چرا کودک من دوست دارد سرش را به جایی بکوبد؟

تمایل کودک به کوبیدن سرش
   

تمایل کودک به کوبیدن سرش بسیار رایج است. بیش از ۲۱ درصد از کودکان نوپا و کودکان خردسال به طور عمدی سرشان را به جایی می کوبند. خوب است بدانید که پسران این کار را چند برابر دختران انجام می دهند. کوبیدن سر اغلب در نیمه دوم سال اول زندگی نوزاد شروع می شود و اوج خود را از ۱۸ ماهگی تا ۲۴ ماهگی به دست می آورد. کوبیدن سر ممکن است چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد، اما اکثر کودکان این عادت را پس از رسیدن به سن سه سالگی ترک خواهند کرد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید و از خدمات همه روزه آن ها بهره مند شوید.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تمایل کودک به کوبیدن سرش

تمایل کودک به کوبیدن سرش

دلایلی که ممکن است باعث این رفتار کودک شود:

  • آرامش دادن به خود

اگر چه به نظر بسیار عجیب و غریب است، بچه هایی که عادت دارند سرشان را به جایی بکوبند، این کار آن ها را آرام می کند. این کودکان معمولا در نیمه شب از خواب بیدار می شوند و یا حتی زمانی که در خواب هستند سرشان را با ریتم خاصی می کوبند تا به خواب بروند. حتی بعضی از کودکان به طور همزمان دست ها و پاها را تکان می دهند. کارشناسان رشد به این نتیجه رسیده اند که حرکات ریتمیک، مانند چرخش روی صندلی، تاب خوردن روی صندلی به کودک کمک می کند تا آرامش یابد.

 

توجه به کودک، اما نه زمانی که او سر خود را به دیوار می کوبد. در شرایط عادی و زمانی که کودک سر خود را به جایی نمی کوبد، حتما باید مورد توجه مثبت شما باشد. اگر کودک هنوز در تلاش برای جلب توجه شما است، سعی کنید این موضوع را جدی نگیرید و این کار او را تقویت نکنید.

  • کاهش درد

 تمایل کودک به کوبیدن سرش زمانی است که ممکن است کودک احساس درد کند. این می تواند به دلیل درآوردن دندان یا عفونت گوش باشد. به نظر می رسد ضربه زدن به سر کمک می کند تا کودک احساس خوبی داشته باشد. این ممکن است به دلیل حواس پرتی حواس کودک از درد دندان یا گوش باشد.

  • ناتوانی

اگر فرزند شما هنگامی که عصبانی می شود سرش را به جایی می کوبد، احتمالا تلاش می کند احساسات شدید خود را به این طریق بیان کند. او هنوز نیآموخته است که چگونه با استفاده از کلمات به طور کامل احساسات خود را بیان می کند و به همین علت از حرکات فیزیکی استفاده می کند و این کار را در شرایط اضطراب آور ادامه می دهد تا آرام شود.

علل تمایل کودک به کوبیدن سرش

  • نیاز به جلب توجه

کوبیدن پیوسته سر به جایی ممکن است راهی برای جلب توجه باشد. کاملا قابل درک است که مشاهده کردن یک کودک در انجام کاری که به نظرشما به او آسیب می رساند برای شما نگران کننده است. هنگامی که کودک متوجه نگرانی شما می شود، برای جلب توجه بیشتر شما به کارش ادامه می دهد.

  • اختلال رشدی

گاهی اوقات تمایل کودک به کوبیدن سرش می تواند با علت اوتیسم یا سایر اختلالات رشدی مرتبط باشد، اما در اکثر موارد تنها فقط به این علت نمی توان اکتفا کردن و این مورد را تنها به عنوان یک هشدار باید در نظر گرفت. در موارد بسیار نادر، ضربه به سر می تواند نشانه ای از مشکلات جدی به تنهایی باشد. جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل فرمائید و از خدمات این مرکز در ایام تعطیل نیز بهره مند شوید.

مقالات پیشنهادی مجیب

کنترل تمایل کودک به کوبیدن سرش

توجه به کودک، اما نه زمانی که او سر خود را به دیوار می کوبد. در شرایط عادی و زمانی که کودک سر خود را به جایی نمی کوبد، حتما باید مورد توجه مثبت شما باشد. اگر کودک هنوز در تلاش برای جلب توجه شما است، سعی کنید این موضوع را جدی نگیرید و این کار او را تقویت نکنید. حتی اگر نمی توانید این رفتار را نادیده بگیرید، برای فرزندتان تنبیه یا مجازات تعیین نکنید. او خیلی کوچک است تا وضعیت را درک کند و به این ترتیب رفتار شما می تواند تمایل کودک به کوبیدن سرش را تشدید کند.

  • اجتناب از ایجاد صدمه به کودک

پیچ و مهره های تخت کودک را یکبار در ماه بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که آنها شل نشده باشند و تکان نخواهند خورد. علاوه بر این، شما می توانید پایه ی تخت را با چرخ لاستیکی تجهیز کنید و پارچه ای نرم را در فضای بین تخت و دیوار آویزان کنید تا سر و صدای کمتر ایجاد کند. اجتناب از قرار دادن بالشتک در بستر کودک برای نرم کردن آن، این کار سبب افزایش خطر خفگی می شود. اگر می خواهید از یک روکش صاف برای نرده و نرم شدن استفاده کنید، مطمئن شوید که آنها محکم و باریک هستند تا کودک نتواند سرش را در فضای بین نرده ها قرار دهد. برای دریافت مشاوره تخصصی با تلفن ثابت با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید.

تمایل کودک به کوبیدن سرش

کنترل رفتار کودک هنگام کوبیدن سر

  • سعی کنید نگران نباشید.

تمایل کودک به کوبیدن سرش ممکن است با این کار کمی سرش کبود شود، اما نگران نباشید، زیرا معمولا رفتار خود را کنترل می کند، به این معنی است که کودک به خودش آسیب نمی رساند و می تواند آسیب جدی را ببیند و آستانه درد خود را شناسایی کند. اگر احساس درد کند بدون شک سرش را در ادامه با شدت کمتری می کوبد.

  • کمک به کودک برای آوردن جایگزین

کاملا واضح است که کودک شما به ضربه های مداوم و یکنواخت علاقه مند است، بنابراین به او کمک کنید تا یک جایگزین برای این کار پیدا کند. متخصصین و روانشناسان معمولا رقص، رژه و لمس یا ضربه همراه با موسیقی را پیشنهاد می کنند. ممکن است بخواهید یک مترونوم را در اتاق کودک قرار دهید تا احساس آرامش کند. بهترین کار این است که مطمئن شوید که فعالیت های بدنی زیادی با کودک دارید و در طول روز با کمک شما انرژی عصبی را که ممکن است موجب تمایل کودک به کوبیدن سرش شود را دور می کنید.

والدین عزیز و گرامی می توانند برای دریافت مشاوره از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمایند و از خدمات بهترین مشاوران و روانشناسان در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل نیز بهره مند شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تمایل کودک به کوبیدن سرش می توانید از طریق تلفن ثابت نسبت به دریافت مشاوره اقدام نمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه