بلوغ فکری در نوجوانان چه نشانه هایی دارد؟

بلوغ فکری در نوجوانان
   

در این مقاله راجع به بلوغ فکری در نوجوانان صحبت خواهیم کرد پس در ابتدا در رابطه با بلوغ پسران و دختران بحث می کنیم. تغییرات بلوغ در دختران معمولا در سن ۹ تا ۱۳ سالگی شروع می شود. در حالی که شروع این تغییرات در پسران کمی بین ۱۰ تا ۱۴ سالگی است. بلوغ دوره ای گذرا از دوران کودکی به بزرگسالی است. دوره ای که تغییرات جنسی ثانویه رخ می دهد و رشد عضلانی کامل می شود.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

  • تغییرات بلوغی

علاوه بر این، تغییرات عمیقی در توانایی شناختی فرد، بلوغ فکری در نوجوانان و رابطه او با خانواده، همدم و جامعه وجود می آید. سن دقیق بلوغ بستگی به عوامل مانند ژنتیک، تغذیه و جنسیت دارد. در دوران بلوغ، غده تیروئید باعث ترشح هورمون هایی است که باعث ایجاد ویژگی های ثانویه جنسی و همچنین تغییرات جسمی در نوجوانان می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به صورت همه روزه با سایت زندگی ما که خدمات آنلاین نیز دارد تماس حاصل فرمائید.

 بلوغ فکری در نوجوانان عادی است و برای افراد این سن معمول است. بنابراین، در تخیل و تصورات که تا حدودی برای او لذت بخش است، او فکر می کند بیشتر افکار خود عملی است. بنابراین، اغلب غم انگیز و اندوهناک است و گاهی اوقات نیز می ترسد. به همین دلیل گاهی ممکن است دروغ بگوید که هدف آن گمراه کردن یا آسیب زدن نیست بلکه ممکن است به خاطر ترس باشد.

بلوغ فکری در نوجوانان

بررسی بلوغ فکری در نوجوانان

اولین نشانه بلوغ در دختران، بزرگ شدن پستان است.

اولین دوره قاعدگی معمولا دو سال بعد اتفاق می افتد.

معمولا قبل از اولین دوره قاعدگی، دختران تغییرات فیزیکی زیر را تجربه می کنند:

  • قد افزایش می یابد.
  • بزرگ شدن باسن
  • ترشحات واژن
  • رشد موهای زاید

دوره های قاعدگی هر ماهه نیز رخ می دهد. در اوایل ممکن است نامنظم باشد یک دختر نوجوان ممکن است دو دوره متوالی قاعدگی نداشته باشد یا دو ماه قاعدگی را در یک ماه تجربه کند. با قاعدگی منظم، توجه به دوره قاعدگی و طول مدت آن می تواند پیش بینی دوره راهنمایی بعدی فرد و بلوغ فکری در نوجوانان دختر باشد.

  • بلوغ در پسران

اولین نشانه بلوغ در پسران رشد بیضه ها است. پس از آن، پسران معمولا تغییرات زیر را تجربه می کنند:

  • قد افزایش می یابد.
  • رشد مو در صورت و بدن
  • شانه های پهن
  • رشد اندام تناسلی
  • انزال شبانه
  • صدای کلفت

شروع بلوغ تا بزرگسالی را سن نوجوانی می نامند که معمولا سن ۱۳ تا ۱۶ سالگی را شامل می شود. این دوره زمانی است که کودک به بلوغ روانی و بلوغ فکری در نوجوانان پسر می رسد. نوجوانان در این سن نه تنها از نظر جسمی تغییر می کنند، بلکه در این زمان، کودک آماده ورود به دنیای بالغان و تجربیات تغییرات احساسی، روحی و اجتماعی است. جهت کسب اطلاعات لازم و دریافت مشاوره تلفنی با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل فرمائید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مهم ترین تحولات بلوغ فکری در نوجوانان

تغییرات روانشناختی که از دوران بلوغ رخ می دهد که جزء خصایص و شخصیت انسان خواهد شد بعد از دوره بلوغ به عنوان شخصیت در انسان ها باقی می مانند:

  • نگرانی های تغییرات و نشانه های بلوغ

تغییراتی که موجب نگرانی برای پسران و دختران می شود، منبع نگرانی است. به طوری که همه انسان ها در این عصر با چنین نگرانی مواجه خواهند شد که از این وضعیت آگاه نیستند. بنابراین، خانواده ها می توانند بسیاری از رفتارهای غیر منطقی و عاطفی خود را نسبت به رفتارهای عقلانی و عاقلانه به ارمغان بیاورند و دانش خود را از دوران کودکی و در دوران نوجوانی به آن ها بگویند و بلوغ فکری در نوجوانان را بهبود بخشند.

توجه به هویت یا دوران خودکفایی

واقعیت هایی که نوجوان با خانواده و معلمانش دارد از فرار از سلطه بر خانواده است. او سعی می کند به زندگی بزرگان به این طریق وارد شود. برای رسیدن به چنین اهداف، پسران و پدران را الگو و دختر ها مادران را الگو می گیرند و سعی می کنند الگوی شیوه زندگی خود را برای خروج از رفتارهای دوران کودکی و ورود به رفتار نوجوانان و بلوغ فکری در نوجوانان، از جمله والدین خانواده شکل دهند.

تردد و بی ثباتی دوران شتاب و دوگانگی

احساس بودن و شکل دادن آن در دوران نوجوانی اغلب ایجاد می شود و نوجوان از آن دفاع می کند، گاهی اوقات او را به دیگران تحمیل می کند. از سوی دیگر، این آزادی و استقلال موجب اضطراب و استرس و نگرانی می شود که موجب غرق شدن و عمیق شدن آن می شود. این دوگانگی ذهنی باعث می شود بلوغ فکری در نوجوانان دو احساسات مخالف را تجربه کنند و در دو جهت متضاد فکر کنند. دلیل این عدم شناخت هویت او است. دو تفاهم مخالف، یکی فکر بزرگ شدن و دیگر فکراعمال بچه گانه در وی وجود دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره از برترین مشاوران و روانشناسان کشور با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید که در ایام تعطیل نیز خدمات ارائه می کنند.

بلوغ فکری در نوجوانان

 نشانه های بلوغ فکری در نوجوانان

برتری و جلب توجه در اکثریت قریب به اتفاق نوجوانان وجود دارد. همانطور که برخی از محققان روانشناسی آن را ذاتا در نظر می گیرند، این آغاز استقلال و شخصیتی است که نوجوان مورد پیگیری قرار می دهد. برای اثبات شخصیت خود، نوجوان ممکن است از:

  • تقلید
  • رقابت
  • انتقام
  • استدلال
  • خودمحوری
  • خودنمایی

و … برای اثبات نظر خود به دیگران استفاده کند.

  • عواطف و تصورات در نوجوانی

 بلوغ فکری در نوجوانان عادی است و برای افراد این سن معمول است. بنابراین، در تخیل و تصورات که تا حدودی برای او لذت بخش است، او فکر می کند بیشتر افکار خود عملی است. بنابراین، اغلب غم انگیز و اندوهناک است و گاهی اوقات نیز می ترسد. به همین دلیل گاهی ممکن است دروغ بگوید که هدف آن گمراه کردن یا آسیب زدن نیست بلکه ممکن است به خاطر ترس باشد.

  • زودرنجی و احساساتی بودن

احساس اضطراب در بزرگسالان نیز دیده می شود. ریشه چنین احساساتی در لذت و رنج است. بنابراین دوره بلوغ فکری در نوجوانان با تخیل او مخلوط و تشدید می شوند. او به سختی در مورد انتشار ایده هایش و اثبات سخنانش صحبت می کند و تلاش می کند تا از آنها دفاع کند.

هموطنان و مشترکین گرامی که می خواهند مشاوره تلفنی با کیفیت دریافت نمایند می توانند با سایت زندگی ما تماس حاصل نمایند و از خدمات برترین روانشناسان کشور بهره مند شوند. ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بلوغ فکری در نوجوانان نیز می توانید به صورت همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل با این مرکز با شماره زیر تماس حاصل فرمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه