داروهای ضد افسردگی : ۵ داروی ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی
   

 

داروهای ضد افسردگی را می شناسید؟ آیا مصرف خود سرانه داروهای ضد افسردگی به سلامت جسم و روان آسیب می رساند؟

کلمات کلیدی:(داروهای ضد افسردگی |افسردگی |۵ داروی ضد افسردگی|درمان افسردگی)

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در این مقاله موضوع ” داروهای ضد افسردگی ” را به طور مختصر مورد بررسی قرار خواهیم داد. افسردگی از جمله اختلالاتی است که دیر یا زود زندگی فرد را در تنگنا قرار می دهد. فرد افسرده پس از مدتی دچار بیماری های جسمی و روحی دیگری نیز می شود. اختلال افسردگی را می توان به روش های مختلف کنترل و درمان کرد. امروزه کم نیستند داروهایی که به منظور غلبه کردن به افسردگی مورد استفاده قرار می گیرند. توصیه اکید این است که مصرف داروهای ضد افسردگی ، تحت نظر و مراقبت پزشک باشد. به عبارت دقیق تر ابتدا باید پزشک متخصص، داروی مناسبی را برای فرد افسرده تجویز کند، سپس فرد بیمار دارو را مطابق نسخه و تجویز پزشک استفاده کند. دز یا میزان مصرف دارو نباید خود سرانه باشد. به طور کلی، شروع مصرف، میزان مصرف، و قطع داروهای ضد افسردگی حتما و حتما باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد. در ادامه تعدادی از داروهای ضد افسردگی معرفی خواهد شد.

 

تعدادی از داروهای ضد افسردگی

۱-قرص نفازدن

قرص نفازدن یا Nefazodone از جمله داروهای ضد افسردگی است که به منظور بر طرف کردن نشانه های مربوط به افسردگی های حاد و شدید توسط پزشکان تجویز می شود. مصرف این دارو عوارضی دارد از جمله: ضعف و بی حالی، سرگیجه و حالت تهوع، خواب آلودگی، خشکی دهان، اسهال، احساس تلخی یا طعم ناخوشایند در دهان، تار بینی(تاری دید)، سرفه، کابوس یا رویاهای غیر معمول، ضعف شدید، و یبوست. به طور معمول، دز یا میزان مصرف نفازدن روزی دو مرتبه، و به مقدار برابر، تعیین شده است. باید توجه کرد که دارو، روزانه در ساعت مشخصی مصرف شود. توجه به یک نکته دیگر نیز بسیار ضروری است و آن این است که مصرف داروی ضد افسردگی نفازدن احتمال خودکشی افراد را افزایش می دهد. فرد بیمار با مصرف داروی نفازدن دچار افکار خودکشی می شود. بنابراین توصیه می شود استفاده از داروی مذکور تحت نظر و مراقبت های پزشکی صورت بگیرد.

 داروهای ضد افسردگی

 

۲-قرص دزیپرامین

 

قرص دزیپرامین یا Desipramine نیز از جمله داروهای ضد افسردگی است که به منظور درمان افسردگی های ناشی از اختلال مصرف الکل(اعتیاد به الکل)، افسردگی های شدید، و دردهای مزمن تجویز می شود. این دارو عوارضی نظیر خشکی دهان، یبوست و خواب آلودگی را در پی دارد. دزیپرامین معمولا هنگام خواب مصرف می شود. مصرف داروی مذکور برای کودکان کمتر از ۱۲ سال مخاطرات و ضررهای جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

تاری دید، حالت تهوع، ضربان نامنظم قلب، اختلال در میل جنسی و کاهش احساس نیاز جنسی، مشکلات قند خون، پرخوری و افزایش وزن، مشکلاتی در ادرار کردن از دیگر عوارضی است که با مصرف داروی دزیپرامین بروز می کند. مصرف این دارو حتما باید زیر نظر پزشک و با تجویز او صورت بگیرد.

 

۳-قرص دولکستین

 

قرص دولکستین یا Duloxetine زمانی تجویز می شود که درمانگر قصد کنترل و درمان اختلالات اضطرابی و همچنین افسردگی های مزمن را داشته باشد. خشکی دهان، کم خوابی یا بی خوابی(به طور کلی اختلالات خواب)، کسلی و احساس خستگی، سر درد، تپش قلب، بی تابی  و بی قراری، دلشوره، حالت خواب و بیداری، استرس  و کابوس از جمله عوارض مصرف این دارو است. این دارو علاوه بر درمان افسردگی برای بیماران دیابتی و به منظور کاهش درد ناشی از آسیب های عصبی نیز تجویز می شود.

 

مصرف داروی دلوکستین احتمال خودکشی یا نوسانات خلقی را افزایش می دهد. لذا توصیه می شود مصرف این دارو تحت نظر و مراقبت پزشکی صورت گیرد. از مصرف، تغییر دز، و همچنین قطع کردن خودسرانه این دارو خودداری کنید.

 

۴-قرص آمیتریپلین


قرص آمیتریپلین یا
Amitriptyline از جمله داروهای ضد افسردگی است که به منظور کنترل و درمان افسردگی و همچنین شب ادراری تجویز می شود. احتمالا بیمارانی که این دارو را مصرف می کنند دچار خواب آلودگی، خشکی دهان، تار بینی(تاری دید)، حالت تهوع، سختی در ادرار کردن، نوسانات خلقی، اختلالات و تغییرات رفتاری، مشکلات حرکتی، مشکلات قلبی – عروقی، مشکلات قند خون، پرخوری و افزایش وزن و تغییرات میل جنسی خواهند شد.

 

مصرف داروی مذکور میل به خودکشی را افزایش می دهد و افکار خودکشی در فرد را تقویت می کند. لذا توصیه می شود مصرف این دارو تحت نظر پزشک صورت بگیرد.


مطالب مرتبط با این موضوع را می توانید در عناوین زیر مطالعه فرمایید:


۵-قرص فلوکستین

 

قرص فلوکستین یا Fluoxetine به منظور کنترل و درمان افسردگی و استرس تجویز می شود. حالت تهوع، احساس کسلی، سرگیجه و کاهش شدید اشتها از جمله عوارض مصرف فلوکستین است. همچنین عوارضی نظیر کاهش میل جنسی، کاهش وزن، احساس ضعف، تعریق، خستگی مفرط ، خواب آلودگی و خشکی دهان در بیمارانی که این دارو را مصرف کرده اند دیده شده است. مصرف این دارو میل به خودکشی را افزایش می دهد و توصیه می شود جهت استفاده از این دارو از پزشک متخصص کمک بگیرید.

 داروهای ضد افسردگی

مصرف داروهای فوق حتما باید تحت نظر پزشک صورت گرفته و از مرحله شروع تا پایان مصرف، پزشک به فرایند درمان نظارت داشته باشد. علاوه بر روش دارو درمانی، می توان از روش روان درمانی برای کنترل و درمان افسردگی استفاده کرد. در این روش نیز برنامه ها تحت نظر یک روانکاو یا مشاور پیش می رود و ظرف مدت کوتاهی افسردگی بیمار مهار می شود. روش روان درمانی بسیار ساده و کم هزینه است و خطرات دارو درمانی را ندارد. در این روش، افزایش احتمال خود کشی، افزایش اضطراب، خواب آلودگی و سایر عوارضی که در روش دارو درمانی بروز می کند، دیده نمی شود.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان افسردگی آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز  بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

 

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه