه مدت است.

اگر بلند مدت به قضیه نگاه کنید، درگیری در یک چرخه وسواس و اجبار را مشاهده میکنید. فرد مبتلا به وسواس زمان زیادی را صرف درگیری در این چرخه میکند. به قدری که از زندگی اصلی خود جا میماند.

نمونه ای از اختلال وسواس در زندگی

مثال دیگری که بیشتر افراد با آن درگیر هستند، چک برای قفل کردن در خانه است. این اتفاق برای همه ممکن است رخ دهد که از قفل بودن در خانه مطمئن نباشند. افرادی که مبتلا به وسواس نیستند عموما با یک بار بررسی دوباره، اسوده خاطر میشوند. اما افرادی که مبتلا به وسواس هستند، چندین بار قفل در را بررسی کنند و سپس خانه را ترک کنند. همانطور که میبینید افراد مبتلا به وسواس، زمان زیادی از روز را برای کارهای اجباری و استرس ناشی از آن صرف میکنند.

تناقض های وسواس و کمال طلبی

از مهمترین تناقض های وسواس و کمال طلبی هدف است.

از مهمترین تناقض های وسواس و کمال طلبی میتوان به هدف اشاره کرد. هدف افراد مبتلا به وسواس رسیدن به بهترین ممکن نیست. بلکه هدف  رفتارهای تکرار شونده اجباری برای کاهش افکار وسواس انگیز استرس آور است.

کمال طلبی چیست؟

اصطلاح کمال طلبی شامل یک دامنه گسترده از ویژگی هاست. کمال طلبی یک اختلال روانی تشخیصی نیست و این جز تناقض های وسواس و کمال طلبی است.

افراد کمال طلب، چه ویژگی هایی دارند؟

افراد کمال طلب استانداردهای بالایی برای خود و دیگران دارند. عموما این افراد هدفمند، پر تلاش و دارای استانداردهای دقیق هستند. کمال طلبان خواستار نظم دقیق هستند. این افراد شرایط قابل کنترل و پیش بینی را دوست دارند. و در غیر این صورت احساس اضطراب آنها را فرا خواهد گرفت.

کمال طلب ها بر روی جزئیات توجه زیادی دارند و زمان زیادی را با درگیری با آن از دست میدهند. این افراد به دلیل تمایل زیادشان برای دستیابی به بهترین ممکن درگیر چرخه تلاش، تمرین و انجام دوباره کارها میشوند.

یک کمال طلب ممکن است چند بار قبل از فرستادن یک ایمیل به رئیس خود تجدید نظر و بازنویسی کند. فرد کمال طلب ممکن است ظرف ها را بشوید و کنار بگذارد در حالی که بقیه درگیر تماشای فیلم هستند. در این مثال یکی از تناقض های وسواس و کمال طلبی دیده میشود. فرد کمال طلب ترجیح میدهد قبل از تماشای فیلم ظرف هار با بشوید اما فرد مبتلا به وسواس ممکن است ظرف ها را چندین بار بشوید. فرد کمال طلب ممکن است ساعات زیادی را درگیر چک دوباره جزئیات کارهایش باشد. زیرا که از مرتکب اشتباه شدن واهمه دارد.

تناقض های وسواس و کمال طلبی

یکی از تناقض های وسواس و کمال طلبی روابط بین فردی است.

از دیگر تناقض های وسواس و کمال طلبی در میان افراد، خواسته های آن ها از دیگران است. افرادی که دارای صفت کمال طلبی هستند از دیگران و خودشان کمال انتظار را دارند. اغلب افرادی که نزدیک به شخص کمال طلب هستند دچار احساساتی مانند سرخوردگی میشوند. زیرا اغلب احساس میکنند که نمیتوانند کاری را به خوبی انجام دهند.

اما کمال طلب ها نیز تا حدی درگیر اذیت کردن خودشان هستند. این افراد از ناامید کردن، رد شدن، انتقاد شدن توسط اشخاص دیگر واهمه دارند. به عبارتی احساس خوب این افراد به دلیل تاییدی است که از خودشان و از دیگران دریافت میکنند.

تناقض های وسواس و کمال طلبی

به طور خلاصه : تناقض های وسواس و کمال طلبی چیست؟!

تجربه نشان داده است که اکثر افرادی که به عنوان کمال طلب شناخته میشوند میارهای تشخیصی وسواس فردی را ندارند. از تناقض های وسواس و کمال طلبی میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

  • داشتن هدف.
  • میزان منطق موجود در تصمیمات آن ها. (افراد کمال طلب به صورت منطقی تری کارها را انجام میدهند).
  • میزان استرس و ترس.
  • انتظار از خود و دیگران. (افراد کمال طلب علاوه بر خودشان از دیگران نیز انتظار دارند هر کار را به بهترین نحو انجام دهند.)
  • از منظر آسیب به روابط میان فردی. (افراد کمال گرا اسیب بیشتری در روابط میان فردی خود نسبت به افراد وسواسی دارند).
  • کمال طلبی میتواند منجر به افسردگی شود در حالی که در وسواس این امکان کمتر است.
  • یافتن آرامش در تایید خود و دیگران در کمال طلب ها.

تناقض های وسواس و کمال طلبی

نتیجه گیری

تناقض های وسواس و کمال طلبی میتواند از زوایای مختلف بسیار گسترده باشد. نکته مهم درمان به موقع آن ها است. زیرا که تاثیری که در زندگی فرد و اطرافیان او از این اختلالات ایجاد میشود ممکن است غیر قابل جبران باشد. قبل از اینکه فرد دچار مشکلات حاد و افسردگی شود  بهتر است برای حل مشکل به مشاور مراجعه نماید. بهره مندی از مشاوره فردی میتواند به فرد کمک زیادی کند. مشاوران به تفاوت و تناقض های وسواس و کمال طلبی آگاهی کامل دارند. از این رو میتوانند کمک زیادی را به فرد برای رهایی از استرس هایی احاطه شده توسط این مشکلات دهند.

سایت زندگی ما با بهره گیری از مشاورانی متخصص توانسته است به افراد زیادی دارای اختلال وسواس کمک نماید. همچنین  سایت زندگی ما با ایجاد خدمات دسترسی تلفنی در زمان دلخواه به کنترل مشکلات حاصل از وسواس و کمال طلبی در زمان مورد نیاز به فرد کمک ویژه ای نماید.

سایت زندگی ما از مشاوران متخصص و مجرب در زمینه رواشناسی تخصصی و خانواده بهره مند است. مراجعان میتوانند جهت استفاده از خدمات این مرکز با شماره zendeghima.ir در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل تماس حاصل فرمایند. شما میتوانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با ما جهت دریافت مشاوره تماس حاصل فرمایید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه