راه های مقابله با همسر آزاری

همسر آزاری
   

همسر آزاری چیست؟

همسر آزاری مشکلی است که همیشه در طول تاریخ وجود داشته است. در گذشته به دلیل وجود فرهنگ مرد سالاری در جامعه، همسر آزاری عموما از طرف مردان و علیه زنان انجام می‌شد.

کلمات کلیدی:(همسر آزاری|فرهنگ مرد سالاری | انواع همسر آزاری)

مدت زمان مطالعه:۷ دقیقه

 

اما در جامعه امروز، با افزایش حضور زنان در اجتماع، به مقدار یکسان زنان و مردان به شکل ‌های متفاوت باعث آزار یکدیگر می‌شوند. کتک و صدمه جسمی، یکی از نمونه های همسر آزاری است که به مرور زمان در حال کاهش است، اما خود را به شکلی دیگر نشان می‌دهد. 

علت اصلی همسر آزاری

کسانی که در زندگیشان مرتکب همسر آزاری می شوند، بی شک در کودکی خود دچار عارضه کتک خوردن، تحقیر شدن و صدمه دیدن چه در خانواده و چه در اجتماع  شده اند. چنین افرادی این شرایط را به عنوان فرصتی برای استقلال و نشان دادن خود، تلقی می‌کنند. هنگامی که در کودکی تنبیه بدنی توسط بزرگترها اتفاق بیفتد، کودک عقده‌ای بار می آید و در بعضی موارد شاهد کتک خوردن همسران آن ها خواهیم بود. بنابراین باید بدانید کودک آزاری ‌ها به دوران کودکی محدود نمی شوند و اشخاص تا بزرگسالی این عقده را به همراه داشته و برای جبران شرایط گذشته، در آینده همسران خود را مورد آزار قرار می دهند.

فقر فرهنگی، اعتیاد، نداشتن تفاهم و دخالت خانواده ‌ها نیز از دیگر علل همسر آزاری هستند که هرکدام می‌تواند به طریقی باعث از هم پاشیدگی یک زندگی شود. مرد سالار بودن و یا زن سالار بودن، هر دو به نحوی باعث عدم توازن و تعادل در خانواده ها می‌شوند.

هم اکنون، با رشد اجتماعی و استقلال مالی زنان در جامعه، زنان مطالبات به حق خود را از جامعه و همسرشان طلب می‌کنند و اگر مردان، نسبت به این موارد بی توجه باشند، با مقاومت در برابر این خواسته ها به نوعی همسر آزاری می‌کنند. عدم توجه به اختلافات فرهنگی، باورها و ارزش‌ ها، قبل از ازدواج احتمال همسر آزاری را در زندگی مشترک افزایش می دهد.

یکی دیگر از علل مهم همسر آزاری، عدم آگاهی زوج ها از شرایط ازدواج، ناتوانی در مدیریت مشکلات و مسائل و عدم یادگیری درست مهارت‌ های حل مسئله است. دلیل این مسأله، نبودن آموزش ‌های لازم از طریق خانواده و سیستم آموزشی به نوجوانان است؛ در نتیجه زوجین از طریق آزمون و خطا سعی در شناخت خودشان و همسرشان دارند.

 

 

انواع همسر آزاری

همسر آزاری رفتاری است که یکی از زن و شوهر، با همسر خود به قصد آزار و اذیت انجام می‌دهد. این رفتار ممکن است آگاهانه و با قصد یا نا آگاهانه و بدون قصد باشد. همسر آزاری انواع مختلفی دارد که هر کدام، می‌تواند به طریقی، رابطه زناشویی و زندگی مشترک را نابود کرده و از بین ببرد. انواع همسر آزاری به شرح زیر است:

همسر آزاری جنسی

این نوع همسر آزاری، زمانی است که یکی از زوج ها، نیاز بیش از اندازه جنسی دارد و از همسر خود، طلب رابطه جنسی به تعداد دفعات زیاد می‌کند. در این نوع همسر آزاری، فرد در مواقعی در صورت مخالفت همسر برای رابطه جنسی، به خشونت و اجبار متوسل می‌شود. این رفتار، باعث ایجاد رابطه جنسی خشن و پرخاشگرانه می‌شود که هم از جنبه جنسی و هم از جنبه روحی به شخص آسیب وارد می‌کند.

همسر آزاری جسمی و فیزیکی

این نوع همسر آزاری همان کتک زدن و برخورد های خشن فیزیکی با همسر است. البته ممکن است این نوع همسر آزاری، همراه با پرخاشگری و خشونت نباشد اما باعث آسیب بدنی به همسر شود. در این صورت نیز به این رفتار، همسر آزاری از نوع جسمی و فیزیکی گفته می شود.

همسر آزاری روحی و روانی

رایج ترین و اصلی ‌ترین نوع همسر آزاری زمانی است که یکی از زوج ها، با حرف ‌ها، تحقیرها و توهین ها، تهدید به جدایی یا گرفتن مهریه، همسر خود را آزار بدهد. شخص با بی توجهی، تمسخر و رفتارهای این چنینی، روح و روان همسرش را آزرده می‌ سازد.

همسر آزاری مالی و اقتصادی

شخص با در فشار مالی قرار دادن همسرش، او را از خواسته هایش دور کرده و اذیت می‌ کند. خرید نکردن، عدم رسیدگی به نیازهای مالی و اقتصادی، اجازه ندادن برای کار کردن و استفاده از منابع مالی، بعضی از انواع همسر آزاری است.


مطالب مرتبط با این موضوع را می توانید در عناوین زیر مطالعه فرمایید:

خشونت خانگی چیست؟

انواع خشونت خانگی و رفتارهای خشونت آمیز

رابطه افسردگی و خشونت چیست؟

همسر آزاری

راه های مقابله با همسر آزاری و درمان آن در سایت زندگی ما

بهترین راه درمان اختلال همسر آزاری، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. اختلال همسر آزاری، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد بیمار را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگیتان کنید.

برای صحبت با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه