کی و کجا باید از دیگران عذر خواهی کنیم؟

عذر خواهی کردن از دیگران
   

عذر خواهی کردن از دیگران و بخشودگی در نگاه اول ساده به نظر می رسد، اما این یکی از پیچیده ترین مسائل مربوط به روابط انسانی است. البته شما نمونه های بسیاری از آزار و اذیت و آشتی های تکراری را دارید یا مجبور هستید مرتبا بارها انجام دهید. ببخشید؛ در حالی که شما هنوز با رنجش آن حادثه مواجه هستید و این واقعیت که این مصلحت ها را نتوانسته اید ببخشید مواجه هستید.

شاید هم از دیگری خواستید شما را ببخشد ولی همچنان از رفتارهای غیردوستانه طرف مقابلتان متعجب و دلخور هستید و دلیل این رفتارها را درک نمی کنید. برای دریافت اطلاعات لازم در این مورد با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید و از خدمات همه روزه آن ها به صورت تلفنی بهره مند شوید.

الگو عذر خواهی کردن از دیگران

بخش مهمی از پاسخ ها و اقدامات رفتاری ما تحت تاثیر یادگیری مشاهداتی قرار می گیرد. در حقیقت، ما همان دنباله ای را که در طول سال ها دیده ایم، در نظر می گیریم، اما بسیاری از ما نیز از این الگوهای رفتاری کمتر یاد می گیریم. مسئله بخشش و عذر خواهی کردن از دیگران یکی از این موارد است.

عذر خواهی کردن از دیگران

به صراحت عذرخواهی کردن

برای عذرخواهی، باید به رفتار و اشتباه خودتان که موجب ناراحتی دوست شما می شود حتما اشاره کنید و از یک اشتباه و از جملات عمومی که نشان نمی دهد شما از کدام یک از کارهایتان پشیمان شده اید استفاده نکنید، ناراحت نباشید، مثلا نگویید اگر من شما را ناراحت کردم، ببخشید، نمی شود می ترسم. عذر خواهی کردن از دیگران باید بسیار ساده، صریح و مصداقی باشد.

به عنوان مثال: از آنجا که به شما گفتم، شما مرد بدی هستید، من را ببخشید و اگر کار شما علت داشته باشد، می توانید توضیح دهید و بگویید که چرا چنین خطایی را مرتکب شده اید تا طرف مقابل شما فکر نکند از او نفرت دارید.

کجا عذر خواهی کردن

برای عذرخواهی، شما باید این کار را به درستی و به موقع انجام دهید، زیرا انجام دادن کار اشتباهی و غلط آسیب بیشتری نسبت به انجام ندادن آن دارد. هنگامی که شما خودتان تصدیق می کنید که خطایی را مرتکب شده اید، زمان واقعی عذر خواهی کردن از دیگران است، نه زمانی که کسی به دست شما آسیب زده شده است. بنابراین، اگر فقط به خاطر دلجویی و رفع کدورت برای روابط خود عذرخواهی می کنید، نمی توانید در آن موفق شوید و شما ممکن است باهم بحث و جدل کنید و این ناراحتی شما را بدتر کند.

عذر خواهی کردن از دیگران نیز یک هنر رفتاری است که نباید بیش از حد منجر به صدمه زدن به اعتماد به نفس شما شود و نه خیلی زیاد، به طوری که دیگران از شما سوء استفاده کنند که اشتباهات خود را جبران نکنند.

بهانه شروع عذرخواهی

برای بهانه ای برای اقدام، باید قبول کنید که کار شما اشتباه بوده است، حتی اگر طرف مقابل شما ناراحت یا دلخور نشود. برای انتقال خطای شما با زبان بدن و بیان معنایی، کلمات احساسی خود را به طرف مقابل خود بگویید.

یک انتخاب دقیق از کلمات داشته باشید و آنها را از روی قلب خود بیان کنید تا فرد مورد نظر احساساتتان را درک کند و بداند که واقعی است زیرا زبان بدن رسوا کننده است. پس از پذیرفتن اشتباه خود عذرخواهی کنید به موقع درست و بجا عذر خواهی کردن از دیگران را انجام دهید. جهت کسب آگاهی بیشتر در این زمینه با سایت زندگی ما تماس حاصل نموده و از خدمات برترین مشاوران و روانشناسان حتی در ایام تعطیل نیز بهره مند شوید.

زمان درست عذر خواهی کردن

حتی وقتی کاملا مقصر نیستید، افرادی وجود دارند که تا زمانی که اطمینان نداشته باشند که ۱۰۰٪ متهم به سوء رفتار هستند، قبول نمی کنند عذر خواهی کردن از دیگران را انجام دهند، به عنوان مثال: برای اینکه سندی مهم در دفتر را دور انداخته، چون هیچ کس به او نگفته بود که آن را نگه دارد. مقصر نیست که احساسات نامزدش را جریحه‌دار کرده زیرا او نباید مخفیانه به حرف او و دوستش گوش دهد.

اما تقریبا در همه شرایط، ۱۰۰٪ مقصر یک نفر نیست. اگر همسر شما عصبانی است و کنترلش را از دست می دهد و بی هیچ دلیلی حرف‌هایی به شما می زند این اشتباه او نیست زیرا شما ۸۰ ساعت در هفته کار می کنید و برای او وقت کافی نمی گذارید.

عذر خواهی کردن از دیگران

پیش قدم شدن در عذر خواهی کردن از دیگران

حتی اگر تقسیم خطا چیزی شبیه٪ ۱ /٪ ۹۹ باشد، هنوز باید سخت تلاش کنید تا بفهمید یک٪ ۱ به چه دلیل بوده است. شما نباید طوری زندگی کنید به طوری که جلو هیئت داوران خیالی اعاده دعوی می‌کنید و به شما مدرک داده می شود که چرا شما مجرم و بی گناه نیستید. این بسیار مهم نیست که شما حق دارید، داشتن یک رابطه سالم با دیگران مهم تر است. آیا می خواهید به خاطر از دست دادن رابطه خود با دیگران، حق با شما باشد؟

اینکه فقط خودتان راضی باشید، هیچ فایده‌ای ندارد. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از خدمات بهترین مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب استفاده نمائید.

مقالات پیشنهادی مجیب

هنر تاثیر گذاری در دیگران

مانند هر کودک که قبل از نقاشی کشیدن ابتدا یاد می گیرد که چطور و متناسب، زیبایی و خلاقیت رنگی داشته باشد و از خط خارج نشود و آن را متعادل کند و درگیر افراط نشود. عذر خواهی کردن از دیگران نیز یک هنر رفتاری است که نباید بیش از حد منجر به صدمه زدن به اعتماد به نفس شما شود و نه خیلی زیاد، به طوری که دیگران از شما سوء استفاده کنند که اشتباهات خود را جبران نکنند. افرادی که به طور مرتب برای کار خود عذرخواهی می کنند و بعد از مدتی باعث می شوند که دیگران حتی در برابر اشتباهات آشکار خود هم از آن ها عذرخواهی نکنند. بنابراین، مانند هر هنر دیگری، با تمرین و تلاش، شما نیز این هنر را برای ترویج زندگی خود خواهید آموخت.

هموطنان گرامی و عزیزانی که می خواهد مشاوره تخصصی و تلفنی کسب نمایند می توانند از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمایند و از خدمات مشاوران و روانشناسان برتر کشور به صورت همه روزه حتی در ایام تعطیل بهره مند شوند. ضمنا برای آگاهی بیشتر در رابطه با موضوع عذر خواهی کردن از دیگران نیز می توانید با شماره زیر با خط ثابت تماس حاصل فرمائید و یک مشاوره تلفنی با کیفیت را نیز تجربه کنید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه