آزار و اذیت کودک به همراه علت و راهکار کاهش آن

آزار و اذیت کودک
   

آزار و اذیت کودک به چه علت است؟ چطور می توان فهمید که کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته است ؟سوءاستفاده کودک می تواند فیزیکی، احساسی، کلامی یا جنسی باشد. حتی نادیده گرفتن فرزندان نیز ممکن است تا حدودی مختل شود.این آزار و اذیت می تواند باعث آسیب جدی به کودکان و حتی مرگ شود. مطالعات نشان می دهد که هر یک از چهار دختر و هشت نفر در هر یک از هشت پسر در سن ۱۸ سالگی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

هر سال یک کودک از هر ۲۰ کودک آسیب می بیند. سوء استفاده فیزیکی از کودکان شامل مواردی مانند تجاوز، ضرب و شتم و شکستن استخوان است. سوءاستفاده جنسی شامل دست زدن به بدن کودک به شیوه نامناسب است.

دانش در مورد پدیده سوء آزار و اذیت کودک

آزار و اذیت کودک

نادیده گرفتن می تواند شامل مواردی مانند امتناع از تغذیه کودکان، لباس، پناهگاه و سایر نیازهای اساسی باشد. غفلت هیجانی شامل مواردی از قبیل عدم ابراز عشق و محبت، آسایش و توجه است. غفلت از سلامتی زمانی اتفاق می افتد که مراقبت های پزشکی برای کودکان ممنوع است. سوءاستفاده کودک طیف وسیعی دارد و ممکن است در هر فرهنگی و اجتماعی که ارزشهای اخلاقی خود را دارد، رخ دهد.

سوءاستفاده کودک علت رفتارهای دیگر است. سعی کنید علت را بیابید و با از بین بردن آن سوء استفاده از کودک را کاهش دهید. ممکن است ما نتوانیم بعضی از مشکلات را از بین ببریم، پس پذیرش بهتر از آزار و اذیت کودکان است.

منظور ما از آزار و اذیت کودک چیست؟

به دلیل ویژگی های سنی آنها، کودکان بسیار آسیب پذیر هستند و ما حمایت و مراقبت از آنها را می خواهیم. اما گاهی اوقات بزرگسالان به دلایل مختلف سوءاستفاده می کنند تا مثلا از آنها محافظت کنند. سوءاستفاده از کودک شامل رفتارهایی است که توسط افراد دیگر، به ویژه بزرگسالان، دررابطه با کودکان انجامیده و به نوعی به سلامت جسمی و روانی آنها آسیب می رساند. رفتارهای تصادفی سوءاستفاده از کودک نیست، مانند یک کودک دارای معلولیت فیزیکی ناشی از تصادف ماشین.

سوءاستفاده کودک چگونه انجام می شود؟

کودکان به روش های مختلف مورد آزار و اذیت قرار می گیرند:

کودک آزاری

به عبارت دیگر، رفتارهایی که به بدن کودک آسیب می رساند مانند ضرب و شتم، سوزش، زخمی شدن و شکستن …

پورنوگرافی کودکان

شامل رفتارهایی است که به سلامت روان کودک آسیب می رساند: توهین، ترساندن، تحقیر، تبعیض و …

غفلت

این بدان معنی است که به نیازهای اساسی کودکان مانند تغذیه، سلامتی، لباس، آموزش و پرورش و غیره توجه نکنید تا اینکه سلامت جسمی و روانی آنها آسیب ببیند.

سو استفاده کردن

یعنی استفاده از کودکان در ارتباط با مواد مخدر، مجبور کردن آنها به کار سخت، سوء استفاده جنسی به شکل خشونت و …

چرا کودکان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند؟

نادیده گرفتن والدین: بعضی اوقات والدین یا افرادی که آزار و اذیت فرزندان را می کنند در این  رابطه نمی دانند، رفتار آنها آزار و اذیت فرزند تلقی می شود مانند، تحقیر و توهین آنها، مانند کسانی که مجازات کودکان را انجام می دهند، به نیازهای اولیه توجه نمی کنندو این رفتارها را عادی می بینند

مشکلات اقتصادی: فقر باعث می شود که کودکان از دسترسی به نیازهای اساسی مانند تغذیه و غیره محروم شوند. والدین به دلیل فشارهای مالی مانند تجاوز، خشونت، غفلت و سوء رفتار با کودک مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

اعتیاد: اعتیاد به علت ویژگی هایی است که مردم به آنها تحمیل می کنند، مانند تجاوز، بی مسئولیتی، احساسات کاهش یافته و غیره، که کودکان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و به ویژه سوء استفاده می کنند.

مقالات پیشنهادی مجیب

ادامه

بیماری روانی: هنگامی که والدین مبتلا به بیماری روحی هستند، می توانند از طریق رفتارهایی مانند روزه گرفتن، خشونت، ناسازگاری، غفلت و … ناشی از بیماری روانی خود باعث سوء استفاده از کودک شوند.

مشکلات خانوادگی: اختلافات شدید و طولانی والدین، تعداد زیاد خانواده ها، شیوه های آموزشی نامناسب، در بعضی موارد حضور پدربزرگ و مادربزرگ و غیره، موجب سوء استفاده از کودکان می شود، به طوری که مشکلات خانواده یکی از علل سوء استفاده از کودک می رود

مشکلات کودکان: کودکانی که مشکلات نسبتا پایدار و شدید دارند بیشتر از سایر کودکان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، به عنوان مثال، کودکان دارای مشکلات روحی یا فیزیکی مزمن یا طولانی مدت، پرخاشگری، بی قرارگی، بیش فعالی، اضطراب، و … اغلب در معرض آزار و اذیت فیزیکی و ذهنی و همچنین ناشی از نادیده گرفتن والدین از این مشکلات هستند.

مشکلات مدرسه: مشکلات مربوط به مدرسه برای دانش آموزان، از قبیل انتظارات بیش از حد، تفاوت، اضطراب، ترس و رقابت شدید، تبعیض، مجازات فیزیکی، تحقیر و توهین، … باعث آزار و اذیت فیزیکی و ذهنی کودکان می شود.

چگونه می توان سوء استفاده از کودک را کاهش داد؟

بیشتر و بهتر کودکان را بشناسید:

شناخت کودکان و نیازهای آنها بهتر خواهد بود. برای انجام این کار، می توانیم از روش های مختلف مانند خواندن کتاب های مناسب، شرکت در کلاس های درس، مشاوره با با افراد شناخته شده استفاده کنیم.

دلیل سوء استفاده از کودک را بشناسید:

سوءاستفاده کودک علت رفتارهای دیگر است. سعی کنید علت را بیابید و با از بین بردن آن سوء استفاده از کودک را کاهش دهید. ممکن است ما نتوانیم بعضی از مشکلات را از بین ببریم، پس پذیرش بهتر از آزار و اذیت کودکان است.

دریافت کمک از دیگران:

کمک و مشاوره نشانه ای از آگاهی، نه معلولیت است. برای کاهش مشکلات ما می توانیم با مراکز مشاوره شخصی و تلفنی، سازمان های غیردولتی، افراد آگاه و غیره کمک کنیم.

مشاوره مجیب برای آزار و اذیت کودک

آزار و اذیت کودک

دوران کودکی دوره رشد و تشکیل شخصیت است. انواع سوء استفاده از کودکان در این سال های حیاتی، به طور جدی به سلامت و روان کودکان آسیب می رساند. کودکان با بسیاری از مشکلات و معایب در تمام جنبه های رشد مواجه خواهند شد، مانند رشد جسمی، روحی، روانی و اجتماعی. مطالعات نشان می دهد که بسیاری از کودکان که قربانی سوء استفاده از بدرفتاری شده اند در نوجوانانی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند و این بزرگترین تلفات سوء استفاده از کودکان است که موجب آن می شود.

کودکان مورد آزار و اذیت از شکایت و ابراز آن می ترسند. آنها می ترسند که متهم شوند یا افراد حرف هایشان را باور نکنند. والدین اغلب نشانه های سوء استفاده از کودک را نمی دانند، زیرا نمی خواهند با واقعیت روبرو شوند.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای آزار و اذیت کودک از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه