درمان دارویی فوبیا چه زمانی باید انجام شود

دارو دارویی فوبیا
   

درمان دارویی فوبیا یکی از درمان های موثر برای فوبیا می باشد، که البته ناگفته نماند فوبیا همیشه به دارو جهت درمان احتیاج ندارد، این درمان دارویی فوبیا برای زمانی است که فوبیا از حد طبیعی و روال معمولی خود خارج شده و زندگی فرد با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده  است که با روان درمانی و استراتژی های روانشناسی به کار رفته جوابگو نیست.

کلمات کلیدی(فوبیا |مشاوره کنترل فوبیا| درمان دارویی فوبیا |بهترین مرکز مشاوره فوبیا )
زمان مطالعه تخمینی : ۶دقیقه

فوبیا در مراحل اولیه در مورد هر کس، هر چیز و یا هر اتفاقی که باشد با روان درمانی قابل درمان است، ما در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که در چه مواردی باید به درمان دارویی فوبیا اقدام کنیم تا زندگی و آرامش فرد دستخوش اتفاقات زنجیره وار فوبیا قرار نگیرد.

درمان دارویی فوبیا: اصلا فوبیا چیست

درمان دارویی فوبیا

فوبیا از شایع ترین نوع اختلالات اضطرابی است، که متخصصان روان درمان معتقدند تقریبا نیمی از آدمیان در زندگی به اینگونه اختلالات روانی از جمله فوبیا یا مبتلا بوده اند و یا هستند، بنابراین همه ما به نحوی آن را تجربه کرده ایم.

همگی ترس های خاصی در زندگی داریم که سر منشا آن ها شاید دقیقا مشخص نباشد اما آنچه که مشهود است، این است که بسیاری از افراد وقتی به این بیماری روحی مبتلا می شوند، آن را انکار می کنند و یا تصور می کنند که اگر به فوبیا مبتلا هستیم، باید آن راتحمل کنند، باید با آن ها باشد و با آن دست و پنجه نرم کنند، این ترس و مشکلی است که از کودکی با ما بوده و راه حالی ندارد!

البته که اینگونه نیست مشکلات و اختلالات ذهنی و روانی قطعا که راه حلی دارند، در برخی موارد با کمک روان درمانی اقدام به حل مشکلات فوبیا می شود و در برخی موارد درمان دارویی فوبیا این امر را میسر می کند.

اما کی و چه زمانی از کدام یک باید استفاده کنیم.

علائم و واکنش های فوبیایی

یکی از شایع ترین نوع فوبیا، آگورافوبیا می باشد این نوع فوبیا مربوط به ترس های اجتماعی و یا هراس های مربوط به چیزی یا مسئله ای خاص است که علائم فیزیکی زیر را در خود دارد:

 

  • مشکل تنفس
  • تهوع یا سایر علائم گوارشی
  • افزایش ضربان قلب
  • سرگیجه
  • مشکل بلعیدن یا احساس خفگی
  • عرق کردن یا لرزیدن
  • تنگی یا درد در قفسه سینه

 

همچنین واکنش به انواع ترس های موجود در زندگی به طور گسترده ای با یکدیگر متفاوت هستند، که واکنش ها می تواند از اضطراب خفیف تا حمله های شدید و ناتوان کننده مختلط باشند، برخی از این واکنش ها عبارتند از:

 

  • رفتن به موقعیت ها و حالت های دفاعی برای فرار از وضعیت ترسناک
  • یک احساس بی نظمی روحی برای کنترل واکنش های خود، به رغم آگاهی که ترس غیر منطقی است
  • احساس اضطراب و یا وحشت توام با علائم سوء جسمانی نسبت به منبع ترس
  • دشواری انجام فعالیت های عادی به دلیل ترس و وحشت

 عوامل موثر بر فوبیا

در بسیاری از موارد اتفاقات و ترس های دوران کودکی که معمولا از سنین ۴ تا ۸ سالگی اتفاق می افتدند نقش بسزایی در ایجاد فوبیا های پیچیده و همچنین وخیم دارند.

البته در برخی موارد فوبیا های شکل گرفته در کودکی با رشد سن از بین می روند اما برخی به دلیل ریشه های خود به ترس های پیچیده تر تبدیل می شوند و در نوجوانی و بزرگسالی همچنان در فرد باقی می مانند.

خوشبختانه در علم روانشناسی کنونی انواع فوبیا مورد مطالعه قرار گرفته اند و زمینه های شکل گیری هر یک چه مسائل ژنتیکی، چه محیطی و اجتماعی همگی بررسی شده اند، که با توجه به تحقیقات و آزمایشات صورت گرفته درمان های موثری را برای افراد مبتلا رقم زده اند.

در بسیاری از مواقع هم فرد برای رهایی از مشکلات روحی و ترس های خود دست به مصرف مشروبات الکلی و ومواد مخدر می زند که روند درمان را از مرحله روان درمانی خارج کرده و باید درمان دارویی فوبیا را جهت بازگشت سلامتی جایگزین کرد.

درمان دارویی  فوبیا

با توجه به آنچه که در ابتدای مطلب عنوان شد، اگر فوبیا از حالت طبیعی خود خارج شد و زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار داد، یعنی انجام فعالیت های روزمره، مدرسه، دانشگاه، منزل و هر چیزی که که اختلال سلامتی روحی و فکری را به دنبال داشته باشد. نشانه های درمان دارویی فوبیا است که باید زودتر اقدام شود تا به قیمت زندگی فرد تمام نشود.

برای همین معمولا مراجعه به پزشک در درجه اول اهمیت زیادی دارد و پزشک متخصص متناسب با نوع و فرایند بیماری؛ فرد را به متخصص روان درمان معرفی می کند تا فرایند درمان دارویی فوبیا به همراه روان درمانی پیش برود که در بسیاری از مواقع نتیجه بخش  می باشد.

مرکزمشاوره تلفنی مجیب

درمان دارویی فوبیا

درمان مشکلات روحی و روانی از درمان های ساده و در عین حال پیچیده و سخت برای برخی از افراد است.

برخی احساس میکنند که با وجود بیماری نظیر فوبیا این مشکل غیر قابل درمان است.

اما یاید اذعان داشت که سلامت جسم از سلامت روح نشات میگیرد، وقتی فکر و ذهن ما که از مغز ما سرچشمه می گیرد درگیر یک سری از بیماری های روحی، ترس ها و اضطراب های شکننده می باشند، طور قطع باید درمان شوند تا ذهنیات فرد پاکیزه گردند.

مثلا بیماری فوبیا جز بیماری هایی می باشد که قطعا همه ما به نحوی به آن آلوده هستیم اما این بیماری طیف متعدد دارد.

چقدر خوب می شود،  درمان را در همان مراحل ابتدایی با روان درمانی حل کنیم تا اینکه به مراتب سخت تر شود و مجبور به گزینش درمان دارویی فوبیا باشیم.

اگر شما، کسی که در حال خواندن این متن هستید و از فوبیا در مورد چیزی، مشکلی و یا اتفاقی در ایام دور و یا هم اکنون آزار دیده اید، بهتر است زودتر اقدام به درمان کنید قبل از اینکه مراحل وخیم تری شکل بگیرد.

متحصصان روانشناس مرکزمشاوره تلفنی مجیب آماده کمک به شما هستند تا در صورت هر گونه مشکل روحی هر چه زودتر با کمک خود شما آن را از روح شما بزدایند.

برای این امر می توانید با شماره تماسzendeghima.ir از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در همه ایام هفته حتی تعطیلات تماس برقرار کرده و مشکل مربوطه خود را عنوان کنید.

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه