نشانه های رفتاری استرس چه فرقی با دیگر نشانه ها دارد

نشانه های رفتاری استرس
   

نشانه های رفتاری استرس همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد. شما ممکن است علائم استرس را در هنگام کار، امور مالی منزل و یا در داخل شرکت و همچنین یک رابطه چالش انگیز تجربه کرده باشید.

کلمات کلیدی:(نشانه های رفتاری استرس|استرس |علایم استرس|درمان استرس)
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در واقع استرس همه جا هست و راه فراری از استرس نیست، اما برخی از آن ها مفید هستند و برخی دیگر برای ذهن و جسم بسیار مضر هستند.

نشانه های رفتاری استرس یکی از چند علائم مضر استرس می باشد که  برای اینکه بتوانیم استرس را کنترل کنیم، خیلی بهتر است که علائم آن را بهتر بسناسیم که در ابن مقاله با تمرکز بر روی نشانه های رفتاری استرس و در مان آن تمرکز بیشتری خواهیم داشت.

  • استرس چیست
  • نشانه های رفتاری استرس
  • درمان استرس رفتاری

استرس چیست

نشانه های رفتاری استرس

 

استرس واکنش بدن به شرایط مضر است.وقتی تحت یک شرایط روحی مثل تهدید یا خطر قرار می گیرد، یک نوع واکنش شیمیایی در بدن شما اتفاق می افتد که  اجازه می دهد تا از یک آسیب جلوگیری کنید، این واکنش به عنوان یک مبارزه و یا هر نوع پاسخی می تواند خود را نشان دهد.

در طول پاسخ استرس علائم فیزیکی مثل افزایش ضربان قلب، تنفس سریع،عضلات سخت و فشرده و همچنین فشار خون بالا شما را در حالت اماده باش قرار می دهد و از شما محافظت می کند.

استرس به معنای حالات مختلف، اتفاقات مختلف، شرایط فیزیکی مختلف است، به این معنا که وقتی شما و دیگری حتی در یک حالت استرس زای مشابه هم قرار بگیرید، نشانه های رفتاری استرس  شما با دیگری کاملا متفاوت است، نه تنها نشانه های رفتاری  استرس بلکه سایر نشانه های و علائم این بیماری روحی در بدن افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.

خوشبختانه بدن ما در برابر استرس کوتاه مدت و علائمش به اندازه کافی ایمن است چه بسا که این استرس کوتاه مدت مفید هم می باشد، اما استرس بلند مدت برای بدن خطرناک است و بدن در برابر آن تمهیدات  ویژه ای ندارد و این خود ما هستیم تا بتوانیم استرس و نشانه های رفتاری استرس را کنترل کنیم.

علائم رفتاری استرس چیست

علائم رفتاری استرس تقریبا زیاد هستند و در صورت عدم پیگیری آن ها و درمان این نوع استرس می تواند خطراتی در بر داشته باشد که مکانیسم فیزیکی و روحی را هم به مخاطره بیندازد. برخی از این نشانه های رفتاری استرس عبارتند از:

نشانه های رفتاری استرس: اختلالات خواب

یکی از نشانه های رفتاری استرس مشکل در خوابیدن است وقتی بدن در برابر عامل استرس قرار می گیرد، متحمل یک سری واکنش های شیمیایی می شود که بیشترین تاثیر این کنش ها و واکنش ها بر روی سیستم عامل خواب است.

اینگونه است که :

  • خواب های پریشان می بینیم
  • نیمه های شب بیدار می شویم
  • دچار تنگی نفس می شویم
  • هذیان می گوییم
  • نمی توانیم با ارامش بخوابیم

اختلالات حافظه و هوشیاری

از دیگر نشانه های رفتاری استرس، تاثیر فاحش بر روی حافظه است که قدرت هوشیاری  و تمرکز را به شدت کاهش می دهد و در بیشتر مواقع فراموش کاری به ما دست می دهد.

از دست دادن برنامه و نظم

در بیشتر مواقع نظم و برنامه ای که همیشه برای خود داشتید و اهداف روزانه را انجام می دادید، دچار اختلال می شوند، به دلایل عدم تمرکز نمی توانید کار ها را با دقت انجام دهید و اینگونه از کار کردن سرد می شوید و به دنبال راهی می گردید تا از آن فرار کنید.

احساس خستگی مفرط

نشانه های رفتاری استرس

خستگی یکی از نشانه های رفتاری استرس می باشد که بسیار شایع است، به گونه ای که حتی بعد از یک زمان خواب ۱۲ ساعته، وقتی  از خواب بیدار شوید، احساس خستگی می کنید.

البته گاهی اوقات بدن به دلیل کمبود آهن و یا مشکلات تیروئیدی دچار اینگونه خستگی ها می شود، این نوع خستگی را با نشانه های رفتاری استرس اشتباه نگیرید و باید دکتر روان پزشک این نوع اختلال را تشخیص دهد.

مصرف بیش از اندازه مواد مخدر

در شرایطی که بدن متحمل نشانه های  استرس می باشد، تمایل بسیار زیادی به مصرف دخانیات و مشروبات الکلی دارد، که گاهی کنترل آن برای خلاصی از میزان استرس های متحمل شده مثل باختن مال و یا هر نوع عامل وحشت زای دیگری که مسبب استرس باشد، این نوع واکنش یعنی خوردن مشروبات الکلی را مسبب می شود.

عادت های غذایی ناسالم

عادت های غذایی ناسالم شاید به ظاهر چندان مشکل به نظر نرسند اما از عادت های مضری هستند که نشانه های رفتاری استرس ، مسبب آن می باشند و می تواند نه تنها سلامت روحی را به مخاطره بیندازد بلکه سلامت فیزیکی را هم تهدید کند.

به خصوص اگر فرد دارای امراض و بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون بالا و دیگر بیماری های مزمن باشد.

نشانه های رفتاری استرس: درمان

بسیاری از روانشناسان معتقدند اگر نشانه های استرس از نوع رفتاری خیلی زود تشخیص داده شوند و درمان شوند، شاید بتوان به موقع جلوی نشانه ای روحی و فیزیکی را هم گرفت. بنابراین تشخیص زود هنگام زمانی اتفاق می افتد که بیمار خود با تشخیص علائم به درمان آن اقدام کند.

در ابتدای درمان روانشناس مربوطه با انجام آرمایش های رفتاری و تست های شخصیتی نوع افسردگی را ابتدا تشخیص می دهد و با توجه به نوع نشانه های رفتاری استرس ،درمان و بهبود را پیش می برد.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

خیلی خوب است که برای اقدام به درمان نشانه های رفتاری استرس که مدت هاست، دست از سر شما بر نداشته اند، اقدامی ویژه و جسورانه انجام دهید. به این دلیل جسورانه که با یک عملیات ویژه درمان؛ نوع افسردگی خود را برای همیشه درمان کنید و بتوانید به نحوی بدن و جسم خود را پاکسازی کنید تا دیگر خبری از نوع افسردگی خفیف و حاد نباشد.

این مرکز با مشاوره درمانی، روانکاوی و روان درمانی توانسته  ریشه ها و عوامل مختلف و دخیل در انواع افسردگی های حاد را بیابد و با روش های مدرن و پربازده آن ها را درمان کند.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب معتقد به پیگیری روند درمان بیمار از سوی روانشناس مربوطه است، بر همین اساس با پیگیری های به موقع و درمان موثر، این هدف را دارد تا بسیاری از بیماری های مرتبط با افسردگی را چاره ای بیندیشد.

برای این امر می توانید با شماره تماس  zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب تماس حاصل فرمایید ، در ضمن حتی در ایام تعطیل چه رسمی و چه غیر رسمی با مشاوران مجیب ارتباط برقرار کنید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه