تأثیر موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم

کودکان اوتیسم
   

تأثیر موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم

اختلال اوتیسم نوعی اختلال رشدی می باشد که با رفتارها و ارتباطات کلامی و سخنی که به صورت غیر طبیعی است، شناخته می شود. علت اصلی این اختلال هنوز مشخص نشده است. کودکان اوتیسم روش های درمانی متفاوتی دارند که موسیقی درمانی میتواند در این زمینه یکی از روش های درمان باشد.

کلمات کلیدی:(کودکان اوتیسم|تاثیر موسیقی بر کودکان اوتیسم|درمان اوتیسم|موسیقی درمانی)

مدت زمان مطالعه:۶ دقیقه

طبق تحقیقات انجام شده، اختلال اوتیسم در پسران شایع تر از دختران است. این اختلال بر پروسه رشد طبیعی مغز تأثیر می گذارد. امروزه یکی از روش های درمان کودکان مبتلا به اوتیسم، موسیقی درمانی می باشد. چون موسیقی به این کودکان کمک می کند تا بین احساسات خود به هماهنگی برسند یا بهتر می توان گفت که بین حس شنوایی و دیگر احساسات در این کودکان، با شنیدن موسیقی یکپارچگی ایجاد می شود. حقیقتی که درباره کودکان اوتیسم وجود دارد این است که این کودکان مناطق کشف نشده ای از استعداد هستند؛ و ممکن است در زمینه ریاضی یا بویایی خود را نشان دهد.

موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم

موسیقی در کودکان اوتیسم، منبعی از لذت های خاص می باشد؛ به همین دلیل برای درمان اوتیسم در کودکان و حتی بزرگسالان از این روش استفاده می شود. متاسفانه برای کار و تمرین با کودکان اوتیسم تعداد کمی از مربیان موسیقی خبره تربیت شده و آموزش دیده اند؛ به همین دلیل، پیدا کردن مربی هایی که علاقه مند به آموزش درست و حرفه ای و نواختن موسیقی به کودکان اوتیسم باشند، کار بسیار سخت و دشواری می باشد و دشوارتر از آن یافتن مربی برای کودکان دچار اوتیسم است.

 

کودکان اوتیسم

مزایای موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم

آموزش موسیقی به کودکان اوتیسم مزیت های بسیاری دارد. امروزه برخی از روانشناسان معتقد هستند که آموزش موسیقی می تواند توانایی های حرکتی و شناختی کودکان اوتیسم را تقویت کند.

نواختن و یا خواندن در یک کنسرت موسیقی کوچک و کودکانه، می تواند مهارت های ارتباطی ، اجتماعی ، اعتماد به نفس ، دوستی و احترام به خود و دیگران را در این کودکان تقویت کند.

آماده کردن کودک مبتلا به اوتیسم برای یک کنسرت کودکانه

اگر به حضور کودک مبتلا به اوتیسم خود در یک گروه موسیقی امیدوار هستید، آماده کردن او بسیار مهم است. موسیقی گروه نوازی که قابل پیش بینی و تکرار است، روش بسیار خوبی برای کودکان اوتیسم در همکاری با دیگر افراد، بدون فشار ناشی از تعاملات جدید است. به عبارت دیگر، این روش باعث درک سکوت ها است و توانایی ساکت ماندن را هنگامی که دیگران می خوانند یا می نوازند به کودکان اوتیسم می دهد. به علاوه، یک ارکستر یا گروه کر، بزرگ و پر سر و صداست و چراغ های صحنه پرنور و همه این موضوعات حسی می توانند برای والدین نگران کننده باشند. واضح است که قرار دادن کودکان اوتیسم در گروهی که در سطح دیگر اعضای گروه اجرا نمی کنند، فکر خوبی نیست. در زیر نکته هایی درباره آماده سازی کودکان اوتیسم برای اجرای گروهی در کنسرت ذکر خواهد شد:

یک همراه برای او انتخاب کنید

کودکان اوتیسم ممکن است در ادامه دادن یک مسیر کلامی دچار مشکل شوند. یک رهبر، دستیار، حامی یا دوست می تواند کنار کودک بنشیند و او را در پیدا کردن نقطه دقیق در صفحه یاری کند. با توجه به نیاز های کودکان اوتیسم، آن شخص همراه می تواند در صورت نیاز، در یافتن محل نشستن نوازنده و ورود و خروج او به صحنه نیز کمک کند.


مطالب مرتبط با این موضوع را می توانید در عناوین زیر مطالعه فرمایید:

کمک به استقلال کودکان اوتیسم و روش های درمانی

بهترین مرکز مشاوره برای درمان اوتیسم در تهران

درمان اوتیسم با روش پکس یا ارتباط تصویری


کار گروه موسیقی را ضبط کنید

مطمئن شوید که کودکان اوتیسم می دانند چه زمان و چه مدت باید بین عبارت ها سکوت کنند. برای کمک به آن ها می توانید کار گروه موسیقی را ضبط کرده و از کودک بخواهید که بخش مربوط به خودش را با آن صدای ضبط شده تمرین کند.

تمام مراحل کنسرت را پیش بینی و تمرین کنید

تمام مراحل کنسرت اعم از آمدن به روی صحنه، نواختن و خروج از صحنه را با کودکان اوتیسم تمرین کنید. اگر نیاز به جا به جایی پایه های نت یا دیگر وسایل موسیقی روی صحنه برای کودک وجود دارد، مطمئن باشید که این کار نیز باید جزئی از تمرین شما با او باشد. اگر چراغ هایی قرار است که روشن شوند، روشن شدن چراغ ها را نیز در تجربه تمرین وارد کنید.

 

 کودکان اوتیسم را جای درست بنشانید

به جایگاه کودکان اوتیسم در گروه کنسرت توجه کنید. برخی از کودکان اوتیسم به صدا حساس هستند؛ بنابراین نشاندن این کودکان کنار سازهای پرسروصدایی مثل ساکسیفون یا شیپور می تواند انتخاب نامناسب و نادرستی باشد. پس دقت کنید و قبل از شروع مراسم و در تمرین ها، حتما جایگاه مناسب را برای کودکان اوتیسم درنظر بگیرید.

 تمرین بیشتر باعث موفقیت بیشتر است

همه افرادی که در کنسرت هستند به تمرین نیاز دارند، اما کودکان اوتیسم نه تنها باید تمرین کنند، بلکه باید در صورت نیاز آموزش های بیشتر و مناسب تری نیز ببینند. در این حالت است که کودکان اوتیسم می توانند موسیقی را به شکل دقیق تری فراگیرند. برای کودکان اوتیسم، از یاد بردن آموخته های نادرست موسیقایی می تواند بسیار سخت و دشوار باشد.

 

موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم در مرکز مشاوره تلفنی مجیب

بهترین راه درمان اختلال کودکان اوتیسم، موسیقی درمانی است که این راه از طریق ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تحقق می پذیرد.

اختلال کودکان اوتیسم، و موسقی درمانی این کودکان، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است کودک بیمار را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است.

متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند پدر و مادری دلسوز برای کودک شما، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند.

یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید.

همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا کودکانی شاد و پر انرژی داشته باشید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه