دانش آموزان روزه دار در فصل امتحانات چه کار کنند؟

Fasting students in the exam season 2 دانش آموزان روزه دار در فصل امتحانات چه کار کنند؟
   

دانش آموزان روزه دار در فصل امتحانات باید نکات زیادی را رعایت کنند تا بتوانند هم فیض معنوی ببرند و هم اینکه از دروس و تکالیف خود عقب نمانند. به خصوص که در دوران امتحانات شرایط کمی سخت تر می شود و در کنار روزه داری میزان مطالعه هم باید بالا برود. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات روانی کودکان به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

در این مقاله یک سری نکات کلیدی که بر گرفته از توصیه های روانشناسان و مشاوران تغذیه می باشد تا حدودی می تواند مشکل را برای شما دانش آموزان روزه دارحل کند تا دچار استرس،  ضعف و بی حالی و افت نمرات امتحانی نشوید.

دانش آموزان روزه دار در فصل امتحانات : برنامه ریزی

دانش آموزان روزه دار در فصل امتحانات

اکنون که در دوران روزه داری به سر می برید، زمان بیدار شدن شما، شام خوردن شما و خوابیدن شما قاعدتا فرق کرده است. یعنی ساعت ۳ صبح از خواب بیدار می شوید، برای شام هم از ساعت ۸ آماده می شوید و در طول روز هم که دیگر خبری از باشگاه و تفریح با دوستان نیست و به دلیل روزه داری و گرمای بیرون خانه نشین می شوید. پس همان طور که می بینید میزان مدتی که در خانه هستید؛بسیار زیاد است و همین موضوع تا حدودی بر روند برنامه ریزی شما موثر خواهد بود.

ابتدا باید برنامه امتحانی خود را آماده کنید و جلو خود یا دیوار اتاق بچسبانید. روز های که امتحان دارید، باید زمان امتحان را مشخص کنید یعنی زمان امتحان صبح  است و یا برای بعد از ظهر تعیین شده است.

و روز هایی که امتحان ندارید هم باید مشخص کنید، یعنی تاریخ بزنید که فلان روز به این تاریخ امتحان دارم یا ندارم، اگر امتحان دارم صبح است یا بعد از ظهر..

دانش آموزان روزه دار در فصل امتحانات : ساعات مطالعه

اکنون که روز و ساعت امتحانات را  مشخص کردید، باید به سراغ ساعات مطالعه بروید، از آنجایی که بعد از افطار و بعد از سحری بیش ترین انرژی را دارید، بهتر است که این فواصل زمانی را فراموش نکنید، یعنی بعد از افطار شام که خوردید، یک مقدار استراحت کنید، و سپس به سراغ درس خواندن بروید.در این مدت سعی کنید بیشتر مشغول یادگیری و مباحث سنگین باشید، زیرا بیشترین انرژی و بهترین کیفیت مطالعاتی را پیش رو دارید.

توصیه بسیاری از روانشناسان این است که اگر جز افرادی هستید که بازی کامپیوتری جر کار های روزانه شماست؛ بهتر است در این ماه تجدید نظر بفرمایید، زیرا بازی ها به شدت چشم های شما را خسته می کنند، ذهن شما را تحلیل می برند و خیلی زودتر شما را گرسنه می کنند.

به هنگام سحر نیز دوباره یک مطالعه مختصر تا شروع نماز صبح داشته باشید.اگر امتحان شما صبح است که قاعدتا نمی توانید بخوابید و باید به جلسه امتحان بروید و در عوض بعد از ظهر به خواب نیمروزی بپردازید، اما اگر بعد از ظهر امتحان دارید، می توانید یک ساعت الی دو ساعت بخوابید، زیرا میزان خواب شب شما کاهش یافته و خود این موضوع در کاهش یادگیری شما بسیار موثر است.

بعد از خواب نیمروزی و ریکاوری بدن می توانید شروع به مطالعه کنید، سعی کنید مطالعه در این زمان بیشتر با مرور و رفع اشکال پیش برود و ذهن خود را برای زمان بعد از افطار آماده نگه دارید.

و روز های که امتحان ندارید می توانید بعد از نماز صبح به مدت دو الی ۳سه ساعت بخوابید و سپس شروع به مطالعه کنید.

دانش آموزان روزه دار در فصل امتحانات : چی بخوریم

این موضوع آنقدر در مورد ماه رمضان بار ها بازگو شده است،که دیگر همه ما می دانیم تقریبا چه چیزی های باید بخورم و چه چیز های نخوریم، اما جهت یاد آوری بار دیگر تکرار می شود تا دانش اموزان در فصل امتحانات بدانند چه مواد مغذی بهتر است که استفاده کنند.

ابتدا خوردن شام مفصل و سحری مناسب را حتما در برنامه خود بگنجانید؛ این شام باید شامل سبزیجات، گوشت، ماهی و مرغ حتی الامکان باشد.

از خوردن میوه ها هیچوقت غافل نشوید زیرا از دست دادن پروتئین و ویتامین برای بدن اصلا خوب نیست، بدن سریع خسته، افسرده و مضطرب می شود، یادگیری به شدت کاهش می یابد و تنظیمات خواب هم به هم می ریزد.

به شدت از تنقلاتی مثل چیپس و پفک خودداری کنید که به هیچ وجه سودی در بر ندارد، همچنین شیرینی جات مثل زولبیا و بامیه که همگی این مواد تنها شما را تشنه و پرخاشگر می کنند. خوردن آب معدنی گوارا به هیچ وجه فراموش نشود،شما برای هضم غذا، روند سلامت فکر و سایر متابولیسم های بدنی به آب احتیاج دارید.

جهت قوای ذهنی،  تقویت چشم ها و تندرستی بدن آجیل را در وعده سحر و شام بگنجانید، حتما بادام، گردو و فندق را بخورید که برای یادگیری و ساز و کار بدن لازم است. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات روانی کودکان به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

 دانش آموزان روزه دار در فصل امتحانات : ورزش یا نرمش

دانش آموزان روزه دار در فصل امتحانات

قرار نیست که در این ماه شما خود را کاملا از فعالیت های دیگر عقب بیندازید و بدن را به سر حد زیاد ضعیف کنید،یک نرمش ساده و یا ورزش های متعادل در حد ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به وقت سحر می تواند ذهن و بدن را آماده تر کند و آرامشی که بعد از ورزش جایگزین می شود، واقعا مثال زدنی است، پس حتی الامکان آن را انجام دهید.

دانش آموزان روزه دار در فصل امتحانات : قطع بازی های کامپیوتری

توصیه بسیاری از روانشناسان این است که اگر جز افرادی هستید که بازی کامپیوتری جر کار های روزانه شماست؛ بهتر است در این ماه تجدید نظر بفرمایید، زیرا بازی ها به شدت چشم های شما را خسته می کنند، ذهن شما را تحلیل می برند و خیلی زودتر شما را گرسنه می کنند.

در هر صورت برای شما که دانش آموز روزه دار هستید و در فصل امتحانات هم به سر می برید مفید نیست؛ تازه در این ماه شاید توانستد تا حدودی از اعتیاد خود نسبت به بازی های کامپیوتری کم کنید. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات روانی کودکان به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکزمشاوره تلفنی مجیب

 سایت زندگی ما در بخش امور تحصیلی دانش اموزان و دانشجویان در فصل امتحانات که با ماه رمضان مصادف شده است، تدابیر ویژه و برنامه های موثری را از سوی روانشناسان و مشاوران متخصص تحصیلی در نظر گرفته اند که داشن آموزان روزه دار در فصل امتحانات می توانند از این برنامه ها استفاده کنند و فصل امتحانات را به خوبی پشت سر بگذارند.

برخی از این تدابیر مشخص کردن زمان مطالعه، بهینه کردن میزان ساعات مطالعه،روش های درس خواندن و دور خوانی های موثر می باشد. برای مشاوره با مرکز مجیب می توانید با شماره تماس  zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه