والد خوب کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

والد خوب
   

والد خوب چه ویژگی هایی دارند؟ خصوصیات مشترک والدین خوب چیست؟ آیا چیزهای خاصی وجود دارد که آنها را والدین خوب یا بد بدانند؟ به طور مشابه، تعریف والدین خوب مطلق نیست. آنچه ممکن است به نظر می رسد برای ویژگی های والدین خوب باشد ممکن است در تعریف شخص دیگری نباشد، اما به طور کلی این ویژگی ها و عادت ها برای والدینی که مهارت های والدین مناسب را در اختیار دارند، قابل مشاهده است. در ادامه با ویژگی های والد خوب آشنا خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه والد خوب می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

ویژگی های والد خوب

والد خوب

راهنما و پشتیبانی به جای فشار و تقاضا.

والدین به طور طبیعی تمایل دارند که کودک موفق شند و ممکن است کودک را به تمرین موسیقی، نتایج بهتر در ورزش و یا گرفتن نمرات عالی در مدرسه وادار کنند و تلاش برای رشوه دادن یا حتی مجازات او به نحوی که آنها می خواهند باشند،بر آنها فشار آورند. واقعیت این است که داشتن والدین به معنی بسیاری از انتظارات نیست، بلکه به معنای حمایت و ایجاد انگیزه در شرایط مناسب است.

اجازه دهید فرزند مستقل باشد

والدین خوب می دانند که کودکان دوست دارند به طور مستقل کار خود را انجام دهند، این می تواند شامل تکالیف مدرسه، پیدا کردن دوست یا کار روزمره باشد. بهترین کارهایی که می توانیم به عنوان یک والد انجام دهیم هدایت کودکان به نقطه ای است که می توانند کارشان را انجام دهند.

والدین خوب همیشه و هر روز وقت خود را برای بازی کردن، دوچرخه سواری، آشپزی، تماشای فیلم یا خواندن یک کتاب خوب پیدا کرده و همیشه راهی برای برقراری ارتباط با کودک پیدا کرده و وقت خود را با او می گذرانند.

ممکن است کمی تشخیص این که چقدر باید کمک کنیم یا اینکه چقدر باید کودک را مجبور کنیم کار خودش را به تنهایی انجام دهد سخت باشد، اما به عنوان یک قاعده کلی، کمک به کودک با هدف آموزش نحوه انجام کارها نیست ، کودک در نهایت قادر خواهد بود همان کار را مستقل انجام دهد.  ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.

به عنوان مثال، انجام وظایف والدین و یا ایستادن در زمین بازی برای دیکته به هیچ وجه مناسب نیست، اما اگر کودک را به چگونگی کار بر روی مشکلات خانه داری خود و یا مشکلی که دوست خود با حل راه حمایتی داشته است تشویق کنید به او یک ابزار خوب برای آینده داده اید.

به یاد داشته باشید که کودکان همیشه تماشا می کنند

آیا شما در مورد یکی از دوستان خود چیزی را فهمیدید که نمیتوانید چیزی به دیگران نگوئید؟ آیا می خواهید همسایگان خود را که کار بی سر و ته و توهین آمیز انجام داده اند ناسزا بگویید؟ اگرچه هیچ کس از ما نتوانسته است ناقص نباشد، اما والدین خوب، می دانند که کودکان از الگوهایی که برای آنها ساخته می شود، یاد می گیرند. اگر ما بخواهیم فرزندان مهربان و دلسوز باشند، باید سعی کنیم که به بهترین نحو عمل کنیم و به دیگران احترام بگذاریم. پدر و مادر می توانند ناگهان کنترل اعصاب خود را از دست بدهند و فریاد بزنند؟ البته آنها می توانند! ما همه انسان هستیم، اما توهین، تحقیر و ناسزا به یک کودک هیچ راهی برای آموزش نیست. آیا می توانید خودتان را این گونه دوست داشته باشید؟

هر روز عشق خود را به فرزند نشان دهید.

همه ما گاهی اوقات بیش از حد مشغول هستیم و فراموش کردن برایمان آسان است که ما باید وقت خود را برای نشان دادن احساساتمان به کودک آماده کنیم. چیزهای کوچک مانند نوشتن یک یادداشت کوتاه و قرار دادن آن در کیسه کودک می تواند رابطه شما را عمیق تر و نزدیکتر کند و به کودک می گویید که به چه میزان دوست داشته باشد.برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه والد خوب با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

وقتی اشتباه می کنند، عذر خواهی می کنند.

شما احتمالا به فرزندتان توصیه کرده اید اشتباهات خود را اذعان کنند و برای انجام این کار عذرخواهی کنند و سعی کنند آن را انجام ندهند. والدین هیچ استثنایی از این قانون ندارند. والدین خوب می دانند که ممکن است همه والدین اشتباهاتی انجام دهند و از اشتباهاتشان یاد بگیرند و به کودکان نشان دهند که باید مسئولیت اشتباهات خود را به عهده بگیرند.

نظم

نظم تنها بهترین چیزی است که می توانید به یک کودک یاد دهید، و یک راه برای اطمینان از اینکه کودک در آینده شادتر است، می باشد. چرا اهمیت دادن به نظم و انضباط کودکان مهم است؟ بچه هایی که یاد نمی گیرند بیشتر احتمال دارد که سست، بدبین و حریص باشند.

توجه به نیازهای کودک

والد خوب

به جای صرف آنچه خود برای کودک میخواهند، آنها به نیازهای فرزند توجه دارند. کودک شما ممکن است ترجیح دهد کتاب را به تنهایی بخواند و در معرض توجه نباشد. در حالی که تشویق کردن کودک برای انجام کارهایی که می تواند او را از پناهگاه اش بیرون بکشد، بسیار خوب است (مثلا “تا زمانی که چیزی را امتحان نکردید، نمیتوانید آن را بیابید که آیا دوست دارید یا نه” گاهی اوقات مفید است، به خصوص برای کودکان که خود و خواسته ها و منافع خود را کشف می کنند)، اما والدین باید فقط در مورد انجام دادن کار فرزند دقت کنند تا تجربیات جدید را امتحان کنند و به آنچه که می خواهند تبدیل شوند.

 آنها همیشه می دانند که کودک چه کاری انجام می دهد.

دوستان فرزند شما چه کسانی هستند؟ والدین آنها چه کسانی هستند؟ وقتی کودک شما به خانه دوستش می رود با چه کسی روبرو خواهد شد؟ این سوالات و سؤالات دیگر نه تنها برای حفاظت از ایمنی کودک ضروری است، بلکه به شما در شناخت تجربیات و روابط کودک کمک می کند. مهربانی، احترام و همدردی با دیگران را به فرزندتان آموزش دهید و به او یاد دهید که سخاوتمندانه و سپاسگزار باشد.

شکی نیست که ما همه می خواهیم که کودک بتواند نمرات خوب دریافت کند، پاداش در موسیقی، ورزش و فعالیت های دیگر را به دست آورد، و در آینده موفق باشد؛ اما اگر شما فراموش کنید که کودک چه چیزی را «خوب» می آموزد، کمتر احتمالا دارد موفقیت های زیادی در آینده داشته باشد که خوشحال اش کند.

آنها خنده را فراموش نمی کنند، صرف زمان با یکدیگر و رابطه مثبت

والدین خوب همیشه و هر روز وقت خود را برای بازی کردن، دوچرخه سواری، آشپزی، تماشای فیلم یا خواندن یک کتاب خوب پیدا کرده و همیشه راهی برای برقراری ارتباط با کودک پیدا کرده و وقت خود را با او می گذرانند.

مقالات پیشنهادی مجیب

بحث و گوش دادن

والدین معمولا کودک را خطاب می کنند تا با کودک صحبت کنند. تمرین گوش دادن به کودک و توجه به آنها هنگامی که آنها با شما صحبت می کنند مهم است. با توجه کامل به کودک، به او نزدیک تر می شوید و از افکار و احساسات کودک بیشتر آگاه می شوید و مهمتر از همه، کودک یاد می گیرد که چگونه می تواند درباره چیزی صحبت کند.

مشاوره مجیب برای والد خوب

امروزه یکی از نگرانی اصلی هر والدین این است که چگونه والدین خوبی برای فرزندشان باشند. مجلات، سایت ها و مقالات مختلف این مسئله را مورد توجه قرار داده اند. والد خوب بودن؛ به ندرت ذاتی می باشد و اغلب سالها طول می کشد تا والدین را “خوب” بدانند. حتی با سالها تلاش زیاد، همه ما اشتباهاتی می کنیم. پدر و مادر بودن شما را در چالش های مختلف احساسی، فیزیکی، اقتصادی و حتی معنوی به چالش می کشد؛ و این شاید یکی از دلایلی است که چرا این همه مورد توجه قرار گرفته است.

دلیل دیگر این است که تعلیم و تربیت کودکان بسیار حساس است، زیرا نه تنها زندگی آنها تغییر می کند، بلکه بر زندگی دیگران هم تاثیر می گذارد. برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای والد خوب از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه