روانشناسی علمی رنگ ها تا چه حد قابل استناد هستند؟

روانشناسی علمی رنگ ها
   

روانشناسی علمی رنگ ها پایه و اساس دیرینه دارد، مثلا زمانی که شما وارد یک اتاق کاملا زرد می شوید، آیا احساس اضطراب ندارید؟ و بلافاصله وقتی وارد یک اتاق اب می شودی، ارام آرام به ارامش نمی رسید. احساس می کنید از یک جایی نفس گیر که چشم های شما را اذیت می کند به یک فضای آرام و خنکی رسیده اید که تا حد زیادی خوشایند است.

رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند است و  این رنگ ها می تواننددر  نفوذ خلق و خو، و حتی بر واکنش های فیزیولوژیکی تاثیر زیادی بگذارند. برخی رنگ ها با افزایش فشار خون، افزایش متابولیسم همراه هستند.

از گذشته های دور هنرمندان بسیار زیادی از تاثیر رنگ بر تابلو های نقاشی و آثار خود بهره گرفته اند و به موفقیت های زیادی دست پیدا کرده اند.

پس رنگ دقیقا چگونه کار می کند؟ چگونه رنگ  بر خلق و خوی و رفتار شما تاثیر می گذارد؟

در این مقاله می خواهیم پایه علمی و قابل استناد به روانشناسی علمی به رنگ ها را بررسی کنیم، برای کسانی که به این موضوع هنوز شک دارند و نمی توانند بدون استناد علمی از آن در جنبه های مختلف زندگی استفاده کنند. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی علمی رنگ ها به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماسzendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

روانشناسی علمی رنگ ها : پایه علمی

روانشناسی علمی رنگ ها

دانشمند انگلیسی سر ایزاک نیوتون در سال ۱۶۶۶ کشف کرد که وقتی نور سفید خالص از طریق یک منشور عبور می کند، آن را به تمام رنگ های قابل مشاهده تبدیل می کند. نیوتون همچنین دریافت که هر رنگ از یک طول موج ساخته شده و دیگر نمی تواند به  سایر رنگ ها جدا شود.

به دنبال آن آزمایش های بیشتری انجام شد و نشان داد که نور می تواند به رنگهای دیگر هم ترکیب شود. به عنوان مثال، نور قرمز مخلوط با نور زرد یک رنگ نارنجی ایجاد می کند. بعضی از رنگها مانند سبز و قرمز،  ترکیب یکدیگر را از بین می برند و به نور سفید منجر می شوند.

محققانی مانند اندرو الیوت و مارکوس مایر خاطر نشان کردند: “با توجه به محبوبیت رنگ، انتظار می رود که روانشناسی رنگ به خوبی در بین اذهان گسترش یابد.” به طرز شگفت آوری، روانشناسی علمی رنگ ها چند صد سال است که به خوبی کار خود را در بین روانشناسان متعدد  و هنرمندان زیادی خود را به خوبی نشان داد و چه بسا که مبحث روانشناسی رنگ ها توانسته بسیاری از بیماری ها و اختلالات روانی مثل استرس و افسردگی را از بین ببرد.

روانشناسی علمی رنگ ها به دنبال مفهومی که در ذهن مخاطب و بیننده به وجود می آورد به راحتی وارد تبلیغات و بازار یابی شد و بازار تبلیغات را هم گسترش داد.

همجچنین محققان و کارشناسان چند کشف مهم در مورد روانشناسی رنگ و اثر آن بر خلق و خود ، احساسات و رفتار کشف کردند.

روانشناسی علمی رنگ در زمینه بازار و تبلیغات تا جایی پیش رفته که بدون آن معنا و مفهومی به خود ندارد.

اثرات روانشناختی رنگ ها

اما چرا رنگ چنین نیرویی قدرتمند در زندگی ماست؟ چه اثری در خود دارد که  می تواند بر بدن و ذهن ما اینقدر تاثیر داشته باشد؟

در حالی که تصورات رنگی تا حدودی ذهنی است، برخی از اثرات رنگ معنا و مفهوم  جهانی دارند. مثلا رنگ هایی مثل قرمز و نارنجی و زرد جز رنگ های گرم هستند و در تحریک احساساتی چون شادی و لذت تا خشم و عصبانیت متنوع هستند.

اما بالعکس رنگ های سرد مثل آبی بنفش و سبز آرامش دهنده هستند و برای فضاها و مکان هایی که آرامش مورد نیاز است از این رنگ ها استفاده می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی علمی رنگ ها به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماسzendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند است و  این رنگ ها می تواننددر  نفوذ خلق و خو، و حتی بر واکنش های فیزیولوژیکی تاثیر زیادی بگذارند. برخی رنگ ها با افزایش فشار خون، افزایش متابولیسم همراه هستند.

روانشناسی علمی رنگ ها  به عنوان درمان

در فرهنگ های قدیمی و کهن مثل مصر باستان و چین از رنگ آمیزی برای درمان های مختلف استفاده می کرده اند.

و هنوز هم که هنوزه از روانشناسی علمی رنگ ها برای بسیاری از بیماری های کنونی هم بهره می گیرند.

مثلا در طی درمان های مختلف به شرح زیر از رنگ ها استفاده می کنند:

  • قرمز برای تحریک بدن؛ ذهن و افزایش گردش خون استفاده می شود.
  • به نظر می رسد زرد برای تحریک اعصاب استفاده می شود.
  • نارنجی برای بهبودی ریه ها و افزایش سطح انرژی استفاده می شود..
  • اعتقاد بر این بود که آبی بدن را تسکین می دهد و درد را درمان می کند.

روانشناسی علمی رنگ ها در عصر کنونی

روانشناسی علمی رنگ ها

برخی از روانشناسان در مورد روانشناسی رنگ ها تردید و اعتقادات خاص خود را دارند اما با این حال تحقیقات وسیع و گسترده این موضوع کاملا ثایت شده است.

یک مطالعه نشان داد که قرص های دارویی با پوشش رنگ های گرم مثل زرد و یا  نارنجی موثرتر از قرص هایی با پوشش سرد هستند.

شواهد بی نظیر نشان می دهد که نصب چراغ های رنگ آبی می تواند منجر به کاهش جرم در منطقه شرور نشین شهر شود.

اخیرا محققان دریافتند که رنگ قرمز باعث می شود مردم با سرعت و نیروی بیشتری واکنش نشان دهند، چیزی که ممکن است در فعالیت های ورزشی مفید باشد.

بنابراین با توجه به پیشینه تحقیق و انجام آزمایشات گسترده در علوم مختلف روانشناسی علمی رنگ ها کاملا اثبات شده است و در حال حاضر رنگ ها در زمینه بازار یابی و ماهیت علومی چون روانشناسی،پزشکی و تبلیغات و غیره نقش بسیار موثری بر عهده دارند.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی علمی رنگ ها به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماسzendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

در مورد مشکلات روحی و جسمی اکنون به این موضوع پی برده شده است که روحیات انسانی بر جسم و طبیعت فیزیکی او بسیار اثر گذار هستند و به راحتی می توانند فرد افسرده و غمگین را به فردی شاد و پر جنب و جوش تبدیل کنند، برای همین موضوع در بیشتر مراکز روانشناسی متخصصان روانشناس بیماران خود در مرحله افسردگی و سایر اختلالات اینگونه را با علم روانشناسی رنگ ها درمان می کنند که نتایجی بسیار قابل قبولی در طی سال های اخیر برای بیماری های مشکل و پیچیده بدست آمده است.

در سایت زندگی ما با علم روانشناس رنگ ها و اختصاص دادن این مبحث به درمان بیماران روحی به نتایج بسیار خوبی دست یافته که با مراجعه و مشاوره می توانید تا حد مطلوبی سلامت روحی و جسمی خود را در زمینه استرس و افسردگی حاصل کنید.

جهت تماس با سایت زندگی ما با شماره تماس zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل تماس حاصل فرمایید.

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه