واکنش کودکان به طلاق و تاثیرات منفی بر فرزندان

واکنش کودکان به طلاق
   

واکنش کودکان به طلاق در سنین مختلف چیست؟ پدیده طلاق یک پدیده ای است که، متاسفانه، آمارآن  نه تنها در کشور ما، بلکه در سراسر جهان نیز افزایش یافته است. مشکلاتی مانند فقر، عدم درک، دخالت خانواده ها، اعتیاد، ازدواج مجدد و غیره، عامل هایی است که این ارقام را افزایش می دهد و در این راستا راهنمایی های درستی وجود ندارد، اگرچه امروزه طلاق بیشتر شبیه به ایجاد یک پدیده است.

کلمات کلیدی:( واکنش کودکان به طلاق | تاثیرات منفی طلاق بر فرزندان|طلاق  )

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

طلاق والدین اثر روانشناختی بر روی روان و رفتار فرزندان دارد که در طول زمان در آینده کودک باعث مشکلات جدی و جبران ناپذیر می شود، اما راه های موثر برای مقابله با آن بهتر است و کاهش واکنش کودکان به طلاق پس از جدایی والدین  نیز وجود دارد.

 

تاثیر طلاق بر فرزندان

واکنش کودکان به طلاق

تحقیقات نشان داده است که کودکان در وضعیت شادی و خوشبختی بیشتری بعد از طلاق نسبت به وضعیت خانوادگی ترسناک قبل طلاق هستند، جایی که شاهد درگیری های والدین و آزار و اذیت فیزیکی و سوء استفاده های مکرر یا نادیده گرفته شدن بوده اند. پس از طلاق، آنها با مشکلات کمتری روبرو هستند، اما آرامتر و پر جنب و جوش نیز میشوند.

تاثیر طلاق بر فرزندان می تواند به شرح زیر طبقه بندی شود. زمینه های اجباری وسواسی برای دختران و پسران ایجاد می شود:

  • افراط گرایی وسواس فکری و رفتار تکراری
  • افسردگی در کودکان و نوجوانان:در این نوع بیماری اجتماعی، فرد از احساس لذت و یا درک کمتری از زندگی روزمره برخوردار است، بی اشتهایی دارد و خستگی همواره در بدن او دیده می شود.
  • ایجاد زمینه اضطراب:در نوجوانان احساس ترس، اضطراب و خجالت ایجاد می شود. علائم آن در آینده در رفتار نوجوانان مشهود است. با توجه به ضعف اساس خانواده، نوجوان با فکر کردن در مورد برنامه برای جنبش های جمعی وحشت می کند.
  • ایجاد روحیه تجاوز و شورش در نوجوانان:نتیجه محرومیت از محبت و دلسوزی پدر و مادر است. در این نوع بیماری، یک نوجوان نمی تواند چهره به چهره، مستقیم و متقابل با پدر و مادرش مذاکره کند، و از سوی دیگر، به سوالات خود پاسخ نمی دهد، روح شورش و تجاوز در او به وجود می آید. رفتارهای تهاجمی در اعمال و سخنرانی های نوجوانان که خانواده هایشان از یکدیگر جدا شده اند کاملا واضح است.
  • بی ثباتی:این بیماری با شدت و ضعف در نوجوانانی که شاهد جدایی والدین خود هستند، مشخص می شود. فرد به هر عامل تحریک پذیر پاسخ می دهد، یعنی حتی در برابر محرک های ضعیف.
  • حسادت و سوء ظن: در نوجوانانی که در خانواده پدر و مادرشان از هم جدا هستند، این حساسیت ها وجود دارد. این گروه از نوجوانان به نوجوانان و همسالان بیش از حد حساس هستند.

واکنش کودکان به طلاق در سنین مختلف چیست؟

زوج هایی که فرزند دارند و به هر دلیلی تصمیم می گیرند از یکدیگر جدا می شوند، معمولا به خودشان می گویند که این بحران طلاق را طی کنیم، بعد ما به فرزندمان نگاه خواهیم کرد و در مورد آینده طلاق به او توضیح خواهیم داد. چنین والدینی از این واقعیت آگاه نیستند که در همان زمان کودک تحت تأثیر شرایط است، آنها به فرزند خود اهمیت نمی دهند. لازم به ذکر است که اثر طلاق بر روی یک کودک، بر خلاف بسیاری از تصورات، در ماه های اولیه آغاز می شود، زمانی که ممکن است بسیاری فکر کنند که کودک چیزی را درک نمی کند.

طلاق با انواع تنش زایی و تغییرات همراه است که می تواند زندگی را برای کودکان دشوارتر کند. سطح آمادگی ذهنی و سلامت روانی هر کودک به طور چشمگیری با ویژگی های روحی والدین مرتبط است که پس از طلاق همراه با او و روند خانواده است. یکی از عوامل مهم در تطبیق کودکان، تفاوتهای شخصیتی آنها است. مشکل اصلی طلاق، سازگاری کودکان، عدم وفاداری والدین به وظایف و مقابله کودکان با اختلافات میان آنها است

البته، اثرات طلاق لزوما منفی نیستند، تحقیقات نشان داده است که کودکان در وضعیت شادی و خوشبختی بیشتری بعد از طلاق نسبت به وضعیت خانوادگی ترسناک قبل طلاق هستند، جایی که شاهد درگیری های والدین و آزار و اذیت فیزیکی و سوء استفاده های مکرر یا نادیده گرفته شدن بوده اند. پس از طلاق، آنها با مشکلات کمتری روبرو هستند، اما آرامتر و پر جنب و جوش نیز میشوند. در تعیین سازگاری یا عدم انطباق کودکان و نوجوانان با طلاق، عوامل خطر اصلی وجود دارد، مانند سن کودک، که در این نشریه بارها و بارها به اختلاف سن کودکان در برخورد با طلاق اشاره دارد.

مقالات پیشنهادی مجیب

برای کاهش خطر طلاق والدین چه باید کنند؟

واکنش کودکان به طلاق

برای آماده سازی کودک و مقابله با مسئله، والدین بهتر است که کودک را با مسائل زیر آشنا سازید:

  • درباره اینکه چرا طلاق اتفاق افتاد، به طوری که کودک این مسئله را بدونخدشه دار شدن اعتبار والدین نسبت به خود درک می کند.
  • پس از طلاق پدر و مادر، کودک باید انتظار داشته باشد که چه کاری انجام دهد و چگونه با آنها برخورد کند و آنها را حل کند.
  • کودک اطمینان باید یابد که او با والدینش ارتباط خوبی خواهد داشت و می تواند مهربانی، توجه و محبت داشته باشد.

با توضیح این سوالات مفید، آنها می توانند آسیب پذیری کودک را در طلاق والدین کاهش دهند و آمادگی و قدرت لازم برای مقابله با حادثه را ایجاد کنند.

 

مشاوره تلفنی مجیب برای واکنش کودکان به طلاق

کودکان طلاق مسائلی بر زندگی آنها و سلامت روان آنها تأثیر می گذارد، مانند اضطراب آنها از والدین و از دست دادن والدین، کاهش اشتهای، فقدان اثرات احساسی ناشی از عدم دیدن یا ندیدن یکی از والدین یا هر دو آنها و …

لازم است که زن و شوهر طلاق گرفته برای کمک به فرزندان و حتی سلامت روان خود از طریق دریافت اطلاعات مناسب و یادگیری مهارت های لازم و حتی حضور در مراحل مشاوره طلاق، کمک کنند.

هنگامی که یک زن و یک مرد تصمیم به جدایی دارند، بهتر است که فرزندشان با موضوع طلاق آشنا شود تا بتواند همه مراحل را درک و پذیرش کند. اگر این آشنایی رخ ندهد، کودک ممکن است ترس و نگرانی ناشی از جدایی را داشته باشد. مانند ترس از تنهایی و اشتیاق، اضطراب احساسی او را افزایش می دهند و سلامت روان کودک را به خطر می اندازند و در آینده سبب مشکلات رفتاری و مشکلات عاطفی در کودک می شود.

بهترین راه این است که چند روز قبل از جدایی والدین به والدین داده شود تا آنها زمان کافی برای درک مشکل پیدا کنند تا بتوانند از کودک جدا شوند تا اینکه آماده شوند یا فرزند خود را ترک کنند. برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای واکنش کودکان به طلاق از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه