شب ادراری کودک: او را به خاطر شب ادراری تنبیه نکنید

شب ادراری کودک
   

شب ادراری کودک یک امر کاملا طبیعی است و معمولا با عصبانیت والدین به خصوص مادر ها همراه است و گمان می کنند که با تنبیه و یا عصبانیت و برافروختن چهره خود می توانند کودکان را از این کار نفی کنند و یا باز دارند.

کلمات کلیدی:(شب ادراری کودک|شب ادراری |درمان شب ادراری کودک)

مدت زمان مطالعه:۵ دقیقه

در حالی که دلیل شب ادراری کودک موضوعات مختلفی را می تواند در بر داشته باشد، از جمله مشکلات جسمی، مثل مشکلات کلیوی؛ مثانه ای یا مشکلات روحی مثل ترس و اضطراب باشد.بنابراین با رفتار های تند و عصبانیت مشکلات مربوط به شب ادراری کودکان حل که نمی شود، تازه به مشکلات اضافه هم می شود.

اما شما والدین باید در برخورد با شب ادراری کودک چه کار کنید، که هم کودک آسیب نبیند، اذیت نشود و مشکل خاصی برای آینده او و شخصیت او به وجود نیاید و هم اینکه شما پدر و مادر اذیت نشوید و به خوبی مشکل فرزند تان را حل کنید.

این مقاله به همین موضوع اختصاص دارد،یعنی مشکلات شب ادراری کودکان و نحوه برخورد والدین تا حل کردن این مشکل می پردازیم.

شب ادراری کودک: علت

شب ادراری کودک

همان طور که گفته شد، مشکل شب ادراری کودک می تواند عوامل متعددی باشد، در ابتدا اگر با شب ادرای کودک خود مواجه شده اید، بهتر است که به پزشک اطفال یا یک پزشک مجرای داخلی مراجعه کنید و علت آن را دریابید، اگر دلیل اصلی وجود نارسایی یا مشکلی در بدن او باشد که قاعدتا دکتر به شما خواهد گفت چه کار باید کرد و می توانید زیر نظر پزشک درمان را پیش ببرید تا بهبودی کامل حاصل شود.

اما اگر شب ادراری کودک به دلیل  استرس و اضطراب عنوان شد، بهتر است که این موضوع را هم کاملا جدی بگیرید و درمان روحی و روانی کودک را دنبال کنید، در بیشتر مواقع کودک به دلیل اختلافات بین والدین، اختلافاتی که خود با سایر خواهر و برادر هایش در خانه دارد و یا استرس های مربوط به تکالیف مدرسه، خود مدرسه و معلمین همچنین رابطه اش با همسالان خود و همکلاسی هایش، باعث استرس و نهایتا شب ادراری می شود.

 شب ادراری کودک: راه های پیشگیری و موثر

مقابله با استرس

اگر با رفتن نزد پزشک متوجه شدید که کودک شما مشکل جسمی ندارد و از استرس یا یک مشکل روحی رنج می برد، پس بهتر است که به فضای روحی خانه دقت بیشتری داشته باشید.

اگر  شما والدین با هم اختلاف دارید باید آن را کم کنید و یا نزد او دست به دعوا نزنید، اگر با خواهر و یا بردارش دعوا دارد، به نکته های مربوط به رفع اختلافات بین خواهر و برادر در خانه در همین سایت نگاهی بیندازید که میتواند بسیار در نحوه برخورد شما با آن ها بسیار موثر باشد.

اگر در مدرسه با دوستانش دچار اختلاف شده حتما به مدرسه دو هفته یکبار و یا حداقل ماهی یکبار سر بزنید از معلمان راجع به درس و روحیه او سوال بپرسید، همکاری با مدرسه و معلمان در وضعیت روحی و تحصیلی او بسیار موثر است.

همکاری با فرزند

مشکل شب ادراری کودک قبل از اینکه شما را آزار دهد مطمئن باشید خود کودک را اذیت می کند؛ از خجالت، خیس شدن و  سرد شدن بدن او و ترس از اینکه چگونه به والدینش بگوید،همگی دلهره و عذاب روحی برای او ایجاد می کنند.

پس بهتر است با او مهربانانه برخورد کنید و به او اطمینان دهید که کمکش می کنید، به شرطی که او هم به شما کمک کند،یعنی زمانی که او ادرار دارد و برای توالت رفتن عجله می کند از او بخواهید بین ۵ تا ۱۰ دقیقه ادرار خود را کنترل کند. این موضوع تنها در جهت کنترل ادرار او می باشد ولی بیش از این زمان نشود.

یا از او بخواهید اگر شب هنگام بیدار شد و نیاز به توالت رفتن داشت حتما شما را خبر کند.


همچنین ببینید:

علت لکنت زبان کودکان

پاداش کلامی به کودکان

درمان ترس کودکان از راه رفتن و نحوه برخورد با آن


سیستم پاداش دهی فرزند

شب ادراری کودک

کودکان در برابر پاداش و جایزه بسیار خوشحال می شوند، به خصوص اگر جایزه ای که به آن ها می دهید، دقیقا همان چیزی باشد که دوست دارند، پس برای آن شب هایی که کودک خودش را خیس نمی کند، یک جایزه بدهید تا برایش شیرین و عالی به نظر بیاید و تشویق شود که این روند را همیشه برای خود حفظ کند.

مزاحم خوابش نشوید

بیدار کردن کودک در شب کار درستی نیست، یکی اینکه سلامت جسمی او به خطر می افتد، زیرا اختلال در میزان خواب او به وجود می آید و هورمون های شیمیایی و چرخه خواب شبانه گاهی تا مدت ها حتی بزرگسالی هم با اختلال مواجه می شود، به خاطر اینکه بدن کودک عادت می کند که در یک زمانی از شب بیدار شود و دیگر قادر به پاسخگویی پیام های ارسال شده از سوی بدنش نخواهد بود.

تنظیم غذای کودک

غذای کودک باید تنظیم شده باشد، یعنی اگر قرار است نوشیدنی های مفید مثل شیر، آب میوه و خود آب نوشیدنی را در برنامه روزانه او بگنجانید، هتر است در ابتدای صبح و میان وعده های روزانه باشد و از دادن این نوشیدنی ها در آخر شب به شدت پرهیز کنید،تا میزان شب ادراری کودک تا حدودی تنظیم و کنترل شود.

مراجع به روانشناس

در بسیاری از مواقع اگر با رعایت نکات مختلف همچنان قادر به کنترل و مراقبت از شب ادراری کودک نشدید، بد نیست که به یک روانشناس مراجعه کنید، روانشناس با توجه به معاینات کودک او را در مورد انواع اختلالات روحی تست و آزمایش می کند و از هر ناحیه روحی که تحت فشار باشد، جهت مقابله با آن راه های اساسی ویژه را ارائه می کند.

خیلی از مواقع تنها مراجعه به یک روانشناس می تواند بسیاری از مسائل مربوط به کودکان مثل شب ادراری کودک را حل کند.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب جهت درمان مشکلات مربوط به کودکان هم دوره های درمانی متعددی را با روانشناسان مختلف کودک طی کرده است و هم اینکه تجربه های فراوانی در زمینه های مختلف مرتبط با تربیت و رشد کودک دارد.

بنابراین در جهت اختلالاتی چون شب ادراری کودک بد نیست که با مشاوران مرکز مجیب مشورت کنید و برای این اختلال راه های اساسی و ویژه از روانشناسان کودک دریافت کنید.

اگر با اینگونه مشکل در مورد فرزند خود مواجه هستید بهتر است که با شماره تماس zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل با مشاوران این مرکز ارتباط برقرار کنید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه