نشانه های افسردگی مردان قابل تشخیص و درمان است

نشانه های افسردگی مردان
   

نشانه های افسردگی مردان قاعدتا مانند خانم ها نیست، اما به طور کلی مردان و زنان هر دو تجربه افسردگی را دارند، منتهی علائم آن ها می تواند نسبت به یکدیگر بسیار متفاوت باشد. از آنجا که مردان  افسرده ممکن است به جای ناراحتی و گوشه گیری که معمولا برای خانم ها اتفاق می افتد، بیشتر با عصبانیت و پرخاشگری مواجه می شوند.

کلمات کلیدی(افسردگی مردان| افسردگی مردان| درمانافسردگی مردان | علائم افسردگی مردان | مشاوره افسردگی مردان)
زمان مطالعه تخمینی : ۶ دقیقه

که البته خانواده های آن ها، دوستان و حتی پزشکان هم، نمی توانند همیشه خشم و عصبانیت آن ها را به عنوان علائم افسردگی تشخیص دهند. علاوه بر این، نشانه های افسردگی مردان نسبت به زنان کمتر قابل تشخیص است و خود آن ها نیز کمتر نسبت به این موضوع صحبت می کنند. با این حال افسردگی بر تعداد زیادی از مردان تاثیر می گذارد.

افسردگی چیست

نشانه های افسردگی مردان

نشانه های افسردگی مردان

 

در دوره افسردگی هر کسی  احساس غم و اندوه دارد، تحریک پذیر می شود و ممکن است در لحظه به خاطر فشار های روحی که دارد نیاز به خواب داشته باشد، اما این احساسات و مشکلات مذکور معمولا بعد از گذشت چند روز اتفاق می افتند. افسردگی یک اختلال متداول اما شدید روحی است که ممکن است به مرور زمان باعث علائم شدید شود. افسردگی توانایی احساس، فکر کردن و کنترل فعالیت های روزانه را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین در مورد مردان و  نشانه های افسردگی مردان ممکن است طی مدت ۲ هفته الی یک ماه قابل تشخیص باشند.

 

به عنوان مثال، برخی از مردان مبتلا به افسردگی احساسات خود را پنهان می کنند و ممکن است به دلیل همین پنهان کردن و عدم اطمینان از مشکل افسردگی عصبی، پرخاشگر و تحریک پذیر شوند.

نشانه های افسردگی مردان بیشتر به صورت خستگی، عدم علاقه به کار، تفریحات همیشگی و یا حتی همسر و مسائل جنسی باشد. گاهی هم به صورت علائم فیزیکی مانند سر درد مداوم، مسائل گوارشی و یا درد در ناحیه قفسه سینه شوند که این علائم آن ها را برای مراجعه به پزشک جهت درد های فیزیکی منجر می شوند تا اینکه به سمت روانشناس سوق دهند.

بعضی از مردان ممکن است به دارو یا الکل رجوع کنند  تا سعی کنند با علائم عاطفی خود کنار بیایند.

افسردگی می تواند هر مردی در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. با درمان مناسب، اکثر مردان مبتلا به افسردگی می توانند بهتر شوند و علاقه خود را به کار، خانواده و سرگرمی های گذشته  افزایش دهند.

نشانه های افسردگی در مردان

مردان مختلف نشانه های مختلف دارند، اما برخی از نشانه های افسردگی مردان رایج عبارتند از:

 

  • خشم، تحریک پذیری یا پرخاشگری
  • احساس اضطراب، بی قراری
  • از دست دادن علاقه به کار، خانواده و تفریحات
  • مشکلات میل جنسی و عملکرد جنسی
  • احساس ناراحتی، پوچی
  • احساسات ناامید کننده
  • عدم توانایی تمرکز
  • احساس خستگی
  • عدم توانایی خوابیدن یا بیش از حد خوابیدن
  • افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی
  • درد های جسمی، سردرد، گرفتگی عضلات، یا مشکلات گوارشی
  • ناتوانی در برآوردن مسئولیت های کار، مراقبت از خانواده و یا سایر فعالیت های مهم
  • مشارکت در فعالیت های پر خطر
  • نیاز به الکل یا مواد مخدر
  • از خانواده و دوستان جدا شدن

البته هر مردی که افسرده باشد، هر نشانه ای را  تجربه  نمی کند. بعضی از مردان فقط چند نشانه را تجربه می کنند در حالی که دیگران ممکن است بسیاری از آنها را تجربه کنند.

 

علت افسردگی در مردان چیست

علت افسردگی مردان

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است  که می تواند  ناشی از عوامل خطرساز متعددی باشد.به طور کلی نشانه های افسردگی مردان دلایل متعددی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

 

عوامل ژنتیکی: مردان با سابقه خانوادگی از افسردگی ممکن است بیشتر از بقیه به این بیماری مبتلا شوند.

مشکلات اقتصادی استرس زا در محیط زندگی، از دست دادن یک عزیز، یک رابطه دشوار و نافرجام، تغییرات زندگی ، مشکلات کاری یا هر وضعیت استرس زا ممکن است باعث افسردگی در برخی از مردان شود.

بیماری افسردگی می تواند با سایر بیماری های جدی پزشکی مانند دیابت، سرطان، بیماری های قلبی یا بیماری پارکینسون رخ دهد. افسردگی می تواند این شرایط را بدتر کند و بالعکس. گاهی داروهایی که برای این بیماری ها مصرف می شوند ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند که باعث افسردگی می شود.

 نشانه های افسردگی مردان : درمان

مردان اغلب از احساسات خود در دوران افسردگی رنج می برند و در بسیاری از موارد، دوستان و اعضای خانواده اولین کسانی هستند که متوجه می شوند که دوستشان و یا همسرشان مبتلا به افسردگی شده است.این موضوع بسیار مهم است که دوستان و خانواده با توجه به علائمی که در بالا اشاره شد، او را حمایت و تشویق به مشورت با یک پزشک متصص روان درمان کنند. حتی خود فرد با دیدن علائم مذکور باید در اولین فرصت به یک روان درمان متخصص مراجعه کند.

متخصص مورد نظر می تواند با انجام آزمایش ها علائم افسردگی و نوع آن را تشخیص دهد و سپس مرحله درمان و طول مدت درمان را به فرد بگوید.

متاسفانه در بسیاری از شرایط درمان ها به صورت خودسرانه انجام می شود که گاهی منجر به عواقب خطرناک و جبران ناپذیری مثل خودکشی می شوند.

مرکز مشاوره روتنشناسی مجیب

سایت زندگی ما در تمامی مسائل روانشناسی در زمینه های خانوادگی، شخصی و انواع بیماری های روحی و روانی با کادری مجرب به همراه تجربه و تحصیلات عالیه در خدمت کسانی است که قصد درمان هر چه بهتر بیماری های روحی خود  هستند تا مانع از گسترش و رواج بیماری شوند.

همان طور که در بالا هم ذکر شد، بیماری های روحی اگر در ابتدای تشخیص درمان شوند، تنها مدت کوتاهی را جهت بهبود از شما می گیرند، اما در صورت کتمان و اهمیت ندادن به این موضوع، بیماری های روحی این ویژگی را دارند که آهسته در وجود فرد ریشه بدوانند و مشکلات وسیع دیگری را ایجاد کنند.

مرکز مشاوره روانسناسی مجیب در همه ایام هفته حتی روز های تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در خدمت هموطنان عزیز خواهد بود.

برای این منظور می توانید با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه