بررسی بازتاب خزیدن نوزاد

   

بازتاب خزیدن نوزاد یا رفلکس خزیدن یکی از بازتاب های طبیعی نوزاد شما است که توسط خودش به این دنیا آورده شده است. از آنجا که کودک هنوز حرکات داوطلبانه را نیاموخته است، او باید با حرکات فطری زنده بماند و از خود محافظت کند. این بازتاب ها نشانه ای از سلامت فرزند شماست. بازتاب خریدن نوزاد مانند بسیاری از دیگر بازتاب نوزادان بعد از مدتی ناپدید می شود. اگر داوطلبانه نباشد، می تواند یک مشکل باشد. ضمنا والدین عزیز می توانند برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر با سایت زندگی ما تماس بگیرند و از خدمات برترین مشاوران متخصصی به صورت تلفنی بهره مند شوند.

بررسی بازتاب های نوزادان

بازتاب ها پاسخ های انعکاسی یا رفلکسی غیر ارادی هستند که به صورت محرک و خود به خودی انجام می شوند که برای بقای انسان ضروری است. بعضی از بازتاب ها همیشه در بدن شما وجود دارند، مانند عطسه و بازتاب زانو، اما رفلکس های نوزادان در سن خاص و اغلب باید به طور طبیعی ریشه کن شوند مانند بازتاب خریدن نوزاد. بازتاب های نوزادان از تولد وجود دارند، اما به طور طبیعی در سال اول زندگی ناپدید می شوند. حضور بازتاب نوزادان بعد از آن که معمولا باید از بین برود اما ادامه داشته باشد در بزرگسالی ممکن است نشان دهنده آسیب یا بیماری عصبی باشد. همه پاسخ های نوزاد در هنگام تولد توسط ماما یا پزشک بررسی می شود تا اگر کودک مشکل خاصی داشته باشد اقدام لازم را انجام دهند.

بازتاب خزیدن نوزاد

مشاهده بازتاب خریدن نوزاد

برای مشاهده انعکاس خزیدن نوزاد، کودک خود را روی سطح صاف بر روی شکم بگذارید و کف پا را به طور متناوب با انگشت خود فشار دهید. پس از این حرکت، پاهای کودک در حالت خزیدن حرکت می کنند و به طور متناوب خم و راست می شوند. این حالت متفاوت است با خیزش عمدی کودک که پس از بازتاب خریدن نوزاد اتفاق می افتد. پدر و مادر های گرامی می توانند برای مشاوره تخصصی در این زمینه با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب تماس بگیرند و از خدمات با کیفیت آن ها استفاده نمایند.

بررسی عملکرد بازتاب خزیدن

بازتاب خریدن نوزاد عضلات کودک شما را برای جنبش داوطلبانه چهار پا بازتاب می دهد و آماده می کند. این بازتاب لازم است که به صورت داوطلبانه و چهار دست و پا انجام شود که در مرحله بعد خزنده شود. نوزاد در ابتدا از انعکاس غیرمعمول خزیدن بهره مند است، پس از انعکاس خزیدن نوزاد محو می شود، شروع به سینه خیز رفتن می کند و در پایان کودک چهار دست و پا حرکت می کند. همچنین بازتاب خزنده با تحریک بخش های مختلف مغز برای یادگیری در آینده مفید است. تکرار حرکات دست و پا باعث تحریک اعصاب می شود و به فرآیندهای شناختی بعدی کودک کمک می کند.

سن شروع و پایان بازتاب خزیدن نوزاد

به طور طبیعی، خزیدن کودک نشان دهنده سلامت اوست و تا حدود ۳ تا ۴ ماهگی ادامه خواهد داشت. پس از آن، بازتاب خزیدن باید به منظور آماده سازی کودک برای خیزش داوطلبانه و چهار دست و پا شدن ناپدید شود. بین زمانی که کودک شروع به خزیدن و چهار دست و پا شدن می کند، تفاوت هایی وجود دارد. پس از ناپدید شدن بازتاب خریدن نوزاد، به طور متوسط، حدود نه ماهگی خزیدن داوطلبانه و ارادی شروع می شود و حدودا در ۱۰ ماهگی شروع به چهار دست و پا رفتن می کند. با این حال، اکثر کودکان از یک دنباله ی مشابه برای حرکت استفاده می کنند، اما برخی از آنها ممکن است یک یا دو مرحله را جهشی بروند و راه رفتن به یک باره انجام شود.

تعریف و نقش بازتاب های نوزاد

بازتاب واکنش درونی و اتوماتیک به نوع خاصی از تحریک است، همچنین به عنوان رفلکس نیز نامیده می شود، واضح ترین شکل رفتار نوزادان است؛ برخی از بازتاب ها دارای ارزش بقا هستند، به عنوان مثال، بازتاب یک کودک که از پستان مادر تغذیه می کند برای پیدا کردن نوک پستان مادر. بازتاب خریدن نوزاد و بعضی از آنها برای ایجاد مهارت های پیشرفته در آینده مورد استفاده قرار می گیرند، برای مثال، آماده سازی کودک برای راه رفتن مانند، بازتاب گام برداری. برخی از رفلکس های نوزاد به والدین و نوزادان کمک می کنند تا روابط رضایت بخش ایجاد کنند. به عنوان مثال، هنگامی که والدین دست های کودک را لمس می کنند، کودک درک می کند و والدین تشویق می شوند که با عشق پاسخ دهند و والدین یا مراقبین احساس رضایت بخشی می کنند.

بازتاب خزیدن نوزاد

بررسی توانایی راه رفتن

اکثر کودکان بین سنین ۶ تا ۱۰ ماهگی چهار دست و پا راه می روند اما تا قبل از آن والدین با بازتاب خریدن نوزاد روبرو هستند. بعضی از کودکان هرگز چهار دست و پا راه نمی روند و در عوض در موقعیت نشسته حرکت می کنند (در واقع، خود را بر روی زمین می کشانند)، بر روی شکم خود تکیه می کنند، یا به طور مستقیم سعی می کنند بلند شوند و در نهایت راه می روند. مهم این است که کودک شما حرکت کند و نحوه حرکت آن مهم نیست. در این رابطه و کسب آگاهی بیشتر می توانید در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل از خدمات سایت زندگی ما استفاده نمائید.

آسیب‌های مرتبط با بازتاب خزیدن نوزاد

رفلکس خزیدن کودک، مانند هر بازتابی دیگر، می تواند پس از یک دوره زمانی مشخص حل و فصل شود. همانطور که بیان شد، خزیدن داوطلبانه و ارادی که پس از آن شاهد چهار دست و پا راه رفتن خواهیم بود بستگی به این دارد که بازتاب غیر ارادی خزیدن نوزاد به موقع از بین برود. همچنین ماندن در بازتاب خریدن نوزاد و به عقب افتادن چهار دست و پا رفتن می تواند مانع پیشرفت مهارت های کودک شما در توسعه و هماهنگی حرکات او شود.

والدین و پدر و مادرهای گرامی و عزیز می توانند از خدمات تخصصی سایت زندگی ما در روزهای تعطیل نیز استفاده نمایند و از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب به صورت همه روزه برای برقراری ارتباط و دریافت مشاوره با کیفیت تلفنی اقدام نمایند. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازتاب خزیدن نوزاد نیز می توانید با شماره زیر بدون زدن کد یا صفر از سراسر ایران با این مرکز ارتباط حاصل نمایید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه