درباره ضمیر ناخودآگاه

ضمیر ناخودآگاه
   

نظر بزرگان روانشناسی در مورد ضمیر ناخودآگاه

فروید ذهن را به حالت های آگاه و ناآگاه تقسیم می کند. به باور فروید ذهن آگاه شامل تمام افکار، احساسات، عواطف و خاطراتی است که ما آن ها را درک و تصدیق می کنیم. این در حالی است که  ضمیر ناخودآگاه شامل فرآیندهای عمیق ذهنی است که به طور آگاهانه قابل لمس و در دسترس نیستند. ناخودآگاه جایی است که بیشتر کار ذهنی انجام می شود. ضمیر ناخودآگاه مخزن مهارت های غریزی و خودکار، منبع خاطرات ذخیره شده و همچنین تجربیات تلخ سرکوب شده و رویاها است.  فروید ضمیر ناخودآگاه را موتور پردازش اطلاعات می داند. موتوری که شهوت ها، امیال جنسی غیر قابل قبول، فعالیت های شرم آور و خجالت ها را در بر می گیرد.

کلمات کلیدی(ضمیر ناخودآگاه|راهکارهای کنترل ضمیر ناخودآگاه|نشانه های ضمیر ناخودآگاه|مشاوره روانشناسی  )
زمان مطالعه تخمینی : ۷ دقیقه

او می گوید زمانی که بخواهیم در مورد ناخودآگاه صحبت کنیم باید تمام ذهن را مانند کوهی از یخ تصور کنیم که در یک اقیانوس قرار گرفته است. هر آنچه بیرون از آب قرار دارد مربوط به آگاهی های ما است و هر آنچه در زیر آب قرار دارد به ضمیر نیمه آگاه و ناخودآگاه ما بر می گردد.

برخی دیگر عقیده دارند که ضمیر ناخودآگاه که آن را ذهن ناخودآگاه یا به اختصار ناخودآگاه هم می نامند، همان فرایندهایی است که به طور خودکار در ذهن رخ می دهد. سر منشأ تمام امیال و آرزوها، ادراکات متعالی، و توانمندی ها و واکنش های ناخودآگاه جایی جز ضمیر ناخودآگاه نیست.

اندازه گیری در ضمیر ناخودآگاه

اندازه گیری آنچه که در ضمیر ناخودآگاه وجود دارد و کنش و واکنش هایی که در این ضمیر انجام می شود کار آسانی نیست. حتی اغراق نیست اگر بگوییم درک کنش های و چگونگی فعالیت ضمیر ناخودآگاه تقریبا غیر ممکن است زیاد هم بی راه نگفته ایم. با این حال اعتقاد روانشناسان بر این است که رفتارها و باورهایی که در ضمیر ناخودآگاه جای گرفته در هر لحظه ای امکان دارد به صورت کاملا تصادفی بروز پیدا کند، خواه آن رفتار درست باشد یا غلط.

ضمیر ناخودآگاه

ضمیر ناخودآگاه که گاهی از آن با نام “سایه های ذهن” یاد می کنند، می تواند منبع عقاید، ترس ها، نگرش های پنهان و غالبا ناخوشایندی باشد که بر رفتار و زندگی روزمره افراد تاثیر می گذارند. برخی از افراد سعی می کنند افکار ناخوشایند و خاطرات تلخی که در ضمیر ناخودآگاهشان قرار گرفته را سرکوب کنند. این شاید نزدیک ترین راه برای دستیابی به آرامش باشد اما بهترین و منطقی ترین راه نیست. در حقیقت سرکوب عقاید، ترس ها، نگرانی ها، احساسات و خاطراتی که در خودآگاه ما قرار گرفته اند، دستیابی به آرامش کاذب را در پی خواهد داشت نه آرامش بلند مدت.

بنابراین برای کسب آرامش و کنترل منطقی ضمیر ناخودآگاه، راه های منطقی را انتخاب کرد. استفاده از تکنیک های روانکاوی در این زمینه می تواند بسیار مفید و موثر باشد. اگر احساس می کنید ضمیر ناخودآگاهتان مایه دردسر و رنج کشیدنتان شده، اگر فکر می کنید باورهایی را که از ضمیر ناخودآگاهتان سرچشمه می گیرد برایتان عذاب آور است، اگر توان کنترل ضمیر ناخودآگاهتان را ندارید توصیه های ما را جدی بگیرید.

در وهله اول حتما با مراجعه به سایت های معتبر مراکز مشاوره و روانشناسی و مطالعه مقاله های علمی که در این سایت ها منتشر شده است را مطالعه کنید و آگاهی خود را در زمینه ضمیر ناخودآگاه افزایش دهید. در وهله بعد توصیه می شود از مشاوران و روانشناسان در این مورد مشاوره بگیرید. آن ها راه های دقیق و علمی برای کنترل و تسلط ضمیر ناخودآگاه در اختیارتان قرار خواهند داد.

توجه به ضمیر ناخودآگاه چه سودی دارد؟

در سودمندی و با ارزش بودن ضمیر ناخودآگاه هیچ شکی نیست. این ضمیر، هم الهام بخش و هم هشداردهنده است. ضمیر ناخودآگاه است که به وسیله آن، خاطرات و تجربیاتمان را بازخوانی می کنیم. این ضمیر هدایت کننده تفکرات و سلایق ماست. فعالیت هایی که این ضمیر انجام می دهد از ضمیر خودآگاه بر نمی آید و ظرافت و دقت این ضمیر مثال زدنی است. شاید ما به کمک ضمیر آگاه خود، توان کنترل برخی از فرایندهای بدن را داشته باشیم.

مثلا شاید ما قادر باشیم هر گاه که اراده کنیم بخندیم هر گاه که بخواهیم سرمان را بر گردانیم و به اطراف نگاه کنیم، شاید بتوانیم صورتمان را بخارانیم اما ما هیچ گاه نمی توانیم گردش خونمان را متوقف کنیم! تا زمانی که پای ضمیر ناخودآگاه در میان باشد ما هیچ گاه نمی توانیم رشد سلول های بدنمان را متوقف کنیم. کنترل فرایندهای اساسی و حیاتی بدن از هر ضمیری ساخته نیست! این ضمیر همان طور که گفته شد مخرن فهم، بصیرت و عادت ها است. حافظ، مولوی، عطار نیشابوری، شکسپیر و خیلی های دیگر، خدمات و هنرهایشان را مدیون فعالیت های ناخودآگاهشان هستند.

ضمیر ناخودآگاه

اگر ناخودآگاه را از این افراد می گرفتند آن ها هیچ گاه به شهرت جهانی نمی رسیدند. اگر ما هم مانند این هنرمندان می توانستیم تسلط عمیقی بر ناخودآگاهمان می داشتیم چه می شد؟ اگر ما هم می توانستیم به خوبی با ضمیر ناخودآگاهمان ارتباط برقرار کنیم چه اتفاقی رخ می داد؟ در آن صورت تاثیر کنترل ضمیر ناخودآگاه را به خوبی می توانستیم حس کنیم. شاید اگر به ناخودآگاهمان مسلط شویم بتوانیم به آنچه که فکر می کنیم دست نیافتنی است دست یابیم. در زمینه راه های کنترل و تسلط بر ناخودآگاه می توان از متخصصان مراکز روانشناسی و تمام کسانی که در این حوزه فعالیت های علمی داشته اند کمک بگیرید.

مشاوره تلفنی ضمیر ناخودآگاه شما

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله ارائه راهکارهای کنترل ضمیر ناخودآگاه آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز  بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه