اختلال هرزه خواری

اختلال هرزه خواری
   

اختلال هرزه خواری یک نوع اختلال خوردن است که بیمار به مصرف موادی مانند خاک یا رنگ و یا چیزهای آلوده که ارزش غذایی مفیدی ندارند، می پردازد. هرزه خواری معمولا در دوران کودکی شروع شده و خیلی کم اتفاق می افتد که بیش از چند ماه ادامه پیدا کند. کنترل و مدیریت هرزه خواری در کودکانی که به صورت وسیع در مقابل مواد غیر خوراکی ناتوان هستند، بسیار مشکل می شود. در صورت دیدن اختلال هرزه خواری، ارزیابی و بررسی توسط یک متخصص نیز مورد نیاز است، چون ممکن است منشأ مشکلات ناشی از بیماری های دیگری مثل کم خونی باشد. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال هرزه خواری با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

هرزه خواری در کودکان

اختلال هرزه خواری

حتما کودکانی را دیده اید که گچ دیوار را می خورند یا موهایشان را می جوند. بعضی از آن ها عاشق خوردن یخ هستند یا خاک باغچه را در دهانشان می گذارند. در علم روانشناسی به این کارها، هرزه خواری گفته می شود و این اختلال، یک نوع از اختلالات خوردن محسوب می شود.
هرزه خواری عموما در سن شیرخوارگی و اوایل کودکی شروع می شود و احتمال بهبود خود به خودی آن بالا است. در اختلال هرزه خواری، کودک به مدت حداقل یک ماه، مواد غیر خوراکی را  می خورد. مثلا میخ، سکه، دکمه، مداد، کاغذ، خمیربازی، علف، خاک، شن، مو، نخ، پارچه، یخ، گچ و امثال این ها را می خورد.

هرزه خواری در چه سنی از کودکان رخ می دهد؟

هرزه خواری معمولا بین دوازده تا بیست و چهار ماهگی کودک شروع شده و در بچه های بزرگ تر حتی خوردن سنگ یا مدفوع نیز مشاهده شده است.
کودکان دچار هرزه خواری، معمولا کم خونی فقر آهن، انگل روده، انسداد روده و مسمومیت با سرب دارند. در این اختلال، عموما خوردن مواد غیر خوراکی نامتناسب با سن کودک است. معمولا کودکان زیر هجده ماه تمایل به گذاشتن همه نوع اشیا در دهان خود را دارند و در واقع با دهانشان اشیا را می شناسند.

اما این حالت بعد از هجده ماهگی و به صورت مداوم بیانگر ابتلای کودک به هرزه خواری است. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال هرزه خواری با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

مهم ترین علل ابتلا به هرزه خواری، کم خونی ناشی از فقر آهن (شایع ترین نوع کم خونی) است و زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی آهن نداشته باشد.

علت هرزه خواری کودکان

اختلال هرزه خواری در کودکانی که دچار تأخیر در رشد اجتماعی و گفتاری هستند، رایج تر است. کمبود های تغذیه ای و کمبود مواد معدنی در بدن مثل روی و آهن نیز ممکن است باعث هرزه خواری شود. برخی از روانشناسان نیز هرزه خواری را ساز و کار جبرانی برای ارضای نیازهای دهانی کودک مطرح می کنند. عواملی مانند فقر، غفلت و بی توجهی والدین به کودک، خطر ابتلا به هرزه خواری را در کودکان افزایش می دهد.
هرزه خواری در کودکان کم استعداد رایج تر است و برخی مواقع در کنار اوتیسم یا اسکیزوفرنی مشاهده می شود.

نشانه ها و علائم هرزه خواری

اشخاص دارای مشکل هرزه خواری، معمولا به صورت مداوم یا حداقل بیش از یک ماه به خوردن یک یا چند ماده غیر خوراکی و بدون ارزش غذایی مفید می پردازند. این مواد نیز می توانند شامل: کاغذ، صابون، گچ، خاک، پودرهای شوینده، رنگ، چسب، زغال، خاکستر، خاک رس، یخ و نشاسته باشند. به صورت معمول در این افراد تنفر از غذا دیده نمی شود. برای تشخیص این اختلال، حداقل سن فرد دو سالگی است؛ زیرا کودکان زیر دو سال به طور طبیعی اشیا را می بلعند.

این بیماری همانطور که گفتیم معمولا در کودکی آغاز می شود؛ اما در سنین نوجوانی و بزرگسالی احتمال آشکار شدن وجود دارد. حتی در دوران حاملگی نیز دیده شده که مادر تمایل به خوردن مواد غیر خوراکی (مثل گچ و ذغال) پیدا می کند. اما زمانی می توان این مشکل را هرزه خواری نامید که خوردن این مواد به اندازه ای باشد که موجب خطر برای مادر و جنین شود. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال هرزه خواری با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

علل دچار شدن به هرزه خواری

اختلال هرزه خواری

مهم ترین علل ابتلا به هرزه خواری، کم خونی ناشی از فقر آهن (شایع ترین نوع کم خونی) است و زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی آهن نداشته باشد. بدن برای تولید هموگلوبین خون، نیاز به آهن دارد. به صورت بالقوه، فرد جهت رفع این نیاز بدن به سمت هرزه خواری جلو می رود.

سوء تغذیه یکی دیگر از عواملی است که در شروع هرزه خواری تأثیر دارد؛ و زمانی اتفاق می افتد که بدن به مقدار لازم مواد مغذی را جذب نکند و با کمبود مواد معدنی رو به رو شود.

در دوران بارداری، مادر به موادی که قبلا علاقه نداشته ممکن است ویار داشته باشد. در این دوران احتمال دارد هرزه خواری اتفاق بیفتد. شایان ذکر است که تا به حال علت مشخصی برای به وجود آمدن ویار غیر خوراکی مشخص نشده است. همچنین محیط، عدم نظارت و غفلت والدین و تأخیر در رشد می توانند باعث افزایش خطر ابتلا به هرزه خواری شوند.

البته در بعضی از فرهنگ ها و ادیان خوردن مواد غیر خوراکی جنبه عبادتی، درمانی دارد و یا با ارزش های اجتماعی و آداب و رسوم آن مردم هماهنگ است؛ در چنین شرایطی نمی توان این حالت را هرزه خواری نامید. گاهی نیز اختلال هرزه خواری با انحرافات جنسی همراه می شود.

عوارض هرزه خواری چیست؟

از مهم ترین عوارض هرزه خواری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوردن مواد و اشیای خاصی مثل رنگ که حاوی سرب است باعث مسمومیت شده و همچنین خطر ابتلا به اختلال یادگیری و حتی آسیب مغزی را بالا می برد؛ بیشترین آمار مرگ و میر ناشی ازهرزه خواری، با خوردن مواد سمی و حاوی سرب اتفاق می افتد.
  • خوردن مواد غیر خوراکی، می تواند اشتهای شخص را برای خوردن مواد مغذی و مفید کم کرده و در نهایت فرد را با کمبود مواد معدنی مورد نیاز بدنش و کاهش شدید وزن رو به رو کند.
  • خوردن بعضی از این مواد غیر خوراکی، هضم شدنی نیست؛ مثل سنگ یا شن ریزه، که می تواند باعث یبوست و گرفتگی دستگاه گوارش شود. همچنین خوردن اشیای سخت یا تیز منجر به زخم در مری یا روده شده و احتمال ابتلا به عفونت را بالا می برد.
  • باکتری ها و انگل های خاک، یا اشیای دیگر می توانند موجب عفونت های جدی و در بعضی موارد آسیب به کلیه و کبد شوند.
  • طولانی شدن مدت زمانهرزه خواری، ناتوانی در مقابل خوردن مواد غیر خوراکی متفرقه و عدم توانایی شخص در کنترل میل خود، می تواند درمان این اختلال را سخت تر کند.
مقالات پیشنهادی مجیب

درمان اختلال هرزه خواری در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

بهترین راه درمان اختلال هرزه خواری، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیباست. اختلال هرزه خواری، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد بیمار را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند.

مشاورین سایت زندگی ما، مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس می گیرید. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه