بلوغ جنسی در دختران را بیشتر اهمیت بدهیم

بلوغ جنسی در دختران
   

بلوغ جنسی در دختران مثل بلوغ جنسی مردان در ابتدای شروع زندگی یعنی دوران کودکی اتفاق نمی افتد و برخلاف تمامی اندام های بدن که بعد از تولد رشد خود را با سرعت انجام می دهند، اندام های جنسی و هورمون های مختص به آن ها که از سوی مغز  ترشح می شوند، تا سن ۹ سالگی در در واقع در خواب هستند.

کلمات کلیدی:( بلوغ جنسی در دختران| بلوغ در دختران|بلوغ جنسی|مراحل بلوغ دختران)
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

وقتی بلوغ جنسی در دختران اغاز می شود که معمولا بین ۹ تا ۱۲ سالگی است و هورمون های جنسی شروع به کار می کنند و تغییرات را ایجاد می کنند.

از هورمون های جنسی و حیاتی برای آغاز به کار اندام های جنسی و تولید مثل در دختران می توان به LH  و FSH  اشاره کرد.

همان طور که گفته شد در سنین ۹ تا  ۱۲ سالگی آغاز به کار می کنند و در اوایل نوجوانی به سر حد خود نیز می رسند.

در این مقاله به مراحل بلوغ جنسی در دختران و تغییرات عمده ای که به دنبال آن در فیزیک و روان ان ها به وجود می آید، می پردازیم  که با مطالعه و دانش نسبت به آن بهتر می توانیم شرایط روحی آن ها را درک کنیم که بیش از همیشه به والدین و بزرگتر ها احتیاج دارند.

بلوغ جنسی در دختران: مراحل بلوغ

بلوغ جنسی در دختران

رشد پستان

این اولین نشانه قابل توجه بلوغ جنسی در دختران است. ساختارهای داخلی پستان شروع به رشد تحت تاثیر هورمون ها از جمله استروژن و پروژسترون می کنند. هورمون رشد پس از اتمام ساختن شبکه مجاری داخل سینه  بافت چربی و فیبری، سینه را بزرگ می کنند. توسعه پستان به طور کلی در حدود سن ۲۰ سالگی تکمیل می شود. با این حال، تغییرات جزئی با هر چرخه قاعدگی کامل تر می شود و سینه ها به طور چشمگیری در دوران بارداری تغییر می کنند.

رشد موی گوش و زیر بغل

مو شروع به رشد و گسترش در اطراف ناحیه گوش و زیر بغل می کند و غدد مربوط به چربی و عرق نیز به خصوص در ناحیه زیر بغل  شکل می گیرد. آندروژن ها، که هورمون هایی  شامل تستوسترون هستند، توسط تخمدان ها ترشح می شوند و این تغییرات مربوط به عرق و چربی را ایجاد می کنند. این  هورمون ها همچنین باعث تحریک جنسی در هر دو یعنی مرد و زن می شود.

قاعدگی

اولین دوره قاعدگی، به دنبال سایر تغییرات به وجود می اید، که پایان بلوغ را نشان می دهد.

بلوغ جنسی در دختران و هورمون های جنسی

هورمون های  جنسی مهم در دختران عبارتند از استروژن  و پروژسترون که هر یک کارایی خاصی بر روی بلوغ جنسی دختران دارند و در ادامه به طور مجزا کار هر یک ر از هم باز می شناسانیم:

پروژسترون

پروژسترون به طور عمده روی رحم تاثیر بسزایی دارد و برای آماده سازی آن برای بارداری در نیمه دوم چرخه قاعدگی تاثیر می گذارد. تخمک گذاری  را در شکل گیری لقاح جنین آماده می کند و اگر لقاح صورت نگیرد، این پوشش رحم فرو می ریزد و خونریزی و چرخه قاعدگی اتفاق می افتد.

استروژن

استروژن تغییرات دیگری را مرتبط با بلوغ جنسی در دختران تحریک می کند و آن تغییر اندام های جنسی دختر را به مرحله بلوغ می رساند و با تغییراتی همراه می کند که منجر به رشد تخمدان ها، لوله های رحم، رحم و مهبل می شود و همچنین اندام های تناسلی خارجی مثل لگن می شود و آن را به اندازه قابل توجهی بزرگ می کند تا اماده بارداری در آینده باشد.

همچنین در بزرگ شدن سینه ها، جمع آوری چربی در این منطقه و ایجاد شیر در مرحله شیردهی نقش بسزایی دارد.

بلوغ جنسی در دختران و تغییرات روانشناختی

به  دنیال بلوغ جسمی و جنسی که در نوجوانان دختر اتفاق می افتد، تغییرات روحی و روانی  هم شکل می گیرد که به موازات آن ها اخلاقیات،روحیات و خلقیات ان ها با دو الی سه سال پیش آن ها به شدت تغییر می یابد. که تغییرات روانشناختی شامل سه مرحله بلوغ می شوند و عبارتند از

بلوغ زودرس

هنوز تفکرات ابتدایی و کودکانه موجود می باشد. اما مفاهیم اولیه اخلاقی متناسب با بلوغ در حال  شکل گیری است و توسعه وجهت گیری جنسی هم گاهی در این مرحله شکل می گیرد.

بلوغ متوسط

این مرحله در واقع اوج بلوغ فکری است که هنوز رگه هایی از در هم شکستن کودکانه وجود دارد اما رشد فکری و اخلاقی شروع شده و در مرحله تکامل است که گاهی جبهه گیری های مذهبی و سیاسی ممکن است در این مرحله رخ دهد.

دوران بلوغ

بلوغ جنسی در دختران

در اواخر بلوغ، توسعه تفکر انتزاعی پیچیده و شناسایی تفاوت های بین قانون و اخلاق وجود دارد و هویت شخصی نیز توسعه یافته است.

در کل با توجه به سه مرحله بلوغ بالا، تغیرات عمده ای برای نوجوان اتفاق می افتد که به یکباره بعد از دوران کودکی و آن لطافت بچگی، تغییرات سخت و ناگهانی منجر به یک سری از موضع های رفتاری در نوجوانان می شود.

برخی از این موضع ها گوشه گیری، خشونت، زود رنج بودن، استقلال طلبی و ترس و اضطراب حاصل از ترشح هورمون ها و تغییرات جنسی است که نیاز به مراقبت و همدردی بیشتری دارند، اما از نوعی که آن ها را از والدین فراری ندهد و منجر به مشکلات جبران ناپذیر نشود.

برای این منظور علم  روانشناسی دوران بلوغ جنسی در دختران و پسران را از حساس ترین دوره های نیاز به مشاوره و راهنمایی قلمداد می کند، که اگر بسیاری از افراد معتاد،بزهکار،خلافکار و تبهکار در این سن و در این مرحله زندگی اشتباهات جبران ناپذیری را متحمل نمی شدند.شاید اکنون در جایگاه یکی از مهندسین، پزشکان و سایر اشخاص مهم نشته بودند.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب با برخورداری از روانشناسان آگاه و تحصیلکرده در زمینه های متعدد روانشناسی توانسته یکی از مراکز قوی باشد که والدین می توانند برای مشاوره و راهنمایی گرفتن جهت برخورد مناسب با نوجوانان خود در سنین بلوغ مراجعه کنند.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب یا تکنیک های جدید روانشناختی در زمینه مشکلات نوجوانان در سنین بلوغ توانسته است، پل ارتباطی مطمئنی بین والدین و فرزندان نوجوان باشد تا مشکلات این دوران را تا حد ممکن پایین بیاورند و مشکلات عدیده کمتری به وجود اید.

جهت ارتباط بر قرار کردن با مرکز مشاوره تلفنی مجیب می توانید با شماره تماس  zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در تمامی ایام هفته ارتباط برقرار کنید.

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه