کاهش سن بلوغ نوجوانان و نگرانی والدین

   

کاهش سن بلوغ نوجوانان در طی یک دهه گذشته به شدت پایین آمده است، این کاهش سن بلوغ دلایل زیادی را در خود دارد که باید حداقل برخی از مهم ترین دلایل بررسی و رسیدگی شوند.

برای این کار والدین باید ابتدا عوامل کاهش سن بلوغ نوجوانان را بدانند تا بتوانند با شناسایی به موقع رفتار درست و صحیح را نسبت به آن اعمال کنند.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در بسیاری از مواقع این رفتار های غیر حرفه ای والدین است که منجر به حاد شدن ماجرا می شود و مشکل پیچیده تر خواهد شد.

در ادامه این مقاله ابتدا به برخی از این عوامل که بر کاهش سن بلوغ نوجوانان تاثیر دارند؛ می پردازیم و سپس به اقدامتی که والدین باید انجام دهند.

کاهش سن بلوغ نوجوانان و رسانه های جمعی

کاهش سن بلوغ نوجوانان و نگرانی والدین

باید این مسئله برای مدرسه و اعضای علمی کاملا مشخص باشد؛ که با سخت گیری های بی مورد نه تنها جوابی نمی گیرند بلکه بر میزان پرخاشگری نوجوانان افزوده می شود  و دست به راهکار های خطرناک می زنند

رسانه های جمعی مثل تلویزیون، ماهواره، اینترنت و تلفن همراه که نقش سازنده ای در زندگی ما دارند، یکی از عوامل کاهش سن بلوغ نوجوانان می باشند.

این رسانه ها به دلیل وجود ماهواره و اینترنت امروزه کنترل و سانسور را به شدت کاهش داده اند و بسیاری از والدین چه تحصیلکرده باشند و چه نباشند این قدرت را در خود نمی بینند که بتوانند با فرزندان نوجوان خود برای کاهش و یا حذف این وسیله ارتباطی اقدام کنند.

هر چند که باید اذعان کرد این وسایل جزیی از زندگی کنونی ما هستند و به کمک آن ها در بیشتر مواقع احتیاج داریم.

پس باید چه کار کرد؟ که به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب!

کاهش سن بلوغ نوجوانان و تاثیر مواد غذایی

بسیاری از روانشناسان با کمک متخصصان تغذیه با مطالعات پیگیرانه به این مورد پی برده اند که نوع تغذیه نوجوان امروزی با نوجوان بیست سال قبل فرق کرده است،بالا رفتن و رشد مواد غذایی و کیفیت آن ها در این زمینه یعنی کاهش سن بلوغ نوجوانان بی تاثیر نبوده است،وجود پروتئین ها و ویتامین ها تا حدودی بر این روند تاثیر گذار بوده است.

اما این بدین منظور نیست که نباید آن ها پروتئنی بخوردند و یا ویتامین مصرف نکنند این موارد جز مواد غذایی سازنده بدن سالم آن هاست اما با داشتن یک رژیم غذایی متناسب در این مقطع سنی که متخصصان تغذیه می توانند این  رژیم  را به شما بدهند، مشکل را تا حدودی حل خواهند کرد.

خانواده و مشکلاتش

خانواده همیشه اولین گروهی است که نوجوان خود را در آن می یابد،  او را رشد می دهد و بر او تاثیر می گذارد. یکی از حساس ترین دوره های سنی یک انسان بدون شک نوجوانی است، نوجوانی بین زمین و آسمان بودن است؛ به این دلیل که بدن در حال رشد و بلوغ است؛ اتفاقات مربوط به بلوغ به یکباره چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی در نوجوان ظهور می کنند.

در این بین بیشتر نوجوانان از این تغییرات بی اطلاع هستند، حداقل در مورد مشکلات روحی مثل افسردگی، اضطراب و یا خجالتی که به یکباره گریبان گیر آن ها می شوند کاملا دانش و پیش زمینه ای ندارند.

و اگر خانواده هم به این مسائل بی دقت باشد، او نیاز های این دوران را در بیرون از خانه می یابد نتیجه که در بر دارد در کمترین حالت کاهش سن بلوغ نوجوانان است.

مقالات پیشنهادی مجیب

کاهش سن بلوغ نوجوانان و راهکار های لازم

جایگاه خانواده

با توجه به مشکلاتی که در بالا بیان شد و همگی در زمینه کاهش سن بلوغ نوجوانان تاثیر گذار هستند، باید از بنیان و ریشه اقدام به پیگیری این مشکل کنیم و سعی در بهبود آن داشته باشیم.

جهت این اقدام ویژه  باید والدین سیستم ارتباطی خود را  از آنچه که مربوط به  قبل بوده، تغییر دهند، اکنون ارتباط بین خانواده ها و به خصوص نوجوانان بیاد مانند ارتباط دو دوست با هم باشد.

اگر دقت کرده باشید در بیشتر مواقع بچه ها با دوستان خود راحت تر هستند تا حدی که حتی اسرار و راز های خود را به آن ها می گویند، به خاطر همین باید والدین ارتباط های خود را با فزرندان شان به روز کنند و روش صمیمت و دوستی را پیش بگیرند. بد نیست در این زمینه مطالعه کنند، ویدیو های آموزشی بیبینند و یا از مشاور کمک بگیرند.

کاهش سخت گیری مدارس

کاهش سن بلوغ نوجوانان و نگرانی والدین

مدارس در بسیاری از مواقع سخت گیری های خارج از قوانین تربیتی دارند، مدارس و خانواده دو هیئت مهمی هستند که در زمینه تربیت نوجوانان می توانند بسیار موثر عمل کنند.

باید این مسئله برای مدرسه و اعضای علمی کاملا مشخص باشد؛ که با سخت گیری های بی مورد نه تنها جوابی نمی گیرند بلکه بر میزان پرخاشگری نوجوانان افزوده می شود  و دست به راهکار های خطرناک می زنند.

برای همین خانواده و مدارس بهتر است ارتباط خود را با یکدیگر قطع نکنند. راهکار های موثر برای سرگرمی بچه ها ترتیب دهند.

در تشوسق نوجوانان و دادن روحیه به آن ها تا استعداد های خود را کشف کنند و آن ها را  سرگرم مسابقات، المیپاد ها، نمایش ها و سایر کار های علمی و فرهنگی کنند. این روش ها تا حد زیادی می تواند آن ها را نسبت به وسایل ارتباط جمعی سرد کند و در پی شکوفایی اهداف خود باشند.

فراموش نشود وسایل ارتباط جمعی زمانی در زندگی فردی پر رنگ می شوند، که بیکاری و زمان آزاد در کمین باشند.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

یکی از مراکز مهم مشاوره مرکز روانشناسی مجیب است. این مرکز برای همه مشکلات مربوط به روحی و روانی دسته بندی های ویژه و اساسی را ترتیب اثر داده است . متناسب با هر یک آزمایشات، تحقیقات، مطالعات گسترده ای صورت گرفته است همچنین در این راستا از مشاوران خبره و توانمندی بهره مند است.

یکی از حوزه هایی که مراجعه کننده های زیادی را به خود اختصاص داده است، کاهش سن بلوغ نوجوانان است و همچنین نگرانی های که برای والدین به همراه آورده است.

از طرفی جامعه رو به پیشرفت است و تک تک ما این پیشرفت ها را احتیاج داریم اما  از طرفی هم  بلای زندگی فرزندانمان شده اند.

برای این قبیل مشکلات روانشناسان تدابیر ویژه دارند و بهتر می توانند شما را در این مسیر کمک رسان باشند.

جهت مشاوره گرفتن از مرکز مجیب می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با شماره تماس   zendeghima.ir حتی در روز های تعطیل تماس حاصل فرمایید.

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه