چگونه فرزندان خوش بین و مثبت اندیشی تربیت کنیم؟

فرزندان خوش بین و مثبت اندیش
   

تربیت فرزندان خوش بین و مثبت اندیش که نیمه پر از لیوان را می بینند، سخت است. اگر فرزندانتان را اینگونه تربیت کنید، در آینده شادتر خواهند بود و با چالش های مختلفی که بر سر راهشان قرار می گیرد بهتر خواهند بود. راه های مختلفی برای تقویت خوش بینی در کودکان وجود دارد. اثرات مثبت دراز مدتی که سبک تربیت شما بر سلامت جسمی و روانی کودکان می گذارد بسیار فراوان است. (به عنوان مثال، می دانید که افرادی که خوش بین هستند بیشتر احتمال دارد که به سن ۱۰۰ سالگی برسند).

اما چگونه می توان فرزندان خوش بین و مثبت اندیش تربیت نمود؟ این مقاله روش هایی را برای کمک به فرزند شما در آینده خواهد آموخت. برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید و از خدمات آن ها در روزهای تعطیل نیز بهره مند شوید.

فرزندان خوش بین و مثبت اندیش

مسئولیت به کودک خود بدهید، شما باید از آن ها انتظار داشته باشید که فرزندان مسئولیت های خود را بپذیرند و به آنها پاسخ دهند. هنگامی که فرزندان شما خیلی کوچک هستند و حتی به سن مدرسه نرسیده اند، باید مسئولیت ظرفیت آن ها را نیز داشته باشید. این کار سبب می شود فرزندتان وظایفی را برای خود احساس کند و زمانی که به درستی انجام می شود احساس خوشحالی و شادمانی می کند.

برای داشتن و تربیت فرزندان خوش بین و مثبت اندیش مسئولیت های مرتبط با سن آن ها را در خانه به آنها بدهید و از تلاش های آن ها قدردانی کنید.

  • مثال

به عنوان مثال برای تربیت فرزندان خوش بین و مثبت اندیش حتی قبل از این که فرزند شما به مهد کودک برود، همیشه مسئولیت کارهایی نظیر تمیز کردن اتاق، بستر، شانه کردن مو و … را به عهده خودش بگذارید. شما می توانید این کارهای ساده را بر روی یک تکه کاغذ بنویسید و آن را در جلو چشم قرار دهید کمد لباس، یا درب … برای الهام دادن کودک به جدی بودن این کار نیاز است. بعد از مدتی متوجه می شوید که کودک به آن وظایف پیوسته است. هرچقدر کودک این مسئولیت‌پذیری را بهتر یاد بگیرد و انجام بدهد، بیشتر او از خودش احساس شادی و رضایت خواهد کرد.

فرزندان خوش بین و مثبت اندیش

مسئولیت دادن بر اساس سن

اما به این نکته توجه کنید که بتوانید فرزندتان را در هر سن و سالی بپذیرید و برای تربیت فرزندان خوش بین و مثبت اندیش به او مسئولیتی متناسب با سن خودش بدهید. به عنوان مثال، یک کودک ۲ ساله تنها می تواند اسباب بازی های خود را بگیرد و آن ها را جابه جا کند، یک کودک ۳ ساله می تواند لباس های کثیف خود را در سبد لباس های نشسته شده قرار دهد، یک کودک ۴ ساله می تواند ظرف خود را در ظرفشویی قرار دهد یا یک کودک ۵ ساله می تواند سبد لباس های کثیف را خالی کند و کودکان ۶ ساله نیز می توانند لباس ها را مرتب نمایند. بسیار مهم است که مسئولیت متناسب با سن و سال باشد.

  • نظر روانشناسان

از آنجا که طبق گفته روانشناسان، این مسئولیت به فرزندان داده می شود تا کارها و مسئولیت ها را پذیرفته و درست انجام دهند. بنابراین اگر آن ها نمی توانند این کار را انجام دهند، روش تربیتی برای داشتن فرزندان خوش بین و مثبت اندیش درست عمل نخواهد کرد. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید تا از خدمات برترین مشاوران و روانشناسان به صورت تلفنی بهره مند شوید.

چگونگی فرزندان خوش بین و مثبت اندیش

قبل از پاسخ دادن به هر واکنشی کمی صبر کنید و قبل از اینکه به سرعت از کودک خود دفاع کنید کمی توجه و صبر داشته باشید. با فکر کردن و صبر کردن درباره واکنش های سریع و فوری، می توانید بهتر فکر کنید و مشکلات فرزندتان را با راه حل های بهتر حل کنید. فرض کنید در مدرسه کسی به فرزند شما گفته است: چاق، در این مورد، ۲ راه پیش روی شما وجود دارد. ابتدا شماره والدین این کودک دیگر را پیدا کنید و با والدین او در مورد این موضوع صحبت کنید و در مورد فرزندشان شکایت کنید. روش دوم، به فرزندتان بگویید چگونه در چنین شرایطی واکنش نشان دهند و رفتار کنند.

  • بررسی دو روش

البته روش دوم برای تربیت فرزندان خوش بین و مثبت اندیش بسیار مفید خواهد بود. شما می توانید فرزند خود را برای گفتن به یک دوست یا همکلاسی در چنین زمان هایی آمزش دهید که بگوید: من چاق نیستم و این نوع رفتار با یک دوست، درست و مناسب نیست. این امتناع مداخله در روابط کودک باعث می شود که او در زندگی خود کنترل بیشتری داشته باشد.

مقالات پیشنهادی مجیب

زود و سریع دخالت نکردن

چیز دیگر این است که فرزندتان را به صبر و شکیبایی مستقل و توانا برسانید. هنگامی که کودک نمی تواند کلمه سختی را تلفظ کند یا قطعه ای از پازل خود را پیدا کند، صبر کنید و به سرعت دخالت نکنید. بگذار کودک روی پای خود بایستد این کار می تواند به تربیت فرزندان خوش بین و مثبت اندیش نیز کمک کند. در این حالت، پس از موفقیت او شادی بیشتری خواهد داشت و فردی است که در مورد توانایی ها و موفقیت های خودش خوشبین است. جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق تلفن ثابت با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید و از خدمات آن ها در تمام طول هفته به صورت تلفنی بهره مند شوید.

فرزندان خوش بین و مثبت اندیش

الگویی مثبت بودن برای فرزندان خوش بین و مثبت اندیش

الگویی مثبت بودن برای فرزندان، کودک رفتار شما را تقلید می کند.

اطمینان حاصل کنید که روش های سازنده برای مقابله با چالش ها و بدبختی های زندگی را به او نشان می دهید.

  • اجازه دهید فرزندان موفقیت را تجربه کنند:

به عنوان مثال برای داشتن و تربیت فرزندان خوش بین و مثبت اندیش مسئولیت های مرتبط با سن آن ها را در خانه به آنها بدهید و از تلاش های آن ها قدردانی کنید.

  • اجازه دهید فرزند شما بازی را هدایت کند:

بگذارید آنها به طور مرتب مدتی را بدون شما بازی کنند این به او کمک می کند به تصمیمات و توانایی های خود اطمینان داشته باشد.

پدر و مادرهای عزیز و گرامی می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با تربیت فرزندان خوش بین و مثبت اندیش با سایت زندگی ما تماس حاصل نمایند و از خدمات آن ها به صورت همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب بهره مند شوند. ضمنا برای دریافت مشاوره نیز از طریق تلفن ثابت می توانید با برترین مشاوران و روانشناسان کشور ارتباط بگیرید حتی در ایام تعطیل نیز این مرکز پاسخگوی شما عزیزان است. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه