تفسیر نقاشی کودکان با کمک مشاور روانشناسی

تفسیر نقاشی کودکان
   

تفسیر نقاشی کودکان یک نوع هنر است که شما پدر و مادر باید آن را به خوبی یاد بگیرید اگر بر روی شخصیت و ویژگی های اخلاقی و فردی کودک خود حساس و دقیق هستید.

بسیاری از نقاشی ها؛ ترکیب تصاویر و به خصوص نوع رنگ های که کودک در نقاشی به کار می برد، خبر از حالات روحی، درونی و استعداد او در آینده و در زمبنه های متنوع می باشد که لازم است والدین در کم و کیف آن تقریبا قرار بگیرند.

کلمات کلیدی:( تفسیر نقاشی کودکان |تفسیر نقاشی توسط درمانگر |تفسیر نقاشی توسط روانشناس|مشاوره کودک )

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در درون یک نقاشی علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد می توان حتی علائم ترس، کابوس، رویاها و امید های کودک را یافت که بسیار در روانشناسی و تربیت کودک موثر و سازنده هستند. از آن جایی که کودک به صورت ذاتی به نقاشی و بازی با رنگ ها روی می آورد، این هنر والدین و مشاور است تا به درونیات اواز طریق رنگ ها پی ببرد.

در این مقاله اهدافی داریم که در ادامه بازگو می شوند تا بهتر تبوانید تفسیر نقاشی کودکان را انجام دهید.

 

  • مراحل نقاشی در سنین مختلف
  • تنظیمات جنسی رنگ
  • موقعیت طراحی بر روی صفحه
  • نحوه نشان دادن حساسات خود به اطرافیان

تفسیر نقاشی کودکان: مراحل نقاشی در سنین مختلف

تفسیر نقاشی کودکان

نقاشی (۲-۴ سال)

در این مرحله سنی ، تصویر واقعی دیده نمی شود و بیشتر در حیطه علامت هایی از یک صفحه نقاشی هستند. اما گاهی اوقات هم بچه ها دست به واقع گرایی های مثل کشیدن خانه و یا ماشین می زنند که گاهی به وضوح شما می توانید ببینید.

طرح پیشنهادی (۴-۷ سال)

در این مرحله، کودکان تلاش می کنند تا چیزهایی را که با چشمشان می بینند،بر روی  کاغذ نقاشی کنند. آنها ممکن است ساده ترین چیزها را مانند چهره، چهره های  عروسکی، اتومبیل، کامیون ها، درختان و خانه ها را بکشند. معمولا این نقاشی ها واقعی نیستند. در پایان مرحله، آنها شروع به اضافه کردن موارد خاصی می کنند که ایده هایشان را از هم جدا می کنند، مانند گل هایی که در مقابل یک خانه یا روی  لباس هستند.

طرح (۷ سال)

در این مرحله شواهدی از طرح و ایده اصلی در ذهن وجود دارد. به عنوان مثال، نقاشی از اقیانوس ممکن است شامل ساحل دریا، ستاره دریایی، یک توپ در ساحل، مردم در لباس های  ساحلو غیره باشند. کلمات و نمادها ممکن است برای ارسال پیام مد نظر اضافه شود تا بفهمانند که دقیقا چه چیزی را مد نظر داشته اند. نقاشی های در مورد انسان و چهره ی او جزئیات بیشتری خواهند داشت، احتمالا شامل کمی عمق و واقعگرایی می باشد که نشان از دیدگاه ها و تفکرات جدید در کودک می باشد.

تفسیر نقاشی کودکان: تنظیمات جنسی و رنگ

نکته جالب توجه این است که برخی از تفاوت ها نقاشی کردن و انتخاب رنگ میان دختران و پسران به گونه ای است که. دختران معمولا شکل های گرد، از جمله گل ها، قلب ها را می کشند، در حالی که زاویه ها، جعبه ها و خطوط مستقیم، ویژگی های پسرانه را می رساند که  همراه با اتومبیل ها، اتوبوس ها و غیره. می باشد. به طور کلی، در نقاشی کودکانه هم تمایل به نشان دادن و ترغیب شدن به سمت جنسیت به خوبی واضح و آشکار است.

علاوه بر این، برخی از محققان گزارش کرده اند که دختران تمایل بیشتری نسبت به پسران به استفاده  از رنگ بیشتر در هر طراحی  دارند، با ترجیح دادن رنگ های گرمتر (به عنوان مثال صورتی) دخترانه است و این که پسران به ترتیب نسبت به رنگ های  سرد (به عنوان مثال آبی)  تمایل بیشتری دارند. برخی از تفاسیر نقاشی کودکان در همین نقاشی ها و رنگ های مورد استفاده می باشد که در ادامه به نمونه های بارز آن اشاره می کنیم.

سیاه، سفید، بنفش

تفسیر نقاشی کودکان

سیاه، سفید و  بنفش حاوی نشان از  سلطه و قدرت  است و می تواند مورد توجه کودک قرار بگیرد که نسبتا بیشتر کودکان خواستار آن  هستند.

آبی

 آبی محبوب کودکانی است که خواستار مراقبت از طبیعت هستند واز شرکت کردن در کار های گروهی لذت می برند.

قرمز

قرمز رنگ هیجان است، به خصوص کودکان دختر که از محبوب ترین رنگ ها نزد ان ها می باشد و نشان از قدرت آن ها دارد که نمی خواهند چیزی را از دست بدهند.

صورتی

 صورتی نشان از عشق و قدردانی دارد،که باز هم از روحیه لطیف دخترانه نشات می گیرد.

سبز

سبز رنگ مخصوص هر دوجنس است یعنی  از آن کودکانی است  که هوشمند هستند و از مسلط بودن بر فضا و محیط لذت می برند و نشان از هوش ریاستی آن ها می باشد.

زرد

زرد نشان دهنده هوش ذهنی است که برای هم کودک پسر و هم کودک دختر تقریبا به یک اندازه استفاده می شود.

تفسیر نقاشی کودکان:موقعیت طراحی بر روی صفحه

به نظر می رسد که نقاشی در موقعیت های مختلف صفحه تفسیر نقاشی کودکان را در بر دارد. مثلا

سمت چپ صفحه به طور سنتی با گذشته و با پرورش دادن دست کودک توسط والدین صورت می گرفته است.که البته در برخی سنت ها برعکس بوده و تمایلی نداشته اند که فرزند با دست چپ بنویسد و یا از سمت چپ صفحه شروع کند.

سمت راست از علاقه به آینده و نیاز به برقراری ارتباط است. این طرف از صفحه نقاشی  با پدران ارتباط نزذیک تری دارد.

کودکانی که نقاشی با ابعاد خوب  و برجسته بر روی صفحه  می کشند، به خوبی محاسبه شده و امن هستند، در حالی که چهره های کوچک که در لبه پایین یا در گوشه ای از صفحه  قرار گرفته اند، احساسات نامناسب و یا ناامنی را بیان می دارند.

 تفسیر نقاشی کودکان و نحوه بیان احساسات خود

بسیاری از احساسات را می توان از  نقاشی های  فرزند خود آشکار کرد، تا زمانی که فرزند شما زبانی رسا برای توضیح دادن به شما نداشته باشد، می توانید از نقاشی های آن ها استفاده کنید. با این حال، برخی از نکات وجود دارد که محققان دریافته اند که ممکن است کودک از طریق آن ها با شما قصد سخن گفتن داشته باشد.

خطوط محکم و دقیق ممکن است یک کودک را  به ما نشان دهد که در احساسات و درونیات خود معذب است و برای گفتن از خود راحت نیست.

حطوط منسجم به خصوص در صورت ، می تواند نشانه ای از استرس، احساسات قوی، عزم و اراده یا خشم باشد، در حالی که نشانه ها وخطوط  نرم تر نشان می دهد طبیعت خجالتی و مهربانانه تری دارد.

 مرکز روانشناسی تلفنی مجیب

مرکز روانشناسی تلفنی مجیب در زمینه روانشناسی و نحوه برخورد با کودک در سنین رشد و در مقطع های سنی مختلف از روانشناسان متخصصی برخوردار است که تخصص کافی در زمینه روانشناسی کودک دارند و والدین به وقت رشد کودک که خیلی از صحبت ها او نامفهوم است و اعمال آن ها مثل نقاشی را به خوبی متوجه نمی شویم، همچنین از سوالات گنگ آن ها عاجز هستیم، می توانند پدر و مادر را در این مسیر راهنمایی و مشاوره دهند تا در طی چند جلسه کوتاه بتوانند با توجه به اعمال و رفتار کودکان به صورت نا واضح متوجه شوند و به روحیات آن ها پی ببرند.

روانشناسان معتقدند نیمی از اسرار کودکان در نقاشی آن ها نهفته است که با تفسیر نقاشی کودکان می توانید به راز آن ها پی ببرید.

برای تماس با مشاوران مرکز تلفنی مجیب با شماره تماس zendeghima.irاز ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه