اختلال نوشتن کودکان به همراه علایم و درمان

اختلال نوشتن کودکان
   

اختلال نوشتن کودکان به چه علت است؟ اختلال نوشتن نوعی ناتوانی در یادگیری است، توانایی نوشتن فرد مبتلا به اختلال نوشتاری به طور قابل توجهی پایینتر از حد معمول است. نوشتن یکی از مهمترین مهارت های اساسی است که پیش نیاز دانش آموزان است و در زندگی روزمره بسیار محبوب است. چرا که در دنیای امروز کسانی که مهارت خواندن و نوشتن را دشوار می دانند در وضعیت نامناسب قرار دارند عملکرد آنها مختل می شود.

این اختلال اغلب با سایر اختلالات یادگیری و مشکلات ذهنی همراه است، که باعث ناراحتی نوشتن می شود. متخصص ها از معیارهای خود برای تشخیص و درمان استفاده می کنند. برای تشخیص اختلالات مربوط به کودکان، مشاوره لازم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال نوشتن کودکان می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

اختلال نوشتن یا دیسگرافیا

اختلال نوشتن کودکان

اختلال نوشتن یک نوع از اختلالات یادگیری در کودکان است. در اختلال نوشتن توانایی فرد در نوشتن کمتر از حد معمول انتظار می رود. توانایی ها بر اساس سن، زمینه تحصیلی و هوش سنجی تعیین می شود. معمولا این اختلال با مشکلات ذهنی، اختلال خواندن و اختلال یادگیری همزمان است.

کودکان دارای اختلال نوشتن، تنها در نوشتن با دیگر همسالان متفاوت هستند، اگرچه از هوش طبیعی و آموزش مناسب نیز برخوردار هستند. این کودکان ممکن است بد خط، نامرتب و کج و معوج بنویسند. یا مرتکب اشتباهی دستوری، نقطه گذاری، پاراگرافى و املایی شوند. ممکن است دچار وارونه نویسی شوند مثلا “رود” را “دور” بنویسند.

انواع اختلال نوشتن

سه نوع اختلال در نوشتن وجود دارد:

 دست خط

هر چند بهترین دانش آموزان همواره دست خط کاملا خوب ندارند، در دانش آموزان مبتلا به معلولیت مشکل بیشتر است، خط آنها اغلب ناخوانا است. علاوه بر آن، آنها بسیار کند می نویسند. خطا می تواند ناشی از مشکلات روانی، عاطفی یا جسمی باشد. در این صورت مراجعه به متخصص ضروری است.

 املا نویسی

هجی کردن توانایی ایجاد هماهنگی بین اصوات و حروف که باید نوشته شود. تطابق و هماهنگی بین واژگان و نوشته ها مهارتی است که در کودکان ناتوان در یادگیری به خوبی رشد نمی کند.

اختلال نوشتن باید به موقع تشخیص داده و درمان شود، در غیر این صورت عواقب جانبی ثانویه وجود خواهد داشت. تشخیص این اختلال زمانی است که مشکلات نوشتاری با پیشرفت تحصیلی و فعالیت های روزمره فرد مواجه می شوند.

 ترکیبی

این کودکان در انشا نوشتن و ترکیب درست کلمات در هنگام نوشتن مشکل دارند. در واقع آنها در مشکل تبدیل گفتار به متن نیز مشکل دارند. ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.

نشانه های اختلال نوشتن

کودکان دارای اختلال نوشتن، ممکن است اشکالات و خطاهای زیر را در نوشتن آنها مشاهده کنید:

  •  به طور کلی نوشتن نادرست و ناقص
  •   تناقض در نوشتن، به عنوان مثال حروف بزرگ و کوچک، یا اندازه های نامنظم
  •  کلمات یا حروف ناتمام، کلمات حذف شده
  • فاصله ای نامناسب بین کلمات و حروف
  •  پر رنگ نوشتن و فشار دادن مداد بر روی کاغذ
  • نوشتن آهسته
  • محدودیت در انتخاب کلمات

دلایل اختلال نوشتن

اختلال نوشتن کودکان

ژنتیک: به نظر می رسد که ژنتیک در ایجاد اختلال نوشتن نقش داشته است. شیوع این اختلال در میان اعضای خانواده سابقه دار بالاتر است.

مشکلات مغز: بیماران مبتلا به اختلالات مغزی اختلالات جزئی دارند. اعتقاد بر این است که در این کودکان، رشد مغز کندتر از دیگران است.

مشکلات تمرکز و توجه: کودکان مبتلا به اختلال دچار مشکلی با توجه، تمرکز و دقت هستند و حواس آنها خیلی زود پرت می شود. آنها نمیتوانند مدت زیادی برای یک موضوع تمرکز کنند.
مهارت های حرکتی: در بسیاری از کودکان، هماهنگی حرکتی لازم برای درست نوشتن به اندازه کافی رشد نکرده است. خستگی، عدم هماهنگی انگشتان دست و عدم هماهنگی بین دست و چشم می تواند منجر به اختلال در دوران کودکی شود.

سایر اختلالات یادگیری: هر گونه مشکلی دیگر مانند خواندن، گوش دادن و صحبت کردن با مشکل، می تواند اختلال نوشتن کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

تشخیص اختلال نوشتن کودکان

اختلال نوشتن باید به موقع تشخیص داده و درمان شود، در غیر این صورت عواقب جانبی ثانویه وجود خواهد داشت. تشخیص این اختلال زمانی است که مشکلات نوشتاری با پیشرفت تحصیلی و فعالیت های روزمره فرد مواجه می شوند. شما باید از یک درمانگر گفتار و یک روانشناس برای تشخیص اختلال نوشتن کمک بگیرید. این متخصصان برای تشخیص این اختلال از تکنیک های زیر استفاده می کنند:

  • ارزیابی درک کودک از تصاویر، حروف، اشکال و موضوعات مختلف
  • چگونه  دانش آموز در کار گروهی و کلاس درس شرکت می کند
  • یاد گرفتن چگونه نوشتن جملات و املای کلمات
  • بررسی توانایی کودک برای نوشتن کلمات با تلفظ مشابه، اما نوشتن متفاوت است.
  • بررسی توانایی شنیدن یک کودک

درمان اختلال نوشتن کودکان

راه هایی وجود دارد که می توانیم به کودکان مبتلا به اختلال نوشتن کمک کنیم. برای کودکان با مشکلات نوشتن استراتژی شامل نوشتن، آموزش و تمرین استفاده مناسب از مدا، سازماندهی نشانه ها و مهارت های علائم، تمرینات روانشناختی و آموزش مستقیم برای توسعه نوشتن است. می توان سایر استراتژی های جانبی مانند استفاده از رایانه ها و دیگر ابزارهای آموزشی نیز استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال نوشتن کودکان می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مشاوره مجیب برای اختلال نوشتن کودکان

نوشتن یک فرآیند عصبی پیچیده است که به هماهنگی مکانیزم های متعدد مغز مرتبط است و نیازمند تحریک و ادغام منابع اطلاعات متعدد، توجه، حافظه، مهارت های حرکتی، زبان و شناخت است. اختلال نوشتن یک ناتوانی یادگیری ویژه است که بر یادگیری زبان کتبی و استفاده از زبان کتبی برای بیان افکار تأثیر می گذارد.

بسیاری از والدین که کودکان ابتدایی دارند، از نارضایتی و ناراحتی فرزندشان شکایت دارند و به دنبال علت این اختلالات هستند تا آنها بتوانند در آینده به فرزند خود کمک کنند.
پیش از اینکه شما هر نوع اختلال را به صورت کتبی ذکر کنید، بهتر است بدانید که کودک نیاز به تقویت عضلات و دستان خود برای ورود به مدرسه دارد. برای این منظور، قبل از پیش دبستانی، والدین می توانند خمیر بازی کودک خود را به گونه ای قرار دهند که کودک بتواند شکل های مختلفی ایجاد کند. خمیر، بیشتر به تقویت مهارت کمک می کند. با استفاده از سازه های مختلف برای ساخت یک ماشین، هواپیما و غیره. همچنین استفاده از کتاب هایی با حروف و اشکال نقطه چین دارند به تقویت نوک انگشتان کودک کمک می کند

اختلال در نوشتن شرایطی است که نوشتن حروف با دست آسیب دیده است تا بتواند با نوشتن و گاهی هجی کردن معلولیت ایجاد می کند.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای اختلال نوشتن کودکان طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه