تغییرات بلوغ در نوجوانان

تغییرات بلوغ در نوجوانان
   

تغییرات بلوغ در نوجوانان تقریبا از سن ۹ الی ۱۰ سالگی شروع می شود،اما قطعیت این موضوع برای همه چه دختر و چه پسر  که آیا برای همه در یک سن خاص و با ویژگی های یکسان اتفاق می افتد، اینگونه نیست، تغییرات بلوغ در نوجوانان متفاوت است؛ برخی به دلایل متفاوتی مثل ژنتیک، بیماری های خاص و ترشح هورمون های جنسیتی ممکن است دارای بلوغ دیررس و یا زودرس باشند.

کلمات کلیدی:( تغییرات بلوغ |عوامل بلوغ | بلوغ جوانان|نشانه ها بلوغ |تغییرات بلوغ در نوجوانان )

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

اما آنچه که تغییرات بلوغ در نوجوانان را امری کلی برای همه قلمداد می کند، این است  که بلوغ در نوجوانان تقریبا با یک سری ویژگی های کلی مثل بلوغ فکری، بلوغ فیزیکی و بلوغ جنسیتی اتفاق می افتد که نیاز به مراقبت های ویژه دارد و در ادامه بیشتر راجع به بلوغ نوجوانی و انواع آن صحبت می کنیم.

تغییرات بلوغ در نوجوانی: بلوغ فیزیکی و جنسی

تغییرات بلوغ در نوجوانان

تغییرات بلوغ در نوجوانی

تغییرات بلوغ در نوجوانی با بلوغ فیزیکی و جنسی آغاز می شود که دلیل آن به خاطر تغییرات هورمونی می باشد.

تغییرات فیزیکی و جنسی: پسران

شروع بلوغ: ۹٫۵ تا ۱۴ ساله

اولین نشانه بلوغ: بزرگ شدن بیضه ها

بزرگ شدن آلت تناسلی: تقریبا یک سال بعد از شروع بیضه ها

ظاهر مو در ناحیه لگن: ۱۳٫۵ ساله

مو زیر بغل  دست و روی صورت، تغییر صدا و آکنه: ۱۵ سال

تغییرات بلوغ فیزیکی و جنسی: دختران

شروع دوران  بلوغ در بین دختران با نوسانات بیشتری همراه است و همه به یک شکل و در یک سن به بلوغ نمی رسند.

شروع بلوغ: ۸ تا ۱۳ سال

اولین بخش از باروری بلوغ: رشد سینه

توسعه موی عضلانی : بلافاصله پس از رشد سینه

مو زیر بغل: ۱۲ ساله

دوره های قاعدگی: ۱۰ تا ۱۶٫۵ سال سن

طی بلوغ بعد از مراحل اولیه که در بالا به آن ها اشاره کردیم، تغییرات ثانویه هم اتفاق می افتد ، که در پسران با رشد موهای پوست صورت به صورت ریش و سبیل و تغیر صدا خود را نشان می دهند و در دختران هم که اعضای صورت مثل دماغ، لب وگوش ها تا حدودی بزرگ می شوند و تغییراتی در چهره فرد ایجاد می کنند.

تغییرات بلوغ در نوجوانی: بلوغ اجتماعی

تغییرات بلوغ در نوجوانان

سالهای نوجوانی تغییرات زیادی را نه تنها از لحاظ جسمی، بلکه ذهنی و اجتماعی نیز ایجاد می کند. در طول این سال ها، توانایی نوجوانان در قدرت تفکر  و تصمیم گیری  افزایش می یابد و در نهایت نقشه ها و اهداف بلند مدت را ایجاد می کنند. هر نوجوان ممکن است با سرعت متفاوت این پیشرفت و بلوغ فکری و اجتماعی را بدست آورد و ممکن است دیدگاه های متفاوتی از جهان داشته باشند. به طور کلی، برخی از توانایی هایی که ممکن است در نوجوان  آشکار شود به قرار زیر است

  • بالا رفتن قدرت تفکر
  • رویارو یی با مسائل فلسفه، سیاست و اجتماع
  • تعیین اهداف
  • استقلال طلبی
  • داشتن قدرت مقایسه خود با همسالان

همانطور که نوجوان شروع به مبارزه برای رسیدن  استقلال و کنترل اوضاع و اهداف خود می کند، ممکن است تغییرات رفتاری هم رخ دهد. یعنی  مواردی که ممکن است سالیان طولانی نوجوان را درگیر کند. مثل موارد زیر:

  • خواستار استقلال طلبی و مستقل بودن از والدین
  • دارای قدرت و نفوذ بیشتر از همسالانش
  • اهمیت روابط عاشقانه و جنسی
  • دارا قدرت تعهد بلند مدت

تغییرات بلوغ در نوجوانی: تغییر روحیات و اخلاق

تغییرات اخلاقی و روحی در سن بلوغ شاید بیش از تغییرات فیزیکی و جنسی باشند ، در این دوران تغییراتی مثل

  • داشتن تعامل به روبط اجتماعی با دیگران
  • داشتم نیروی عشق و حسادت نسبت به جنس مخالف
  • داشتن خشم، ترس و  گاهی نزاع
  • تمایل به رفتار های نامطلوب مثل سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و غیره..
  • گاهی روحیات افسردگی و کج خلق

موارد نامبرده از این دست بسیار زیاد هستند و سن بلوغ را به این دلیل از رده های سنی حساس بر می شمارند که در آن اتفاقات زیادی در شرف اتفاق افتادن است که مسائل روحی آن از همه حساس تر و مهم تر هستند که باید زیاد به ان اهمیت داد و در ادامه به برخی از رفتار های صحیح از سوی والدین با نوجوانان در طی تغییرات بلوغ در نوجوانی ارائه می دهیم.

 تغییرات بلوغ در نوجوانان: رفتار صحیح

تشویق کننده نوجوانان برای ایجاد چالش های جدید

با نوجوان باید صحبت کنید تا انگیزه آن ها  برای ایجاد روابط گروهی پرورش یابد.

نوجوانان خود را تشویق کنید که در مشکلات خود با یک بزرگسال معتمد  صحبت کنند.

در مورد راه های مدیریت و کنترل استرس با هم صحبت کنید

ارائه نظم و انضباط سازگار با محدودیت ها،پاداش ها و تنبیه را به آن ها یاد دهید.

با تمامی اوصاف بالا، درست است که برخی اوقات کنترل و صحبت کردن با آن از دست والدین خارج می شود و گاهی به عجز و ناتوانی می رسند، بنابراین والدین و نوجوانان جهت حفظ همبستگی خود با والدین و داشتن آینده ای روشن تر می توانند از یک مشاور در حوزه نوجوانان و مسائل آن ها کمک بگیرند. نیروی سوم و ماهر همیشه بهتر از کسانی که در گود بازی هستند، می تواند مشکلات را حل و فصل نمایند بدون اینکه اتفاقات هولناکی رخ دهد.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب با داشتن روانشناسان و روانپزشکان تحصیلکرده و با تجربه در زمینه تربیت و برخورد با نوجوانان در حال رشد و بلوغ، یکی از بهترین شرایط را برای خانواده ها فراهم کرده است.

در طی بلوغ جنسی و فکری نوجوان از لحاظ فیزیکی،جنسیتی و فکری تحت یک سری از محدودیت های فرهنگی و خانوادگی قرار می گیرد که پدر و مادر ها گاهی از درک و همراهی آن ها می مانند و دچار مشکلات عدیده ای می شوند که برای هر دو طرف بحران زا می باشد.

برای این منظور شرکت در جلسات مشاوره و به خصوص مشاوره تلفنی برای نوجوانانی که قصد همکاری با مشاور و مشاوره را ندارند، بسیار مناسب است و بدون هیچ گونه شرمساری و خجالتی با مشاور ارتباط نزدیک برقرار می کنند و می تواند عامل ارتباط بین نوجوان و والدین باشد.

بنابراین شاید مشاور و روانشناسی مشاور در دنیای امروزی یکی از بهترین شرایط ممکن برای فهم بهتر نوجوانان و تغییرات بلوغ در نوجوانان در حال رشد وباشد که در دوران حساس سنی هستند.

برای این امر می توانید با شماره تماس zendeghima.ir  از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب با سایت زندگی ما حتی در روز های تعطیل ارتباط برقرار کنید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه