رشد بینایی و شنوایی نوزادان چگونه است؟

رشد بینایی و شنوایی نوزادان
   

رشد بینایی و شنوایی نوزادان چگونه ممکن است؟ احساسات نوزاد و شنوایی هنگام تولد فعال هستند، اما فعال بودن به معنای رشد کامل نیست. رشد بینایی و شنوایی نوزادان به مدت طولانی بعد از تولد ادامه می یابد. از بیان تمام حواس، بینایی بعد از بقیه رشد می کند. شاید به این دلیل که قبل از تولد به آن نیازی نداشت. معاینات زودهنگام پس از زایمان می تواند مشکلات بینایی را تشخیص دهد. امروزه سلامت نوزادان بیشتر و بیشتر مهم است.

 

کلمات کلیدی:(بینایی و شنوایی نوزادان|رشد بینایی و شنوایی | بینایی و شنوایی نوزادان|روند رشد کودکان|رشد شنوایی و بینایی نوزاد)
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به همان اندازه، روانشناسان بر توسعه یک نسل با کمترین مشکلات روانی تأکید دارند. مراقبت های اولیه برای والدین شامل مراقبت های بهداشت روانی برای نوزادان می شود. عدم توجه به واکنش نوزاد، در بسیاری موارد منجر به عدم شناخت بعضی از بیماری های جسمی شده است. در این مقاله ما در مورد مراحل رشد بینایی و شنوایی نوزادان بحث خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

 

مراحل تکامل و رشد بینایی نوزادان

رشد بینایی و شنوایی نوزادان

بینایی نوزاد از تولد تاکنون کامل نشده است. در طول چند سال اول زندگی، رشد بصری کودک پایان خواهد یافت. در سه سال اول زندگی، بینایی کودک تغییر می کند. اگر مشکل در بینایی نوزاد وجود داشته باشد، می توان از آغاز نوزادی تشخیص داد و در اکثر موارد درمان می شود. ما مراحل رشد نوزاد را از زمان تولد بررسی خواهیم کرد


بیشتر بدانید

بررسی مراحل هفت تا یازده ماهگی نوزاد

مراحل شش گانه تقلید نوزاد

روش های آرام کردن گریه نوزاد در کمتر از یک دقیقه


بینایی کودک در تولد:

کودکان در هنگام تولد دچار محدودیت دید و حدود ۳۰ سانتی متر هستند. چشم انداز به کلیات و گوشه های اشیاء داده می شود. در واقع جزئیات کودک درگیر نیستند. اشیاء دارای لبه های برجسته تر و رنگ های متضاد بیشتر برای نوزادان هستند. وضوح بسیار کمی از ظاهر برای آنها وجود دارد نسبت به یک بزرگسال.  نوزادان به صورت، به ویژه چهره آشنا مادر علاقه مند هستند.

بینایی در یک ماه و نیم اول:

کودک می تواند بر یک مرکز تمرکز کند و به آن نگاه کند. اما تمرکز بر روی اشیاء نزدیک است. کودک به اشیا دور نگاه نمی کند، زیرا مشخص نیست.

شش ماهگی:

کودک می تواند همه چیز را در حال حرکت دنبال کند. کودک در این دوره به اندامهای خود نگاه می کند؛ همه چیز از دور جلبش می شود اگر کسی با او صحبت کند، به چهره اش نگاه می کند. اگر وسیله ای روی تخت او آویزان است، به آن نگاه می کند و سعی می کند دستش را بگیرد. چهره فرد بیش از هر چیز دیگر توجه نوزاد را جلب می کند و تصویر را به او منتقل می کند و می خواهد دستانش را بگیرد.

بینایی تا سن یک سالگی:

کودک تا یک سالگی همه چیز را با تعجب می بیند. به مدت طولانی  به خواب می رود.

بینایی تا سه سالگی:

کودک می تواند به افراد مورد علاقه اش نگاه کند، واکنش نشان می دهد به لبخند های دیگران. چیزهای جالب را با علاقه دنبال می شوند. به دنبال دعوت از دیگران برای نگاه کردن به یک نقطه خاص است. با نگاه کردن به اشیاء، نام آنها را به یاد می آیند و می تواند آنها را نام برد. چشم انداز کودک در این سن به بالاترین حد خود رسیده است.

کودک می تواند بر یک مرکز تمرکز کند و به آن نگاه کند. اما تمرکز بر روی اشیاء نزدیک است. کودک به اشیا دور نگاه نمی کند، زیرا مشخص نیست.

شنوایی نوزاد هنگام تولد

رشد بینایی و شنوایی نوزادان

کودک در هنگام تولد شنوایی فعال دارد و در طی دوره جنین (قبل از تولد) صداهایی از ماه ششم می شنود. شنوایی پس از زایمان همچنان ادامه دارد. کودک با توانایی تشخیص صداهای انسانی از غیر انسان متولد می شود. این حساسیت در طول زمان گسترده تر می شود.

نوزادان بلافاصله صدای مادر خود را پس از تولد می شنوند و بیشتر به صداهای انسانی واکنش نشان می دهند. نوزادان توانایی تشخیص بین دو تن صدای مختلف موسیقی را دارند. توانایی تشخیص ریتم ها از یکدیگر را دارند. نوزادان واکنش های شدیدتری نسبت به آواهای های تشکیل دهنده زبان نشان می دهند.

شنوایی تا سه ماهگی:

شنیدن صداهای جدید، از بین می رود و به صدای خروجی می رود. هنگامی که بزرگسالان صحبت می کنند، به آنها باز می گردند و به آنها توجه می کنند.

شنوایی تا شش ماهگی:

اسباب بازی های صدادار  توجه کودک را جلب می کند. کودک تلاش می کند اصلاحاتی را که می شنود انجام دهد. در حقیقت غان و غون ها شروع می شود.

شنوایی تا یک سالگی:

کودک به نام و به صداهای بلند پاسخ می دهد. موسیقی و آهنگ برایش جلب توجه می کند. در این سن، کودک تفاوت در تشخیص صدا را تشخیص می دهد. درک مفاهیم مشترک و ارتباط آنها با آنچه که مشاهده می کنند را درک می کند.

شنوایی در سه سالگی:

با ریتم موسیقی واکنش نشان می دهد، تفاوت های ریتم را می داند، دستورات ساده را دنبال می کند، داستان های کودکانه یا شعر را گوش می دهد.

 

مشاوره مجیب برای رشد بینایی و شنوایی نوزادان

به طور کلی، والدین می توانند احساسات کودک خود را تحریک کنند تا بتوانند پنج حس کودک را بهتر کنند. به عنوان مثال، والدین می توانند او را تشویق به دنبال کردن با بالا و پایین کردن اجسام در مقابل چشم کودک کنند. یا، با صحبت کردن و رفع اشکال مختلف شنوایی، به رشد و پیشرفت او کمک کنند.

راه های دیگری برای تشویق رشد بینایی و شنوایی نوزادان ، نشان دادن تصاویر با رنگ ها و خطوط مختلف، نشان دادن اشیاء و نام آنها است. وقتی این کار را می کنید، با کودک تماس بگیرید و هر روز با آن ارتباط برقرار کنید. با نام کودک خود با او صحبت کنید و با او درباره محل و چیزهای اطراف صحبت کنید. استفاده از عروسک ها و اسباب بازی های رنگی (قرمز، نارنجی، زرد و غیره) کمک کننده است. اتاق خود را با ترکیبی از دکوراسیون رنگی تزئین کنید.

امروزه مطالعات و توسعه علم والدین نیازمند مهارت و آموزش هستند. والدین می توانند مقالات مربوط به آموزش فرزندان خود را برای آموزش مناسب بخوانند. علاوه بر این، می توانید مهارت های والدین خود را با در اختیار داشتن مشاوره کودک افزایش دهید

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای مشاوره رشد بینایی و شنوایی نوزادان از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه