در مورد اختلال تیک توره چه می دانید

New Project 5 در مورد اختلال تیک توره چه می دانید
   

اختلال تیک توره یا Tourette’s syndrome یا GTS که اولین بار توسط فردی به نام ژیل دولا توره مطرح شد، یک مشکل عصبی و نوروبیولوژیکی است که با مجموعه ای از حرکات و صداهای ناخواسته با عنوان تیک همراه است.

ممکن است در زندگی روزمره ی خود با افرادی روبرو شده باشید که رفتارهایی را از خود بروز می دهند و به تناوب آن را تکرار می کنند یا صداهایی را از خود در می آورند یا کلمات تکراری را به زبان می آورند که در آن شرایط برای شما غیر عادی به نظر می رسد.

متاسفانه این را هم حتماً شاهد بوده اید که به دلیل این مشکلات با خشم دیگران روبرو می شوند یا مورد تمسخر قرار می گیرند  غافل از اینکه تمامی اینها غیر ارادی بوده و فرد به اختلال تیک توره یا سندرم توره مبتلا می باشد.  شما می توانید استفاده از خدمات مرکز مشاوره تلفنی مجیب را به آنها پیشنهاد دهید. شماره تلفن ثابت zendeghima.ir از هر نقطه ای از ایران بدون گرفتن کد یا صفر در دسترس شما خواهد بود.

با تیک توره آشنا شوید

اختلال تیک توره

در سندرم توره فرد رفتارهایی مانند تکرار حرکاتی چون تکانه های بدن، پیش فعالی، مشکلات یادگیری، صاف کردن صدا، چشمک زدن غیر ارادی، شانه بالا انداختن و … از خود بروز می دهد. این اختلال از سن ۱۶ سالگی شروع می شود و ریشه ی آن معمولاً در ۵ سالگی نمود پیدا می کند و طبق آمارها احتمال ابتلای پسران نسبت به دختران بیشتر است.

اگرچه بیماری توره مشکل جسمانی مهمی برای فرد مبتلا به همراه ندارد اما باعث کاهش اعتماد به نفس او، خجالت، دوری گزینی و عدم تمایل به ارتباطات اجتماعی می شود.

پدر و مادر عزیز با کودک مبتلا به اختلال تیک توره به هیچ عنوان با عصبانیت به خاطر این حرکات برخورد ننمایید و او را از انجام آنها منع نکنید. چون این رفتارها غیر ارادی هستند و فرد در شکل گیری آن نقشی ندارد. وقتی او با این برخورد شما مواجه می شود بیشتر دچار استرس شده و تکرار این حرکات بیشتر می شود.

برای آگاهی از برخورد با افراد مبتلا به سندرم توره می توانید از مشاور و روانشناس کمک بگیرید. ما مجموعه ای از بهترین روانشناسان حال حاضر کشور را در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب کنار هم آورده ایم تا با دانش و تجربه ی خود بهترین توصیه ها را برای شما داشته باشند.

آنها نکات مهم این بیماری را به شما خواهند گفت و بهترین نوع برخورد با آنها را به شما آموزش می دهند. شماره تلفن ثابت zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمام ایام هفته و روزهای تعطیل هم پاسخگوی شما عزیزان خواهد بود.                             

نشانه های و علائم توره

اختلال تیک توره هم همانند بسیاری از بیماری های دیگر نشانه هایی دارد که با دنبال کردن و توجه به آنها تشخیص سریعتری خواهیم داشت و زودتر می توانیم برای درمان اقدام نماییم.

  1. وجود یک یا چندین تیک حرکتی یا صوتی که گاه به تنهایی و گاه با یکدیگر اتفاق می افتد.
  2. ادامه ی این تیک ها برای بیش از یکسال
  3. عدم اتفاق افتادن این تیک ها در هنگام خواب
  4. یکی از مهمترین نشانه های اختلال تیک توره این است که اگر فرد سعی کند که آنها را کنترل نماید پس از دقایقی این تیک ها با شدت بیشتری اتفاق می افتد.
  5. افزایش تعداد و شدت تیک ها به هنگام استرس و اضطراب و در صورت بی خوابی
  6. از دیگر نشانه های سندرم توره تغییرات نوع تیک ها در طول زمان است. مثلاً ممکن است این تیک در سال اول به صورت پلک زدن  و صاف کردن گلو باشد و در سال بعد به صورت بالا انداختن شانه و در آوردن صدا بروز کند.
  7. هیچ یک از این تیک ها ارادی نبوده و فرد تعمداً اقدام به انجام آنها نمی کند و کاملاً ناگهانی اتفاق می افتد.

دارویی برای درمان قطعی و کاهش نشانه های اختلال تیک توره وجود ندارد که با عوارض جانبی مخصوصاً برای کودکان همراه نباشد. این داروها معمولاً باعث گیجی، کندی سرعت تفکر، خواب آلودگی و کاهش تمرکز و قدرت یادگیری در فرد می شود.

چرا فردی به اختلال تیک توره مبتلا می شود

دلایل متعددی را برای ابتلا به سندروم توره می توان در نظر  گرفت. از مهمترین علل تیک توره می توان به نقص ژنتیکی اشاره کرد و به همین دلیل می توان ارثی بودن و ابتلای فرزندان متولد شده از این افراد را به این بیماری بالا دانست.

در بزرگسالان از عوامل ابتلا به سندرم توره می توان سکته مغزی، تروما یا ضربه های سر و مسمومیت با گاز منواکسید کربن را در نظر گرفت. به شما پیشنهاد می نماییم که با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایید و در این زمینه از مشاوران ما راهنمایی بخواهید.

بیماران مبتلا به اختلال تیک توره چگونه درمان می شوند

اختلال تیک توره

برای درمان اختلال تیک توره باید مجموعه  ای از اقدامات را در کنار هم انجام داد.

مهمترین اقدامی که در درمان این بیمار باید انجام شود، از بین بردن و کاهش تمامی عوامل ایجاد کننده اضطراب و استرس است. چرا که حفظ آرامش به کاهش تیک ها بسیار کمک می کند.

در بزرگسالان و حتی کودکان انجام ورزش های روزانه و پرداختن حرفه ای به یک ورزش می تواند کمک مهمی به مبتلایان به سندرم توره نماید.

تنظیم خواب و استراحت کافی از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشت.

دارویی برای درمان قطعی و کاهش نشانه های اختلال تیک توره وجود ندارد که با عوارض جانبی مخصوصاً برای کودکان همراه نباشد. این داروها معمولاً باعث گیجی، کندی سرعت تفکر، خواب آلودگی و کاهش تمرکز و قدرت یادگیری در فرد می شود.

مقالات پیشنهادی مجیب

مشاوره روانشناسی مجیب اختلال تیک توره

با کمک مشاوره و علم روانشناسی و از طریق رفتار درمانی در کنار دارو درمانی می توان به کاهش علائم بیماری کمک کرد. یکی از این روش ها ای آر پی است که در آن فرد را در آگاهانه در موقعیت استرس زا قرار می دهند و با دادن پیش آگاهی به او آموزش می دهند که چطور تیک های خود را کنترل نماید.

آگاه باشید که افراد مبتلا به اختلال تیک توره همانند دیگران می توانند به فعالیت های روزانه خود بپردازند و زندگی خوبی را تجربه نمایند. آنها می توانند ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند و روابط اجتماعی گسترده ای داشته باشند. فقط باید شما به عنوان اطرافیان این افراد با آنها به درستی و همانند دیگران برخورد نمایید.

خوشبختانه علم روانشناسی و مشاوره نه تنها به درمان و کنترل سندرم توره کمک کرده است بلکه در آموزش اطرافیان این بیماران هم بسیار موثر بوده است. مرکز روانشناسی تلفنی مجیب یکی از مراکز مشاوره و درمانی در زمینه بیماری ها و مشکلات روحی روانی است که می تواند در این راستا خدمات مشاوره ای ارزشمندی را به شما ارائه دهد. برای بهره مندی از خدمات ما می توانید از هر نقطه ای از ایران بدون گرفتن کد یا صفر با شماره تلفن zendeghima.ir تماس حاصل نمایید و نظرات کارشناسان با تجربه ی ما را در این زمینه جویا شوید.   

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه