آیا اختلال جنون آتش افروزی بیمارگون را می شناسید؟

اختلال جنون آتش افروزی
   

اختلال جنون آتش افروزی یا آتش افروزی بیمارگون (Pyromania) عبارت است از بر پا کردن آتش به صورت مداوم، پی در پی، عامدانه و با هدف خاص. ویژگی ها و خصیصه های مرتبط با اختلال آتش افروزی بیمارگون عبارت از است: احساس تحریک شدن و بر انگیختگی عاطفی – روانی قبل از بر پا کردن آتش ، میل و اشتیاق، علاقه یا حس کنجکاوی در مورد احتراق و جذب شدن و وابستگی عاطفی نسبت به آتش، وسایل و امور مرتبط با آتش نشانی، لذت بردن، احساس رضایت و خشنودی، احساس آرامش هنگام آتش افروزی یا هنگام دیدن آتش از نزدیک یا شرکت در عواقب آن.

امکان دارد بیمار قبل از این که آتش افروزی کند ابزار لازم و البته پیشرفته ای را آماده کرده باشد. بین جنون آتش افروزی و ایجاد حریق تفاوتی وجود دارد و آن این است که در مورد گزینه دوم (ایجاد حریق)، منافع مالی و مادی، انتقام جویی آزار رساندن به دیگران و دلایل دیگری دخیل است و این ایجاد حریق کاملا از پیش طراحی شده است.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه اختلال جنون آتش افروزی با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

اختلال جنون آتش افروزی یا آتش افروزی بیمارگون

اختلال جنون آتش افروزی

اختلال جنون آتش افروزی یا اختلال آتش افروزی بیمارگون، نوعی بیماری است که به موجب آن فرد بیمار به صورت عامدانه و با نیتی خاص، آتشی بر پا می کند. زمانی می توان ادعا کرد که فرد به اختلال جنون آتش افروزی مبتلاست که در بیش از یک موقعیت اقدام به آتش افروزی کرده باشد. معمولا قبل از انجام آتش افروزی (بر پا کردن آتش)، فرد دچار تنش یا برانگیختگی عاطفی می شود و به دلیل همین تحریکات عاطفی اقدام به برپایی آتش می کند.

بیماران مبتلای به آتش افروزی بیمارگون به آتش علاقه خاصی دارند و شیفیته و مجذوب آتش اند. آن ها با دیدن آتش ذوق زده می شوند و حتی گاهی ترجیح می دهند ساعت ها در کنار آتش بنشینند.

بیماران آتش افروز، عاشق آتش و هر آن چه که به آتش مربوط می شود هستند و با کنجکاوی خاصی ابزار مربوط به آتش و آتشنشانی را واکاوی می کنند. این افراد دوست دارند وارد فیلدها و مشاغلی شوند که کاملا با آتش در ارتباط است برای همین معمولا به آتشنشانی علاقه مند می شوند و در پی آنند که به استخدام مراکز آتشنشانی در آیند. آتش افروختن به هیچ عنوان با ایجاد حریق یکی نیست.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه اختلال جنون آتش افروزی با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.


مطالب پیشنهادی:

اختلال خلقی اخلال گر را چگونه تشخیص دهیم

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

نشانه های رفتاری استرس چه فرقی با دیگر نشانه ها دارد


معیارهای تشخیص اختلال جنون آتش افروزی یا آتش افروزی بیمارگون

هر گونه آتش افروزی یا بر پا کردن آتش را نمی توان به اختلال آتش افروزی بیمارگون نسبت داد. برای این که جنون آتش افروزی یا آتش افروزی بیمارگون را تشخیص دهیم بایستی به نکاتی توجه کرد. نکات زیر تشخیص اختلال آتش افروزی بیمارگون را تسهیل می کند:

  1. در اختلال آتش افروزی بیمارگون، فرد بیمار در بیش از یک موقعیت، به صورت کاملا هدفمند و عامدانه اقدام به برپایی آتش می کند.
  2. در اختلال آتش افروزی بیمارگون، فرد بیمار قبل از برپایی آتش، دچار برانگیختگی های عاطفی و تنش های روانی می شود.
  3. در اختلال آتش افروزی بیمارگون، فرد بیمار مجذوب و شیفته آتش است و علاقه خاصی به آتش و ابزارهای مربوط به آتش دارد. بیمار آتش افروز، آتش را کنجکاوانه بررسی می کند.
  4. در اختلال آتش افروزی بیمارگون، فرد بیمار با برپایی آتش احساس لذت، آرامش و خشنودی می کند و از تماشا کردن عواقب پس از آتش افروزی لذت می برد.
  5. آتش افروزی با نیات سیاسی – اجتماعی، مخفی کردن فعالیت های مجرمانه، امحا کردن وسایل و ابزار جرم، ابراز خشم و نفرت، انتقام جویی، یا انتفاع و سودمندی های مالی انجام نمی شود.

در اختلال آتش افروزی بیمارگون، فرد بیمار در بیش از یک موقعیت، به صورت کاملا هدفمند و عامدانه اقدام به برپایی آتش می کند

اطلاعاتی در مورد شیوع بیماری آتش افروزی بیمارگون

آمار دقیقی از میزان شیوع و رواج آتش افروزی بیمارگون در کل جهان، در دست نیست. با این حال طی تحقیقی مشخص شد که ۱/۱۳ درصد از نمونه یک جامعه آماری، شیوع آتش افروزی را تجربه کرده اند. البته شیوع آتش افروزی تنها یک مولفه از آتش افروزی بیمارگون است و برای تشخیص کافی نیست. یافته ها نشان می دهد که افراد مبتلای به جنون آتش افروزی به اختلالات دیگری نظیر قماربازی بیمارگون، اختلال مصرف مواد، و اختلال شخصیت ضد اجتماعی نیز دچار بوده اند.

از افرادی که به نظام جنایی رسیده اند و مکررا اقدام به آتش افروزی کرده اند تنها ۳/۳ درصد علائمی داشتند که معیارهای کامل را برای آتش افروزی بیمارگون برآورده کرده اند. با توجه به این که اختلال آتش افروزی بیمارگون احتمال آسیب رسانی به اشخاص، ابزار و محیط زندگی را افزایش می دهد توصیه می شود افراد مبتلای به این اختلال هر چه سریع تر برای درمان و کنترل بیماری شان اقدام کنند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه اختلال جنون آتش افروزی با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

سایت زندگی ما اختلال جنون آتش افروزی

اختلال جنون آتش افروزی

افراد مبتلای به جنون آتش افروزی، هنگام بر پا کردن آتش و تماشا کردن اتفاقات پس از آتش افروزی احساس خشنودی، رضایت، و آرامش می کنند و از دیدن شعله های آتش لذت می برند. امکان دارد فرد بیمار، لوازم مربوط به آتش نشانی را خریداری کند و بعد از آتش افروزی، آژیر خطر راه بیاندازد.

عمل آتش افروزی با نیت انتفاع مالی – مادی، آزار دیگران، بروز خشم، انتقام جویی، تهدید دیگران، بروز ایدئولوژی ها یا نظرات اجتماعی – سیاسی، از بین بردن و امحا کردن ابزای خاص، و پنهان کردن اقدامات تبهکارانه انجام نمی شود. مواردی که گفته شد بیشتر به ایجاد حریق بر می گردد نه اختلال جنون آتش افروزی.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان اختلال جنون آتش افروزی ( آتش افروزی بیمارگون ) آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه