عوامل ایجاد ترس (محیطی و اجتماعی)

عوامل ایجاد ترس
   

عوامل ایجاد ترس

عوامل ایجاد ترس گونه ای دیگر از عامل های تشدید کننده ترس در انسان می باشند، که این نوع بروز دهنده ترس هم به مانند نشانه های زیست شناختی ترس با توجه به سر منشاء اصلی ترس و نگرانی می موجود، می تواند متفاوت باشد.

کلمات کلیدی(مشاوره ترس|ایجاد ترس |عوامل ایجاد ترس|مشاوره و درمان ترس| بهترین مرکز مشاوره )
زمان مطالعه تخمینی : ۷ دقیقه

طبق تحقیقات روانشناسان آنچه که عوامل محیطی ترس را در انسان مسبب می شود، تقریبا از دوران کودکی و نوجوانی آغاز می شود، که در صورت عدم درمان و عدم پیگیری می تواند به عنوان یک اختلال روحی و جسمی با فرد برای همیشه باقی بماند.

عوامل محیطی ترس از کودکی متناسب با محیط و خانواده شکل می گیرد، این عوامل می توانند به صورت ترس از جمع، ترس از غذا خوردن، ترس از مسخره شدن و حرف زدن باشد که به مرور زمان پیچیده تر و متناسب با زمان و شرایط  بزرگ تر می شوند.

اما واقعا راه حل اینگونه مشکلات و مواجه با اینگونه ترس ها چیست که دست کم بیش از نود درصد آدمیان این دوران را تجربه می کنند و گاهی برای همیشه بی پاسخ باقی می مانند.

عوامل محیطی ترس

کودکان در ابتدای زندگی از وقتی که به دنیا می آیند، دچار ترس های می شوند که بیشتر این ترس ها در درون محیط زندگی آن ها می باشد، از جمله تاریکی، راه رفتن، صدا های محیط و بسیار موارد دیگر که همگی در شکل گیری عوامل محیطی ترس دخیل هستند.

بسیاری از این عوامل محیطی ترس به مرور زمان از بین می روند و با بزرگ شدن و صمیمی شدن با محیط خود نیز درمان می شوند.

اما برخی از ترس های محیطی ریشه های ناشناخته دارند و تا مدت ها شاید نتوان برآن فائق آمد و آن را درمان کرد.

یکی از این عوامل محیطی ترس می تواند، ترس از پرواز، ترس از ارتفاع، ترس از دریا، خون،باد شدید و غیره  باشد.

همگی این موارد درمان پذیر هستند؛ اما نیاز به مشاوره درمانی دارند تا به بهترین و ساده ترین شکل درمانی قابل حل باشند.

 عوامل اجتماعی ترس

عوامل اجتماعی ترس شاید بیش از عوامل دیگر شایع باشند، به خاطر اینکه ما بیش تر با اجتماع و آدم ها سر و کار داریم و بسیار نگران هستیم که مبادا در اجتماع مورد تمسخر و بی حرمتی قرار بگیریم و یا مشکلات و ترس های دیگر که در محیط وجود دارند.

اینگونه است که از آدم ها و اجتماع فاصله می گیریم تا کمتر با آن ها معاشرت کنیم؛ دریغ از اینکه این فاصله گیری بیش تر ما را در باتلاق ترس فرو می برد.

اما ایا راه های درمانی موثری برای عوامل محیطی ترس و همچنین ترس اجتماعی هم وجود دارد، که بتوانیم خود را نجات دهیم.

بله قطعا وجود دارد؛ که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

عوامل میحطی ترس: درمان

بالا بردن دانش

بسیاری از روانشناسان معتقدند وقتی از چیزی می ترسید، بهتر است راجع به آن مطالعه کنید، یادگیری خود را افزایش دهید و نسبت به موضوع مورد نظر مهارت کسب کنید، اینگونه است که بخشی از ترس ها با آگاهی و تجربه کافی به صورت ناخود آگاه حل می شوند.

قرار گرفتن در موقعیت

گاهی وقت ها در معرض ترس قرار گرفتن، باعث زایل شدن و از بین رفتن ترس می شود، که بسیار موثر است، البته این روش باید با حضور یک روان درمانگر و یا روانشناس باشد؛ تا این روش به درستی پیش برود و نتیجه خود را به طور موثر بر فرد بگذارد.

دارو درمانی

در طی درمان های مربوط به عوامل محیطی ترس، گاهی از سوی روانشناس مربوطه صلاح این است که در کنار روش های رفتار دمانی، از دارو درمانی هم استفاده شود، این موضوع هم به هیچ وجه نمی تواند خود سرانه و دلخواهانه پیش برود، دارو های درمانی بسیار حساس و ویژه هستند که باید مطابق با نیاز هر کاربر تجویز و مصرف شود، که در غیر اینصورت نه تنها ترسی را درمان نمی کنند، بلکه اعتیاد به دارو ها را هم به همراه دارد و ترس به شکل پیچیده تری جایگزین خواهد شد.

مشاوره درمانی

هیچ یک از روش های بالا به اندازه مشاور درمانی کارساز و موثر نیستند.  تمامی مراحل بالا زیر شاخه ای از این درمان قرار می گیرند، که به راحتی با یک مشاوره ساده می توان تمامی مسیر را به دست مشاور داد.

مشاور درمانی با انجام آرمایش ها و تست های شخصیتی و رفتاری به راحتی می تواند ریشه های ترس را دریابد و درمان موثر را بدون اتلاف وقت به نتیجه برساند.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

یکی از مراکز درمانی جهت اختلالات رفتاری و اخلاقی ، مرکز مشاوره تلفنی مجیب می باشد، که با اقدامات درمانی مطابق آخرین متد های روز روان درمانی به کمک متخصصین حرفه ای سعی در حل مشکلات عزیزانی دارد، که برای مدت هاست از مشکلات رفتاری از جمله عوامل ترس محیطی رنج می برند و هیچ گونه راهی برای کشف و درمان آن نیافته اند.

این مرکز به کمک مشاوره تلفنی مسیر را برای همگان میسر کرده تا بدون هیچ گونه محدودیت مکانی و زمانی مشکلات خود را مطرح کنند و به درمان و سلامت روان خود، خانواده و جامعه نیز کمک کنند.

مشاوره تلفنی شاید یکی از درمان های رفتاری موثر در کشوری مثل ایران باشد که با وجود تبلیغات موثر و فراوان از سوی سازمان های بهداشت جهانی و سلامت، هنوز به مراکز مشاوره آنگونه که باید اهمیت داده نمی شود و تفکرات مربوط به آن هنوز تصحیح نشده است.

سایت زندگی ما با به کار گیری روش ها جدید مدرن درمانی متناسب با هر سن و جنسیتی موقعیت های خاصی را در نظر گرفته و برای کمک فرد در جهت درمان از خود افراد برای روند درمان کمک می گیرند تا بیمار و درمانگر هر دو در روند اصلاحات و درمان شریک باشند، بر خلاف آنچه که تصور می شود در مشاوره درمانی تنها با تجویز قرص های اعتیاد آور سعی در حل مشکلات بیمار دارند.

برای این منظور بهتر است که با خط تلفن zendeghima.ir در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب با مشاوران متخصص این مرکز ارتباط برقرار کرده و در یک دوره کوتاه سلامت روان خود را به روح و جسم خود هدایت کنید.

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه