اختلال ساختگی چرا اتفاق می افتد

اختلال ساختگی
   

اختلال ساختگی در واقع نقش آفرینی فرد مورد نظر برای تظاهر کردن به بیماری است؛ حال این بیماری می تواند جسمی و یا روحی باشد.افرادی که دچار اختلال ساختگی هستند، بیماری را القا و یا تقلید می کنند و اغلب جراحات دردناک و غیرقابل تحمل را به خود و یا اطرافیان خود تحمیل می کنند.

کلمات کلیدی:(اختلال ساختگی| تظاهر کردن به بیماری|اختلال ساختگی)

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

اختلال ساختگی: دلایل

اختلال ساختگی

در مورد بیماری اختلال ساختگی هیچ گونه دلیل و مدرک قانع کننده ای وجود ندارد تا متوجه شویم که چرا فرد بیمار این کار را انجام می دهد اما طبق گزارشات و مطالعات وسیع علمی برآورد شده که بخشی از بیماران اختلال ساختگی بین ۸% تا ۱ درصد مشاوره های روانپزشکی را تشکیل می دهند.

طبق همین تحقیقات وجود بیماری اختلال ساختگی در مراکز درمانی و تخصصی در  زنان بیش از مردان است اما در مورد تنوع مزمن و تقریبا حاد این بیماری در بین مردان مرسوم تر می باشد.

همچنین جالب است بدانید که مبتلایان به بیماری اختلال ساختگی که به همراه علائم و نشانه های آشکار جسمی هستند؛ معمولا در بین خانم هایی با سنین  ۲۰ تا ۴۵ سالگی متغیر هستند که یا در رشته پرستاری تحصیل کرده اند و یا کار می کنند و یا دیگر رشته های بهداشتی و مراقبتی مرتبط هستند.

در بین سایر علائم و دلائل برای رسیدن به بیماری ساختگی که چرا مبتلا به این بیماری می شوند، نمونه دیگر، ممکن است افسردگی باشد که فرد را مستعد اختلال ساختگی می کند.

در مورد سابقه خانوادگی وعلائم ژنتیکی دخیل در اختلال ساختگی هنوز هیچ چیز موثقی مشخص نشده ولی با آخرین آزمایشات و مطالعات برخی پژوهشگران معتقدند که برخی از اختلالات مغزی ممکن است در روند این نوع بیماری دخیل باشند.

اما ریشه این بیماری به خوبی تشخیص داده نشده و درخواست از بیماران برای شرکت در جلسات روان درمانی و بهبودی کمی مشکل است و در بیشتر مواقع قبول ندارند که بیمار هستند، که بخواهند در جلسات درمانی شرکت کنند.

نشانه های ساختگی با علائم جسمانی

علائم جسمانی اینگونه بیماران شاید بسیار واضح تر و قابل تشخیص تر باشد، بدین گونه که آن ها بسیار ماهرانه می توانند ادعای بیماری کنند تا جایی که حتی یک پزشک ماهر را به خوبی فریب دهند.

آن ها در مورد بیماری ها و علائم آن ها اطلاعات جالبی دارند به خاطر همین است که به خوبی می توانند نقش خود را به عنوان یک فرد بیمار اجرا کنند.

از آن جایی که تشخیص بیماری باید هوشیارانه و آگاهانه باشد و به قولی نباید بی گدار به آب زد، زیرا تشخیص نادرست و یا زودهنگام می تواند بیماری و بیمار را با خطرات و صدمات فیزیکی بیشتری مواجه کند.

اختلال ساختگی با علائم ساختگی روانشناختی

برخی بیماری ها با علائم روانی موجود هستند که وقتی مراجعه می کنند، معمولا تشخیص اینگونه بیماری های روانی با زمینه ساختگی کمی دشوار است، اما بعد دقیق شدن و معاینات و بررسی های طولانی این تشخیص مشخص می شود.

علائم ساختگی غالبا عبارتند از افسردگی، توهم ، رفتار های عجیب و غریب و اختلال حافظه است.

در برخی موارد برای نشان دادن حالت های طبیعی فرد ممکن است از روان گردان های موجود و یا حتی مواد مخدر استفاده کند تا به راحتی نقش خود را در جهت نشانه های ساختگی به خوبی اجرا کند.

حتی بسیاری از آن ها شخصیت ها و جلوه های شخصیتی محترمانه ای به خود می گیرند که کمی تشخیص را دشوار می کند.مثلا یا خود را قهرمان جنگ جلوه می دهند و یا  یک مادر داغدار تصور می کنند.

اختلال ساختگی با علائم مختلط جسمی و روانشناختی

در اشکال مختلف نشانه های اختلال ساختگی همیشه نمونه های جسمانی و روانشناختی هر دو با هم دیده می شوند.

در بسیاری از نمونه های موجه و گزارش شده بیمار حالت های مختلفی نظیر داغدیدگی، تجاور به عنف و تشنج تقلید می کنند.

اختلال ساختگی: درمان

اختلال ساختگی

هیچ درمان روانی خاصی در رفع اختلال ساختگی موثر نبوده بنابراین بهتر است درمان روی مدیریت بیمار متمرکز شود؛ تا اینکه معالجه کامل گردد.

اهداف موجود برای درمان اینگونه بیماران عبارتند از

  • کاهش خطر مرگ ومیر وعوارض
  • پرداختن به نیاز های هیجانی زمینه ای یا تشخیص اختلال روانپزشکی زمینه ای رفتار بیمار ساختگی
  • توجه به مسائل قانونی و اخلاقی

البته بهترین نوع درمان، تشخیص زودهنگام و منفرد از سوی پزشک و یا روان درمان گر است تا از انجام تست های پی در پی و بی اساس بر روی بیمار جلوگیری شود و تا حد  اسیب به بیمار پیش نرود.

رفتار های پزشک، روان درمانگر و کادر درمانی در انجام روند درمان و داشتن توافق درمانی مناسب برای رفع بیماری بسیار موثر است و اینکه باید به کادر درمانی و پرستاران هشدار داده شود که اگرچه او یک بیمار با اختلال ساختگی است، اما واقعا یک بیمار است و با او مانند یک بیمار باید برخورد شود، تا او دچار حقارت، ضعف و یا انتقامهای شخصی نشود.

در بسیاری از مواقع ممکن است که فرد پزشک و یا روانشناس را با حرف ها و یا حرکات خود دست بیندازد و پزشک باید انقدر متبحر باشد؛ تا حقه او را متوجه شود و وارد بازی او نشود.

بیمار باید به صورت همدلانه و محترمانه با واقعیت مواجه شود، بسیاری از این بیماران اختلال ساختگی وقتی جلب توجهشان مشخص شود، روند درمان را خود ترک می کنند.

اما دارو درمانی برای درمان این اختلال چندان کارایی ندارد و بسیار اندک است؛ همچنین اگر قرار است استفاده شود؛  باید هوشیارانه و درست انتخاب شود.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

برای درمان اختلال ساختگی کودک، نوجوان و حتی بزرگسال خود همانگونه که در متن بالا هم به آن اشاره شد باید با دقت، مراقبت و احتیاط صورت بگیرد، زیرا در صورت مشخص شدن و لو رفتن نقشه بیماری ساختگی توسط فرد، مشکلات متنوع دیگری ایجاد می شود که خود مسبب خطرات روانشناختی دیگر است.

برای این کار به خصوص اگر ملاحظه می کنید که روند ساختگی به کرات اتفاق می افتد، باید زودتر حل شود و برای این کار بهتر است از پزشک  و یا روان درمان گر استفاده شود.

روان درمان گر ها به دلیل مواجهات زیاد در این زمینه خیلی راحت می توانند تشخیص دهند و بنابراین کل راه را خلاصه  و کم می کنند، همچنین خطرات و خساراتی هم بر جان و سلامتی بیمار متحمل نمی شود.

برای رفع این بیماری می توانید همه روزه حتی روز های تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با روانشناسان سایت زندگی ما با شماره  zendeghima.ir ارتباط برقرار کنید.

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه