کلاس های فوق برنامه دانش آموزان در مدرسه تا چه میزان مفید هستند؟

کلاس های فوق برنامه دانش آموزان
   

در این مقاله راجع به کلاس های فوق برنامه دانش آموزان صحبت خواهیم که که در مدرسه برگزار می شوند و تا چه اندازه برای آن ها مفید خواهد بود. لحظات و زمان هایی در زندگی انسان وجود دارد که از اهمیت و حساسیت برخوردار هستند. این بار می تواند یک فرصت برای توسعه شخصیت باشد یا از سوی دیگر باعث اختلالات رفتاری و انحرافات اخلاقی اجتماعی شود.

هدف از فعالیت های فوق العاده این است که انسان مسئولیت‌پذیر هیچگونه مسئولیتی را به عهده ندارد و همه چیز در اختیار او می‌باشد تا با میل و رغبت خودش به برنامه خاصی بپردازد. مشترکین می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمایند.

کلاس های فوق برنامه دانش آموزان

یکی از مهم ترین مسائل جوامع انسانی امروزه در سراسر جهان، استفاده از حق و بهره موثرتر از فرصت های آزاد است که افراد دارند و این بار برای مؤمنان، زمان دعا و نیایش است.

برای عالمیان ساعات تفکر و برای هنرمندان زمان ساختن و ابداع کردن چیزی است و برای نوجوانان ساعات خلاقیت می‌باشد. حتی متخصصان، به این نتیجه رسیده اند که مدارس و موسسات آموزشی باید مسئولیت های بیشتری را در این زمینه اتخاذ کنند تا استفاده بهینه از اوقات فراغت می تواند برنامه ریزی شده و در برنامه های دانش آموزان نیز گنجانیده شود.

کلاس های فوق برنامه دانش آموزان

تنوع در برنامه ها

موضوع تنوع نیز در کلاس های فوق برنامه دانش آموزان مهم است و زندگی بدون تنوع قطعا خسته کننده است. بنابراین تنوع در اوقات فراغت موجب تنوع در زندگی می شود. و تنوع مانع ظهور افسردگی می شود. بنابراین، با هدایت فرزندان، آنها را با فعالیت های مختلف علاقه مند به زندگی و انجام فعالیت های فوق برنامه کنیم.

هدف اصلی فعالیت های آموزشی نه تنها کاهش مشکلات تحصیلی است و همچنین فرصتی برای استراحت دانش آموزان را نیز فراهم می کند و اهمیت و ارزش این فعالیت ها را در توسعه تجربه های آموزشی دانش آموزان فراهم می کند.

 تعریف کلاس های فوق برنامه دانش آموزان

فعالیت های فوق برنامه و فوق العاده که فرصت برای تعامل اجتماعی را در محیط آرام و راحت فراهم می کنند.

این فعالیت ها نگرش دانش آموزان نسبت به مدرسه را بهبود می بخشد.

فعالیت های فوق العاده

مجموعه ای از فعالیت هایی که خارج از چارچوب رسمی آموزش و پرورش در کلاس درس هستند، نامیده می شود به عنوان فوق العاده شناخته می شوند. کلاس های فوق برنامه دانش آموزان، مجموعه ای از فعالیت هایی است که فرد پس از ارزیابی تعهدات، وظایف، اشخاص و خانواده اش و با تمایل و میل خود برای استراحت و تفریح  به منظور توسعه دانش و یا ارتقاء شخصیت یا ظهور خود و تحمیل استعدادها و خلاقیت، در نهایت، آزادانه در مدرسه شرکت می کنند. این مجموعه ای از فعالیت هایی است که پس از یک زمان، یک فرد روال روزانه و اشکال خود را برای ارتقاء یا تخصصی کردن امور روزانه انجام می دهد. استقرار استعدادهای فیزیکی و ذهنی فرد و غیره که بدون شک بر تشکیل شخصیت او نیز تاثیر می گذارد.

هدف کلاس های فوق برنامه دانش آموزان

هدف اصلی فعالیت های آموزشی نه تنها کاهش مشکلات تحصیلی است و همچنین فرصتی برای استراحت دانش آموزان را نیز فراهم می کند و اهمیت و ارزش این فعالیت ها را در توسعه تجربه های آموزشی دانش آموزان فراهم می کند. با این حال، فعالیت های تحصیلی اضافی بخشی از برنامه مدرسه منظم است و کلاس های فوق برنامه دانش آموزان باید بخشی از پروسه مدرسه باشد.

فعالیت فوق الذکر ویژگی هایی دارد که توسط دانش آموزان، معلمان، مدیران و تصمیم گیرندگان به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است. انعطاف پذیری این برنامه زمینه ایجاد تنظیمات متنوع آموزشی را فراهم آورد. در کشور ما این فعالیت سابقه طولانی دارد و به طور مداوم تلاش کرده اند که به طور کلی شرایط و کیفیت را بهبود و کیفیت آن را ارتقاء دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران همه روزه سایت زندگی ما تماس بگیرید.

ویژگی فعالیت‌های فوق‌برنامه

ویژگی های کلاس های فوق برنامه دانش آموزان عبارتند از:

  1. انعطاف پذیری از نظر محتوا و روش و مکانی
  2. تطبیق نیازها و منافع و علایق دانش آموزان
  3. استفاده از روش های آموزشی غیر مستقیم
  4. ارائه تجربه های مستقیم
  5. بهره گیری از روش های یادگیری فعال
  6. تاکید بر رشد در جنبه های مختلف شخصیت
  7. شناخت اجتماعی-احساسی-فیزیکی

وجود چنین ویژگی هایی از لحاظ تئوری برای فعالیت ها معتبر است و شواهد نشان می دهد که این مکان در سیستم جهانی به دست آورده شده است.

با این پیش شرط می توان دید که مطالعه در این زمینه برای بهبود برنامه و روال این فعالیت ها مهم است.

مفهوم فعالیت فوق‌برنامه

مفهوم کلاس های فوق برنامه دانش آموزان عبارتند از موارد زیر:

  • فعالیت های خارج از مدرسه
  • فعالیت خارج از کلاس
  • فعالیت های فراتر از کلاس
  • فعالیت های زندگی مدرسه
  • فعالیت های کمک های برنامه
  • آموزش محیط زیست
  • آموزش چگونگی گذراندن اوقات فراغت
  • آموزش در فضای باز
مقالات پیشنهادی مجیب

اصول مفهوم فعالیت فوق برنامه

دانش آموز شهروند است و باید در طول این فعالیت با وظایف خود آشنا شود.

  • رضایت فوق برنامه بخشی از برنامه مدرسه منظم است و باید به عنوان بخشی از پروسه مدرسه در نظر گرفته شود.
  • مهم است که دانش آموزان مشارکت معناداری در این فعالیت داشته باشند. به این ترتیب، همه آنها باید تشویق شوند تا در این فعالیت ها شرکت کنند.
  • کلاس های فوق برنامه دانش آموزان باید ارتباط نزدیک با برنامه اصلی داشته باشد. این اصل وحدت، ارتباط و هماهنگی مورد بحث قرار گرفته است.
  • فعالیت های اضافی برنامه باید تدریجی باشد و نیازهای ویژه دانش آموزان مدارس باید مورد توجه قرار گیرد.
  • نظارت و سرپرستی بر فعالیت ها باید در نظر گرفته شود و امکان همکاری و مشارکت معلمان در این فعالیت ها باید فراهم شود.

فعالیت های فوق برنامه باید تحت نظارت قرار گیرد و این یک ضرورت از برنامه های منظم و هدفمند است که باید با توجه به اهداف آن به طور مداوم ارزیابی شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب می توانید تماس حاصل فرمائید.

کلاس های فوق برنامه دانش آموزان

ارزش کلاس های فوق برنامه دانش آموزان

ارزش همه چیز بستگی به میزان آن بر زندگی و یا جامعه دارد.

این موارد را می توان برای فعالیت های فوق به دست آورد:

  • رشد و تکامل و شخصیت مطلوب
  • تفریح سالم و سازنده
  • مشاهده تفاوت های فردی در سرگرمی
  • تسهیل رشد و تکامل اجتماعی
  • تکیمل ساختن برنامه تحصیلی
  • اجتماع دانش‌آموز
  • ایجاد روابط سودمند بین معلم و دانش آموز
  • ارائه اهداف آموزشی جدید
  • آینده‌نگری و فعالیت‌های فوق‌برنامه

این موارد از جمله مزایای کلاس های فوق برنامه دانش آموزان است که می تواند به آن ها کمک شایانی کند.

والدین گرامی و پدر و مادرهای عزیز می توانند برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمایند و از خدمات بهترین و برترین مشاوران و روانشناسان کشور به صورت همه روزه و تلفنی از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل بهره مند شوند. همچنین برای برقراری تماس با تلفن ثابت بدون گرفتن کد و زدن صفر اقدام فرمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه