وندالیسم یا تخریب گرایی چیست؟

Vandalism 2 وندالیسم یا تخریب گرایی چیست؟
   

در این مقاله قصد بر آن است تا وندالیسم را بیشتر توضیح دهیم، انواع آن را نام ببریم و راهکار های مقابله با آن را بیان کنیم.

وندالیسم چیست؟

وندالیسم

این پدیده ناهنجار اجتماعی فقط در کشور ایران و خاورمیانه نیست، متاسفانه در همه جای جهان وجود دارد و همان طور که در ابتدای این مطلب گفته شد بیشتر از سوی نوجوانان وجوانان وندالیسم اتفاق می افتد.

که البته خود وندالیسم درجه بندی های در خود دارد، یعنی  دیوار نویسی، کشیدن نقاشی بر روی آثار و ابنیه تاریخی  از نوع وندالیسم ضعیف است و شکستن در و پنجره مغازه ها، بانک ها، تخریب و سرنگونی اموال دولتی، آثار باستانی از نوع وندالیسم حاد می باشد.

وندالیسم از دیدگاه روانشناسان معروف بررسی  شده است،برخی از این روانشناسان معتقد هستند، انگیزه ای که وندال ها یا همان خرابکار ها برای اینگونه تخریب ها پیدا می کنند وخود را با آن توجیه می کنند؛ نبود عدالت اجتماعی و از بین رفتن حقوق آن هاست که خود را قانع می کنند، باید دست به اینگونه کار ها بزنند تا بخشی از این بی عدالتی ها را با تخریب کردن جبران کنند.

دلایل شکل گیری وندالیسم

وجود وندالیسم در جامعه دلایل زیادی را در خود دارد، که همگی ریشه ای هستند و از نگاه جامعه شناسی هر یک به بخش های مختلفی تقسیم می شوند، اما در ادامه به طور کلی به یک سری از عوامل اصلی و کلی اشاراتی می کنیم، تا وجود وندالیسم در جامعه تقریبا مشخص باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه وندالیسم به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

بسیاری از افراد به دلایل عدم کنترل هوش هیجانی بالا در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی ومذهبی دست به کار هایی می زنند که منجر به شکل گیری وندالسیم و وندال ها در جامعه می شوند.

شدت هیجانات روانی

میزان هیجانات روحی و روانی در دوران جوانی به حدی است، که نیاز به کنترل دارد، کنترلی که منجر به سرکوب و حقارت نشود.

اگر انرژی او توسط خانواده، جامعه، اجتماع سرکوب شود، سرخوردگی را تجربه خواهد کرد، دارای مشکلات روحی و روانی پیچیده چون عقده های درونی می شود، که همگی راهی برای آزاد شدن ندارند،جز با عصبانیت، خشونت، پرخاشگری و دیگر کار و رفتار هایی که نه برای او، نه برای خانواده، نه جامعه و نه اجتماع مناسب نیستند و آثار وخیمی را در بر دارند.

اثری که این خشونت ها بر روی جامعه و اجتماع می تواند داشته باشد، آسیب های بیشماری است که بر شکل ظاهری شهر، روستا، جاده ها، وسایل حمل و نقل عمومی وارد می شود که  نمونه های بارزی هستند و  همگی با آن ها آشنایی داریم.

نبود نظارت دولت

وندالیسم از هر لحاظی که بررسی شود، یک عمل تخریب گرا است که نیاز به برخورد دارد. حال این برخورد می تواند در قالب پیگیری های ریشه ای و اصولی باشد تا در جهت پیشگیری از این اتفاق صورت گیرد؛ یعنی دولت با پیگیری های به  موقع مشکلات اصلی جوانان مانند بیکاری را حل و فصل نماید تا وندالیسم به نسبت کمتری در جامعه شکل بگیر یا حتی اتفاق نیفتد.

و یا برخورد زمانی اتفاق بیفتد که کار از کار گذشته و عمل وندالیسم یا تخریب گرایی از سوی افراد صورت گرفته استف در این مورد هم دولت باید مجازاتی را در نظر بگیرد تا دیگر اینچنین اتفاقاتی در سطح جامعه پیش نیاید.

فاصله های فاحش طبقاتی

در ابتدای این مقاله با اشاره به نظرات برخی از روانشناسان، این نتیجه برداشت شد، که بسیاری از وندال ها یا تخریب گر ها در پس عمق کار های تخریب گرای خود نوعی بی عدالتی و ظلم را در حق خود می دانند،که این موضوع در فاصله های طبقاتی موجود در جامعه خود را بیشتر نشان می دهد و عاملی می شود که جوانان و نوجوانان به سمت و سوی تخریب گرایی کشیده شوند، البته این دلیل هم جز دلایلی است که جامعه یعنی دولت بهتر می تواند برای ان چاره ای بیندیشد تا چهره شهر بیش از پیش جامعه را شوک زده نکند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه وندالیسم به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

تربیت نادرست اجتماع و خانواده

وندالیسم

شاید تا به الان مواردی را که گفتیم تنها در ذهن شما جوانانی را تصور کنید که دارای وجه اجتماعی و خانوادگی درستی نیستند و از قشر ضعیف جامعه یا بدتر از آن زاغه نشینان جامعه هستند.

اما باید گفت که این تصور درستی نیست، شاید بخشی از این جوانان همین افرادی باشند، که ذکر شد. اما وجود تربیت های اجتماعی و خانوادگی نادرست در زمینه های متنوع جامعه مثل سیاست، مذهب ، اخلاق می تواند در وندالیسم بسیار تاثیر گذار باشد.

بسیاری از افراد به دلایل عدم کنترل هوش هیجانی بالا در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی ومذهبی دست به کار هایی می زنند که منجر به شکل گیری وندالسیم و وندال ها در جامعه می شوند. همچنین عدم توجه کافی به تاریخ و بناهای تاریخی کشور همگی باعث می شود که نسبت به این آثار باستانی و مفاخر کشوری بی توجهی صورت بگیرد و شاهد نابودی ان ها در جلوی چشمان خود باشیم.

مقالات پیشنهادی مجیب

 وندالیسم و درمان

اما وندالیسم به عنوان یک بیماری روانی قابل درمان وکنترل است؛ که در هر یک از دلایلی که بالا گفته شد نوع مواجهه و حل شدن ان هم بیان گردید.

این مشکل، این بیماری و یا این تخریب گرایی قابل حل است، اما زمانی که همگی دست به دست هم دهیم و عواملی که منجر به این موضوع می شود را کاهش دهیم، هر یک از ما به نحوی می توانیم آغاز کننده باشیم و تخریب گرایی از شهر خود، زندگی خود و کشور خود دور کنیم.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه وندالیسم به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

در سایت زندگی ما   ریشه یابی ها و تحقیقات گسترده ای در ارتباط با بیماری های متنوع روحی و روانی انجام می شود.

که بخشی از این بیماری ها هر یک ریشه  در یک حوزه؛ ناحیه و یا هر بخش خاصی دارد، که با مطالعات تخصصی افراد روانشناس و تجربه های که این افراد دارند، می توانیم با کمک آن ها بخشی از ناهنجاری های اجتماعی را حل کنیم. برای مشاوره گرفتن از مشاوران سایت زندگی ما   با شماره تماس  zendeghima.ir  از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل تماس خود را حاصل فرمایید.

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه