درمان خاک خوردن کودکان و عوارض و علت آن

درمان خاک خوردن کودکان
   

درمان خاک خوردن کودکان چگونه امکان پذیر است؟ بسیاری از فرزندان مواد غیر خوراکی را در دهانشان سنین خاصی می گذارند. خوردن خاک نیز در کودکان دیده می شود. کنجکاوی آنها منجر به چنین اقداماتی می شود. خوردن خاک در کودک ممکن است فقط یک کنجکاوی نباشد، و او به علائم اختلال هرزه خواری راگوش زد خواهد کرد.

این مقاله در مورد علائم، علل و درمان اختلالات خاک خوردن کودکان بحث خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان خاک خوردن کودکان  می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

خاک خوردن کودکان

درمان خاک خوردن کودکان

بعضی از کودکان در طول دوره رشد رفتار خاک خوردن را نشان می دهند. به طور کلی، خوردن خاک بخشی از اختلال نامیده می شود اختلالی به نام پیکا   یا هرزه خواری که در آن فرد تمایل به خوردن غذاهای غیر مغذی دارد. اختلال پیکا انواع مختلفی دارد و فرد ممکن است مشتاق باشد که مواد مختلفی بخورد. برای مثال، گچ، خاک، کاغذ، صابون، نخ، آدامس، نشاسته، یخ و غیره. یکی از رایج ترین موارد این است که خوردن گچ و خاک در کودکان مانند خوردن مهر، خاک گلدان و گاز زدن دیوارها و غیره.

عوارض خاک خوردن کودکان

خاک دارای بسیاری از انگل ها، قارچ ها، باکتری ها و بسیاری از مواد بیماری زا است که می توانند با وارد شدن به دستگاه گوارش یک فرد باعث بیماری های مختلف شوند. علاوه بر این، کرم هایی که در خاک موجودند، برای بدن مضر هستند. انواع انگل هایی که حیوانات مانند گربه ها و سگ ها دفع می کنند در خاک هستند. بنابراین، با خوردن خاک، کودک با انگل آلوده می شود. علاوه بر موارد فوق، خاک ممکن است با سرب و سایر آلودگی های شهری آلوده شود که در هنگام ورود به بدن ممکن است تأثیرات مضر روی روند رشد کودک داشته باشد.

عدم وجود دو عنصر روی و آهن، تمایل کودکان به خوردن خاک را افزایش می دهد. تمایل به مصرف مواد غیر مغذی به عنوان یک بیماری روانپزشکی شناخته شده است که ۱۰ تا ۳۰ درصد از کودکان ۱ تا ۶ ساله ممکن است نوعی اختلال داشته باشد.

خوردن خاک باعث کمبود پتاسیم و روی می شود. برخی از محققان کمبود آهن را به عنوان علت مصرف غذای کودک تشخیص نمی دهند، بلکه آنها مشکل خاک خوردن را از عوارض آن می شناسند. بر خلاف برخی از حیوانات، انسان ها دارای سنگدان نیستند و با ورود خاک و شن، دستگاه گوارش دارای مشکلاتی مانند یبوست، پارگی روده، مشکلات کلیوی و انسداد مجاری ادراری می شود. علاوه بر این مشکلات دهان و دندان در کودکان مبتلا به خوردن خاک مشاهده می شود.

اثرات سمی بر بدن کودک

  • عفونت های مسمومیت و روده ای که بیشتر در کودکان جوان اتفاق می افتد.
  • انسداد روده ناشی از انباشت مواد غیر غذایی و هضم آنها.
  • مشکلات رفتاری در کودک که به وضوح او را از یک کودک سالم تشخیص می دهد
  • مشکلات خوراکی و صدماتی که در این بخش وجود دارد به دلیل مصرف مواد سفت و سخت است.
  • عفونت مزمن بدن کودک ناشی از معرفی بسیاری از میکروارگانیسم های بیماریزا از طریق مصرف مواد غیر غذایی، از جمله خاک به بدن است.

علل خاک خوردن کودکان

علت اختلال پیکا و همچنین اختلالات خوردن خاک در کودک روشن نیست. همانطور که در بالا ذکر شد برخی بر این باورند که کمبود روی و آهن منجر به مصرف خاک می شود. مسائل ژنتیکی و وجود سابقه خانواده مشابه می تواند احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش دهد. این اختلال در مناطق روستایی و مناطقی که مشکلات تغذیه در میان مردم بیشتر است، رایج است.ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.

چه کودکانی خاک می خورند؟

درمان خاک خوردن کودکان در زیر ۲ سال ممکن است یک اختلال نباشد. کودکان زیر دو سال عادت دارند که در دهان خود چیزهایی را برای شناسایی آنها در نظر بگیرند و اگر این رفتارها در رشد طبیعی خود باشند، آنها را مختل نمی کند و می تواند با منحرف کردن حواس کودک مانع شود. اما اگر فرکانس این رفتار بالا باشد، نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد. در کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی، اوتیسم و اسکیزوفرنی نیز ممکن است این رفتار بروز  پیدا کنند.

تشخیص و درمان خاک خوردن کودکان

درمان خاک خوردن کودکان

برای تشخیص این اختلال، باید از مراحل رشد آگاهی داشته باشید. یک متخصص باید پس از مشاهده علائم رفتاری کودک، مانند معاینه دهان، خوردن خاک باغ، و غیره، معاینات پزشکی را انجام دهد. به عنوان مثال، معاینه دهانی کودک و تصویر برداری از روده های او. در نهایت کودکانی که خاک خوردند باید بلافاصله به دکتر مراجعه کنند و آزمایش های مختلفی برای تعیین مقدار هموگلوبین، آهن و خون در آنها انجام دهند و در صورت لزوم اقدامات مناسب را انجام دهند.

مقالات پیشنهادی مجیب

هیچ پروتکل قطعی برای درمان خاک خوردن کودکان وجود ندارد. در بسیاری از موارد، از دست دادن کم خونی و از بین بردن کمبود مواد مغذی در بدن، خوردن خاک، از بین می رود. در مورد درمان های روانشناختی، می توان گفت که با استفاده از رفتاردرمانی و تقویت رفتار مناسب، می توان از بروز عادات غذایی در کودکان جلوگیری کرد.  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان خاک خوردن کودکان  می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

مشاوره مجیب برای درمان خاک خوردن کودکان

عدم وجود دو عنصر روی و آهن، تمایل کودکان به خوردن خاک را افزایش می دهد. تمایل به مصرف مواد غیر مغذی به عنوان یک بیماری روانپزشکی شناخته شده است که ۱۰ تا ۳۰ درصد از کودکان ۱ تا ۶ ساله ممکن است نوعی اختلال داشته باشد. البته بعضی از پزشکان معتقدند که عوامل پزشکی و تغذیه نیز می تواند سبب ناتوانی کودکان شود. در بیشتر مشاهدات، نشان داده شده است که کودکان تمایل به خوردن خاک و غیر غذایی مربوط به مسائل تغذیه ای دارند.

تمایل کودکان برای خوردن خاک و یخ کم خونی است. دکتر محمد صادق صبا، متخصص اطفال، گفت: کم خونی در کودکان، به ویژه کودکان زیر یک سال، شایع ترین علت برای رشد بسیار سریع آنها و استفاده از شیر مادر، مقدار شیر مادر کافی نیست و اگر کودکان از قطره های آهن استفاده نکنند خطر ابتلا به کم خونی افزایش می یابد و اگر میزان هموگلوبین پایین تر از سن کودک باشد، کودک دارای کم خونی است.

والدین اگر دیدند فرزندانشان تمایل به خوردن مهر داشته باشند یا چیزهای دیگری مانند خاک گلدان را بخورد، باید از یک متخصص یا یک مشاور کمک بگیرند.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای درمان خاک خوردن کودکان طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه