علل و درمان بدخلقی زنان قبل از قاعدگی

بدخلقی قبل از قاعدگی
   

بسیاری از زنان پیش از قاعدگی دچار تغییرات در اخلاق می شوند. اگر شما نیز جز این دسته از زنان هستید و یا به دنبال روش های کنترل این مسئله هستید در این مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله به علل و درمان بداخلاقی زنان قبل از قاعدگی خواهیم پرداخت.

کلمات کلیدی:(بدخلقی زنان قبل از قاعدگی| درمان بداخلاقی زنان|قاعدگی  )

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بدخلقی زنان قبل از قاعدگی یا اختلال رفتاری قبل از قاعدگی چیست؟

اختلال رفتاری قبل از قاعدگی را به اختصار PMS می نامند. که در میان مردم به انواع بدخلقی زنان قبل از قاعدگی نیز مشهور است. علت دقیق بدخلاقی زنان قبل از قاعدگی و همچنین تغییرات رفتاری ناشناخته است. اما احتمالا چند فاکتور اصلی عامل آن است که شامل :

  • علل فیزیولوژیکی
  • علل روانی

است.

خوابیدن حداقل ۶ ساعت در روز همیشه به افزایش متابولیسم بدن شما کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که خواب به میزان کافی می تواند به کاهش علائم بدخلقی زنان قبل از قاعدگی تاثیر زیادی بگذارد.

تحقیقات تا به حال نشان داده است که علت اصلی این تغییرات در خلق زنان قبل از قاعدگی :

  • نوسانات هورومون های  استروژن و پروژسترون می باشد.
  • ترشح استروژن پیش از تخمک گذاری بسیار بیشتر شده است.
  • و این سطح تغییرات هورومون ها به شدت می تواند بر روی خلق زنان تاثیر گذار باشد. 

بدخلقی قبل از قاعدگی

بدخلقی زنان قبل از قاعدگی طیف گسترده ای از رفتارهای مختلف را شامل می شود . زیرا که خلق به موارد زیادی وابسته است. به عبارتی از جمله عوواملی که بدخلقی قبل از قاعدگی در زنان را می سازند می توان به :

  • سردرد
  • افزایش وزن موقت
  • احساس نفخ
  • نوسانات خلقی
  • عصبانیت های شدید
  • تحریک پذیری
  • اضطراب
  • افسردگی
  • خستگی و احساس عدم کنترل
  • و …

اشاره نمود.

  • این علائم ممکن است یک هفته قبل از قاعدگی رخ دهد.
  • حدود ۷۵ درصد از زنان یک هفته قبل از قاعدگی عموما دچار برخی از این علائم می شوند.

شایع ترین نشانه سندروم پیش از قاعدگی یا بدخلقی زنان قبل از قاعدگی چیست؟

این سندروم عموما موجب فشار روانی و افسردگی در زنان م شود. به طور معمول بین روز ۱۴ ام تا ۲۴ پیش از تخمک گذاری تغییرات هورومونی شدیدتر بوده است. از این رو بدخلقی زنان قبل از قاعدگی را بیشتر شاهد خواهیم بود.

مقالات پیشنهادی مجیب

تحریک پذیری

زنان در دوره های قبل از قاعدگی (عموما یک هفته قبل از آن ) به شدت تحریک پذیری بالای دارند. ممکن است از زنان را در این دوران ببینید که به کوچترین مسائل واکنش های شدیدی نشان می دهند.

بدخلقی قبل از قاعدگی

افسردگی

افسردگی جز شایعترین علائم در سندورم پیش از قاعدگی است.  ممکن است افسردگی باعث روی آوردن زنان به غذا و یا حتی شیرینی جات شود. که به پرخوری های قبل از قاعدگی معروف است. زیرا در این دوران تمایل افراد عموما به غذا نیز تغییر می کند. در برخی موارد که میزان افسردگی بسیار شدید است ممکن است فرد به استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی روی آورد. عموما دراین حالت مشاوران داروهای ضد افسردگی را توصیه می کنند.

عصبانیت

زنان در این دوره می توانند از کوچکترین برخوردها عصبانی شوند و یا تحت فشار قرار گیرند. آرام بودن اطرافیان فرد می تواند در ارامش فرد تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین خود فرد نیز می تواند با انجام کارهایی مانند گوش دادن به موسیقی آرام کننده به بدخلقی قبل از دوران قاعدگی کمک زیادی کند.

اضطراب

در بدخلقی قبل از قاعدگی، اضطراب یکی از فاکتورهای شایع است. احتمالا می تواندب اور این مسئله مشکل باشد اما مسئله اضطراب می تواند برای فرد مسئله ای جدی باشد.

گریه کردن

از دیگر فاکتورهای بدخلقی زنان قبل از قاعدگی ، گریه کردن است. که می تواند دلایل متعددی مانند افسردگی، دردهای غیرقابل تحمل در ناحیه شکم و یا اضطراب شدید را داشته باشد.

 

چگونه با بدخلقی زنان قبل از قاعدگی مقابله کنیم؟

  • مدیریت این چرخش رفتاری می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.
  • راه های متعددی وجود دارد که برای کنترل کردن سطح خلقی زنان می توان از آن استفاده نمود.

که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

مصرف غذای سالم و گرم

خوردن غذاهای کم قند به جای غذاهایی با کربوهیدارت بالا می تواند به کاهش اثر بدخلقی زنان قبل از قاعدگی کمک زیادی کند. سطح قند موجود در کربوهیدرات تا حد زیادی بر بدخلقی زنان قبل از قاعدگی تاثیر می گذارد. توصیه می شود منیزیم و آهن به رژیم غذایی زنان در این دوره اضافه شود. همچنین مصرف شش وعده غذایی سیبک به نسبت سه وعده غذایی سنگین می تواند به حفظ قند خون بدن کمک نماید. خوردن غذاهای سرشار از منیزیم می تواند سروتئین موجود در خون را تنظیم کند و نوسانات خلقی را تا دی کنترل نماید.

دوری از کافئین و الکل

احتناب از نوشیدنی های الکلی و غنی از کافئین می تواند به مدیریت نوسانات خلقی کمک نماید. کافئین باعث افزایش اضطراب، عصبانیت و بی خوابی است که جز علائم بدخلقی زنان قبل از قاعدگی می باشد. پس بهتر است از مصرف آن تا حد زیادی در این دوران خودداری شود.

ورزش کنید

تفکر عمومی این است که ورزش کردن در دوران قبل از قاعدگی خوب نیست. ورزش کردن به بدن شما اکسیژن بیشتری را می رساند. همچنین ورزش کردن به آزاد شدن هورمون اندروفین کمک می کند که باعث افزایش ساعت خواب و احساس خوشحالی در شما می باشد. از این رو ورزش می تواند به بهبود علائمی مانند افسردگی و اضطراب کمک زیاد کند.

به میزان کافی استراحت کنید

خوابیدن حداقل ۶ ساعت در روز همیشه به افزایش متابولیسم بدن شما کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که خواب به میزان کافی می تواند به کاهش علائم بدخلقی زنان قبل از قاعدگی تاثیر زیادی بگذارد.

اجتناب از شرایط استرس زا

استرس باعث افزایش شدت علائم بدخلقی زنان قبل از قاعدگی می شود. مهم است که در فعالیت های مختلف اجتماعی و خانوادگی شرکت کنید اما فعالیت های استرس زا را برای خود برای یک هفته کاهش دهید. این درخواست بدن شما از شما به عنوان صاحب آن است. یک هفته استرس را تعطیل کنید. و به جای آن ها کارهایی را انجام دهید که از آن لذت میبرید.

سایت زندگی ما ارائه دهنده خدمات مشاوره برای زنان به صورت تخصصی است.  مشاوران متخصص مرکز روانشناسی مجیب در درک موقعیت و مرتب کردن احساسات در این دوران می توانند به فرد کمک خواهند کرد.

برای بهرمندی از خدمات سایت زندگی ما میتوانید

 در تمامی روزهای هفته حتی ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب

 با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه