کولیک و علائم آن در نوزاد و راه های درمان

کولیک و علائم آن در نوزاد
   

کولیک و علائم آن در نوزاد چیست؟ کولیک دل دردی است که معمولا در نوزادان از ۱۵ روزگی شروع می شود و تا ۵ ماهگی طول می کشد. مشخصه درد کولیک است که به رغم بررسی گسترده، معمولا علت خاصی برای آن وجود ندارد.

کلمات کلیدی:(کولیک |راه های درمان کولیک| دل درد های نوزاد)

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

گرسنگی مداوم نوزادان برای مدت زمان طولانی، که اغلب در پایان روز شروع می شود، و کودک بسیار آرام می شود. این درد در شکل موج به نظر می رسد.

در ابتدا، کودک به آرامی نگاه می کند، سپس ناگهان شروع به گریه می کند. در این زمان، صورت کودک قرمز می شود، دست هایش به شدت مشت می شود و پاهایش را به شکم می کید. کولیک شایع ترین درد در شب است و حدود ۲۰٪ از نوزادان مبتلا به کولیک هستند. در ادامه با کولیک و علائم آن در نوزاد آشنا خواهید شد.

کولیک چیست؟

کولیک و علائم آن در نوزاد

اکثر مادران جوان نگران نوزادان خود هستند که گریه می کنند و دست و پای خود را گم می کنند، اما طبق مطالعات متخصص اطفال، گریه نوزادان عادی است که با جهان اطرافشان ارتباط برقرار کند و نیازهای روزانه خود را برآورده کند. اما گاهی اوقات این گریه ها بیش از حد است و همراه با علائمی هستند که نشان دهنده یک بیماری یا مشکل خاص است. گفته می شود گریه زیاد بین ۳ ساعت در روز و ۳ روز در هفته است. که باید در نظر گرفته شود و درمان شود. یکی از عوارض جانبی رایج در نوزادان که موجب گریه طولانی آنها می شود کولیک است.

قانون ۳ چیست؟

قانون ۳ بیان می دارد که علائم کولیک حداقل  ۳ حمله، ۳ بار در هفته و برای ۳ هفته متوالی برای نوزاد تشخیص داده می شود.
از آنجایی که هر گونه بی قراری  در کودک را نمی توان به کولیک نسبت داد، تنها می توان آن را با مراجعه به متخصص اطفال تشخیص داد تا اطمینان حاصل شود برای والدین مطمئن که کودک مشکل خاصی ندارد، زیرا خونریزی مغزی، حساسیت غذا که مادر از آنها تغذیه می کند و همچنین التهاب گوش میانی ممکن است باعث علائم شبیه به کولیک در نوزاد شود که نیاز به تحقیق بیشتری دارد. کولیک وابسته به جنس نیست، و در نوزاد هم دختران و هم پسران وجود دارد، هرچند که کمتر احتمال دارد که برای نوزادان با تغذیه شیر مادر ایجاد شود.

علت کولیک چیست؟

اکثر محققان بر این باورند که علت کولیک ناشی از سیستم گوارشی نوزاد است، آنها معتقدند که روده کودک هنوز به طور کامل توسعه نیافته است، بنابراین آنها بسیار حساس به حرکت مواد غذایی و هوا در داخل روده هستند و باعث دردآنها می شوند.

کولیک و علائم آن در نوزاد

هر دو نوزاد و شیر مادر ممکن است با کولیک نوزاد ارتباط داشته باشد. بعضی اوقات نوزادان تغذیه با شیر مادر به علت مواد خاصی در رژیم مادر از این بیماری رنج می برند.

برخی از مادران متوجه شده اند که استفاده از شیر گاو یا محصولات گاو مانند محصولات گوشتی و لبنی، باعث کولیک هستند و بدون مصرف آن بهتر می شوند. توصیه می شود مادران چند روز این مواد را نخورند تا ببینند وضعیت فرزند متفاوت می شود؟ اگر علایم کلی کودک شما از بین رفته است، لازم نیست که از این مواد دور شوید. گاهی اوقات هنگام خوردن غذاهای نفاخ از قبیل حبوبات، کلم، بادمجان، … علائم کولیک در کودک ایجاد می کند که توصیه می شود از مصرف این غذاها اجتناب کنید، اگر کودک هنگام مصرف این غذا بی قرار و دل درد باشد توصیه می شود  این مواد را نخورید.

  • اگر کودک با شیر خشک تغذیه شود، ممکن است لازم باشد شیر خشک را تغییر دهید تا دریابید که آیا شیر خشک باعث تحریک کودک می شود.
  • اطمینان حاصل کنید که پس از مصرف شیر مادر یا شیر خشک، کودک باید پس از مصرف انبوه فشار هوا را بیرون دهد.
  • تحقیقات نشان می دهد که استفاده از داروی کولیک برای نوزادان خطرناک نیست. از سوی دیگر، بسیاری از این داروها در حذف کولیک موثر نبوده اند.
  • والدین گاهی به استفاده از داروهای خواب آور برای کاهش حملات کولیک روی می آورند. توصیه می شود هیچ داروهای خواب در سن کمتر از شش ماه استفاده نشود.

چه کاری باید انجام دهم تا کودک را آرام کنم؟

کولیک و علائم آن در نوزاد

کولیک خود به خود و با رشد کودک از بین می رود، اما بعضی از اقدامات به کودک و مادر کمک می کند تا آرامش و راحتی داشته باشد:

  • برای کودک محیطی کم سر و صدا و آرام را فراهم کنید.این کمک خواهد کرد که او آرام شده و تحریک پذیری کاهش یابد.
  • یکی از بهترین راه های آرام کردن نوزاد آغوش گرفتن است مخصوصا توسط مادرکه کودک احساس امنیت و آرامش می کند.
  • زیاد شیر به نوزاد ندهید،پس از تغذیه، با ماساژ پشت کودک، هوای معده را تخلیه کنید.
  • هنگام شیر دادن طوری به او بدهید تا هوا به دهان و معده کودک وارد نشود.
  • گاهی اوقات برخی از موسیقی ها می تواند باعث شود کودک شما آرام تر شود.بعضی از مادران می گویند، به عنوان مثال، صدای جارو برقی و یک فن باعث می شود که کودک شما آرام شود یا با ماشین سواری ماشین آرام می شود.
  • ماساژ شکم یا استفاده از یک حوله گرم (نه داغ) بر روی شکم کودک می تواند کمک کند.
  • هیچوقت کودکرا قنداقنکنید.

 

مشاوره مجیب برای کولیک و علائم آن در نوزاد

بیش از ۲۵٪ نوزادان دو هفته پس از تولد تا حدود سه ماه علائم کولیک در آنها ایجاد می شود. اگر کودک هر روز در یک زمان خاص، معمولا در شب یا عصرگریه کند، و البته این فریاد ناگهانی و البته شدید و حاد است, می توان گفت که کودک از کولیک رنج می برد. در این بخش ، طیف گسترده ای از کولیک در نوزاد و همچنین علل درمان را معرفی کردیم.

شما باید صبور باشید و آرام باشید تا کودک را آرام کنید. به عنوان یک نتیجه، ممکن است گاهی اوقات خیلی خسته شوید که نتوانید با گریه بی وقفه نوزادتان مقابله کنید؛ در چنین مواردی، بهتر است شخص دیگری مراقبت از کودک را برای استراحت انجام دهد. گوش دادن به گریه کودک یک مدت طولانی استرس زا است بنابراین زمانی برای استراحت بگذارید. یک زمان برای شخص دیگری تعیین کنید که قرار است مراقبت از فرزندتان را انجام دهد و چند لحظه وقت برای خودتان بگذاید.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای کولیک و علائم آن در نوزاد طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه