اعتیاد به بازی کامپیوتری چیست؟

اعتیاد به بازی کامپیوتری
   

به طور کلی، اعتیاد به بازی کامپیوتری به معنی بازی کردن بیش از حد و ناسالم با کامپیوتر است. شخصی که اعتیاد به بازی کامپیوتری پیدا کرده است، به جای گذران وقت خود در دنیای واقعی، اکثر زمان خود را به بازی کردن با کامپیوتر اختصاص می دهد.

فردی که اعتیاد به بازی کامپیوتری دارد، خود را از دیگران جدا می کند، مسئولیت های مهم زندگی اش را نادیده می گیرد، و اغلب در تلاش است تا به رتبه ها و مراحل بالاتری از بازی کامپیوتری موردعلاقه اش برسد.

|اعتیاد به بازی کامپیوتری|درمان اعتیاد بازی‌های کامپیوتری|اعتیاد کودکان به بازی کامپیوتری|

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

آیا اعتیاد به بازی کامپیوتری یک اختلال قابل تشخیص است؟!

طبق استاندارد DSM-IV (راهنمای فعلی برای طبقه بندی اختلالات عاطفی، روحی و روانی) خیر. اگرچه برخی از متخصصین بهداشت روانی و بعضی از والدین، ادعا می کنند که اعتیاد به بازی کامپیوتری را به عنوان یک اختلال “حقیقی” تشخیص داده اند، اما همچنان این تشخیص به صورت رسمی شناخته نمی شود.

در حال حاضر تحقیقات بسیاری در زمینه بازی کردن بیش از حد با کامپیوتر انجام شده، اما نتیجه نشان می دهد که این نوع اعتیاد به بازی کامپیوتری مشابه اعتیادهای دیگر حاد نیست و تنها مساله زمان را شامل می شود که با کم کردن زمان بازی می توان این مشکل را حل کرد.

علائم اعتیاد به بازی کامپیوتری چیست؟

از آنجا که تشخیصی برای اعتیاد به بازی کامپیوتری در کار نیست، لیست رسمی و توافق شده ای نیز برای علائم آن وجود ندارد. اما با این حال، برخی از رفتارها و نشانه ها هست که در این اشخاص دیده می شود که می توان آن ها را از علائم این اختلال برشمرد. برای مثال:

  • مشکل داشتن در مدرسه، محل کار و در روابط با اشخاص
  • قوانین بازی را نادیده گرفتن برای جلوگیری از بازنده شدن (به عبارتی جر زدن)
  • برای بازی کردن با کامپیوتر، در جمع ها و مهمانی های عمومی ظاهر نشدن
  • تمام وقت آزاد خود را به بازی اختصاص دادن
  • تقویت عادت بدخوابی های شبانه به علت بازی های مکرر در اواخر شب
  • علاقه خود را نسبت به فعالیت هایی که قبلا لذت می برده از دست می دهد
  • بازی کردن به صورت منظم و بدون توقف به مدت ۸ ساعت یا بیشتر

اعتیاد به بازی کامپیوتری

چه کسی بیشترین خطر را برای اعتیاد به بازی کامپیوتری دارد؟

اگرچه تقریبا هرکسی که بازی های کامپیوتری را انجام می دهد، معتاد آن می شود، اما گروه های خاصی از اشخاص وجود دارند که احتمال ناسالم شدن و اعتیادآور شدن بازی های کامپیوتری را افزایش می دهند. این گروه ها عبارتند از:

  • زنان
  • کودکان و نوجوانان
  • افرادی که مشکلات روحی روانی دارند ( افسرده ها، اشخاص با عزت نفس پایین، اشخاص با اضطراب).
  • افرادی که دوره های طولانی مدتی را بدون ساختار خاصی سپری می کنند (مانند یک نوجوان که در فعالیت های خارج از مدرسه شرکت نمی کند).
  • کسانی که در سطوح بالایی از بیماری روانی هستند.
  • کودکانی که مهارت های اجتماعی ضعیف تری دارند.

اعتیاد به بازی کامپیوتری در کودکان چقدر رایج است؟

بسته به روش ها و متدهای تحقیق و تعریفی که از اعتیاد به بازی کامپیوتری وجود دارد،  از ۲ تا ۱۰ درصد کودکانی که بازی های ویدئویی انجام می دهند، به صورت تخمینی اعتیاد به بازی کامپیوتری دارند. اگر معیارهای تشخیص رسمی برای اعتیاد به بازی کامپیوتری وجود داشت، برآوردها و تخمین های دقیق تری را ارائه می دادیم.

عواقب اصلی اعتیاد به بازی کامپیوتری چیست؟

هرچند مواردی که به عنوان عواقب اعتیاد به بازی کامپیوتری می نویسیم بسیار مشابه علائم آن است، با این حال اصلی ترین عواقب منفی بازی بیش از اندازه به ۵ دسته اصلی تقسیم می شوند:

عواقب اجتماعی : زمانی که یک شخص معتاد به بازی کامپیوتری بیش ترین زمان خود را به بازی می گذراند، زمان کمتری را برای تعامل و معاشرت با دیگران دارد.

پیامدهای تحصیلی و حرفه ای: کودکان و نوجوانانی که دچار اعتیاد به بازی کامپیوتری می شوند، اغلب افت تحصیلی کرده و از فعالیت های حرفه ای و درسی خود باز می مانند.

عواقب مالی: اشخاصی که دچار اعتیاد به بازی کامپیوتری می شوند، حاضرند اکثر پول و درآمد خود را صرف ارتقاء کامپیوتر و موارد دیگر کنند.

عواقب خانوادگی، سلامتی و روانی و احساسی نیز جزو موارد دیگر هستند که مشخص است هرکدام چه تعریفی دارند.

اعتیاد به بازی کامپیوتری

اعتیاد به بازی کامپیوتری چگونه درمان می شود؟

راه های فراوانی برای درمان این اختلال یعنی اعتیاد به بازی کامپیوتری، وجود دارد. اما مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین متخصصین علم روانشناسی، موثرترین درمان ممکن را برای کودکان و نوجوانان شما ارائه می دهد.

متخصصین ما با تحلیل رفتارها و برخوردهای بیمار، ابتدا تشخیص اختلال را می دهند و سپس با بهره گیری از دانش بالای خود به درمان عزیزان شما مشغول می شوند. شما می توانید بدون رزرو و وقت قبلی، هر زمان که دوست داشتید، در تمام طول روز، با مشاورین ما تماس بگیرید و از مشاوره آنلاین و درلحظه استفاده کنید.

شماره تماس با ما: zendeghima.ir

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

مراجعین مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، حق انتخاب مشاور خود را دارند و می توانند براساس مشکل خود، متخصص آقا یا خانم را انتخاب کنند. مشاورین با شبیه به پدر و مادری دلسوز برای شما مراجعه کننده گرامی وقت و احساس صرف می کنند تا حس اعتماد و صمیمیت در شما تقویت شود و بتوانید با ذهنی آرام مشکل خود را بازگو کنید.

سپس روانشناسان زبده مرکز ما، به حل مشکل شما پرداخته و به بهترین نحو ممکن با شما همراهی می کنند. هزینه مشاوره در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی، براساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور است و شما با صرف کمترین هزینه و صرفه جویی در زمان رفت و آمد، بهترین مشاوره را می گیرید. حس رضایت مراجعین مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، امیدبخش کار ماست.

مشکلات زندگی‌تان را به ما بسپارید و سپس با ذهنی آرام از زندگی خود لذت ببرید. شعار ما در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تنها همین جمله است: آرامش سهم همه مردم ایران زمین است.

برای دریافت بهترین مشاوره روانشناسی در تمامی زمینه ها و صحبت با روانشناسان برتر کشور از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با شماره‌ی zendeghima.ir تماس حاصل کنید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه