ترس از پرندگان” دلایل، نشانه ها، پیامد ها و درمان

ترس از پرنده
   

ترسی خاص که می تواند زندگی شما را محدود کند!

Ornithophobia یا ترس از پرنده یکی از اختلالات روانی است که می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. در حقیقت ترس از پرنده، در خانواده ترس از حیوانات قرار می گیرد. افراد مبتلای به این ترس، از مواجهه با پرنده وحشت دارند و وحشت آن ها فراتر از حد معمول است. برخی از افراد فقط از پرندگان شکاری مثل کرکس(لاشخور) می ترسند. این در حالی است که برخی دیگر، از پرندگان خانگی مثل طوطی دم دراز وحشت دارند. در مواردی حتی دیده شده فرد از عروسک پرنده هم وحشت دارد و نسبت به آن واکنش نشان می دهد. با دنبال کردن ادامه مطلب، چیزهای بیشتری در مورد این نوع از ترس یاد بگیرید!

کلمات کلیدی( ترس از پرنده|دلایل ترس از پرنده |نشانه ها و علائم ترس از پرنده |درمان ترس از پرنده )
زمان مطالعه تخمینی : ۷ دقیقه

دلایل ترس از پرنده

همانند تمام فوبیاهای حیوانی، ترس از پرنده می تواند ریشه در خاطره ای تلخ و ناخوشایند در مواجهه با یک پرنده داشته باشد. جالب است بدانید که گاهی حتی نیاز به دیدن پرنده هم نیست و فرد به دلایل دیگری دچار ترس از پرنده می شود. مثلا اگر در دوران کودکی، پرنده ای از روی دودکش بپرد و موجب سر و صدا شود و به دلیل همین سر و صداها والدین کودک عصبی و ناراحت شوند و عصبانیت خود را بروز دهند، ریشه های فوبیا یا ترس از پرنده در فرد شکل می گیرد. در حالتی دیگر، این امکان وجود دارد که شخص پرنده را ندیده باشد و هیچ تجربه ناخوشایند از پرنده نداشته باشد، اما از پرنده وحشت داشته باشد! در این حالت احتمال می رود که فرد به دلایل ذاتی و غیر اکتسابی به این نوع از ترس دچار شده باشد. بررسی ها و یافته های یکی از موسسات پژوهشی، نشان از این دارد که اگر فردی در کودکی در معرض تصاویری از پرندگان قرار داشته باشد مستعد ترس از پرنده خواهد بود.

ترس از پرنده

نشانه ها و علائم ترس از پرنده

با توجه به میزان شدت ترس از پرنده، نشانه های آن متفاوت و متنوع است. امکان دارد شما تنها از پرندگان بزرگ یا پرندگان وحشی بترسید. حتی امکان دارد از مدل های تکسی درمی شده ای (taxidermy) وحشت داشته باشید که در برخی از موزه ها در معرض دید عموم قرار دارند. امکان دارد از هر چیزی که ربطی به پرنده داشته باشد(عکس، عروسک، تصویر ذهنی، و غیره) ترس داشته باشید. به طور کلی در مواجهه با یک پرنده شما ممکن است:

بلرزید و دست و پایتان را گم کنید

گریه کنید

همان جایی که هستید بی حرکت بمانید(میخ کوب شوید!)

فرار کنید

تلاش کنید تا مکانی برای مخفی شدن پیدا کنید

احساس خفگی، تپش قلب سریع، حالت تهوع یا سایر ناراحتی های گوارشی، نگرانی و عرق کردن از دیگر نشانه های ترس از پرنده است.

عوارض و پیامدهای ترس از پرنده

با توجه به اینکه پرندگان به طور گسترده ای در اکثر نقاط جهان وجود دارند این تقریبا محال یا غیر ممکن است که شما بیرون بروید و حداقل یک پرنده نبینید. بنابراین هیچ عجیب نیست که افرادی که از پرنده وحشت دارند برنامه ها و فعالیت های روزانه خود را تا حد امکان محدود کنند. به طور مثال امکان دارد:

فرد از مسافرت کردن و پیک نیک رفتن، و حضور در فضاهای باز خودداری کند

قادر به مراجعه و بازدید کردن از  فروشگاه های حیوانات خانگی نباشد

به دلیل ترس از پرنده تحت هیچ شرایطی حاضر به ترک خانه خود نباشد و به عبارتی دچار ترس از مکان باز، بازار  هراسی، گذر هراسی یا آگور فوبیا(Agoraphobia) شود.

پیامدهای ترس از پرنده بسیار گسترده تر و پیچیده تر است که فرصت برای برشمردن آن ها نیست. اما همین تعداد از پیامدها برای فهم خطرناک بودن این اختلال کفایت می کند. برای کاهش و برطرف کردن این ترس می توان از مشاوران و متخصصان حوزه روانشناسی کمک گرفت.  یک مشاوره تلفنی و راهنمایی هایی که از مشاوران مراکز روانشناسی معتبر دریافت می کنید بخش زیادی از ترس شما را کاهش خواهد داد و در مدتی زمانی کوتاه شما قادر خواهید بود به طور کامل بر ترس از پرنده غلبه کنید.

ترس از پرنده

درمان ترس از پرنده

فوبیای از پرنده اغلب با تکنیک های درمانی شناختی – رفتاری قابل مهار است. یک درمانگر آموزش دیده و متخصص روانشناسی می تواند به شما کمک کند که با ترس خود مقابله کنید. یک مشاور متخصص می تواند به شما کمک کند افکار مثبت را جایگزین ترس ها و افکار منفی کنید. مشاور یا درمانگر آموزش دیده تکنیک های آرامش بخش خود را تا زمانی که اضطراب شما درگیر است ادامه می دهد. او آن قدر این تکنیک ها را تکرار می کند تا ترس شما به طور کامل از بین برود یا به عبارت دقیق تر مهار شود. تکنیک تضعیف نظام مند ترس، تمرین بسیار مفیدی است که به وسیله آن شما یاد می گیرید چگونه در مواجهه با پرندگان ترس خود را کنترل کنید.

اگر فوبیای شما خیلی شدید باشد درمانگر شما با تکنیک هیپنوتیزم و یا روش دارو درمانی، ترس شما را تضعیف خواهد کرد. در حقیقت هدف از درمان این است که شما توان مدیریت ترس را کسب کرده و به روال عادی زندگی خود برگردید. به گونه ای که دیگر هیچ واهمه ای از حضور در مکان های باز و فروشگاه های حیوانات خانگی نداشته باشید.

بنابراین توصیه می شود  در صورتی که از فوبیای پرنده و ترس افراطی خسته شده اید و زندگیتان روال عادی خود را از دست داده است حتما با مراجعه یا تماس با مراکز مشاوره نسبت به کنترل ترس خود اقدام کنید. قبل از اینکه ترستان شدیدتر شود و وارد فاز جدیدی از ترس شوید، راهکارهای کنترل ترس از پرنده را از متخصصان مراکز مشاوره بپرسید.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله مهار و غلبه بر ترس از پرنده آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز  بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه