ناتوانی در لذت بردن از جمله عوارض افسردگی

عوارض افسردگی
   

وقتی شخصی دچار افسردگی می شود به عبارتی این شخص دچار مرگ احساسی ( فاقد لذت ) شده است و مسلما عوارض افسردگی را تجربه خواهد کرد.

عدم توانایی لذت بردن از زندگی یکی از عوارض افسردگی

ناتوانی فرد افسرده از لذت بردن فعالیت هایی که زمانی برای شخص جذاب بود و باعث شادی و خوشحالی فرد می شد، مثل قدم زدن در طبیعت، خوردن غذای مورد علاقه، تفریح و گردش با دوستان، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، ورزش کردن، و…از عوارض افسردگی می باشد.

شخص افسرده دچار عدم  توانایی لذت بردن از شرایط می شود و همانطور که دیگر تماشای مسابقه فوتبال تیم مورد علاقه اش نمی تواند برایش هیجان انگیز باشد ، رفتن به مسافرت یا بودن در کنار خانواده و یا حتی در آغوش گرفتن فرزندش  برایش فاقد لذت است و دچار توقف احساسات شده است.

شروع مشکلی به نام افسردگی

در زندگی همه ما روزهایی وجود دارند که همه چیز را تیره و تار می بینیم و هیچ چیز موجب شادی و لبخند ما نمی شود و  هیچ امیدی به موفقیت نداریم. غمگین و افسرده و بد اخلاق می شویم، احساس تنهایی می کنیم ، یاس و ناامیدی بر ما غلبه می کند و استرس ، نگرانی و اضطراب، ما را فرا می گیرد. و دچار عدم توانایی لذت بردن از زندگی شده ایم.

که این حالات، اغلب پس از این که دچار شکستی می شویم یا چیزی را از دست می دهیم به وجود می آیند، حتی ممکن است بدون دلیل شناخته شده ای اتفاق بیفتند. که البته هر شخصی کم و بیش با روحیات خود آشناست و تا جایی که می تواند با این شرایط و موقعیت ها مقابله می کند.

اما چیزی که موجب می شود چنین احساس هایی به صورت یک مشکل و اختلال روانی درآیند تعداد و نوع این نشانه ها و مدت زمانی که شخص را درگیر می کنند و شدت  این هنجارها ست که به زندگی روزمره ما و روند طبیعی زندگی آسیب می زند، به طوری که اگر فرد به این معظل گرفتار شود دنیای اطراف خود را با ذهنیت خود مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و واقعیت ها برایش قابل قبول نیست.

|ناتوانی در افسردگی|ناتوانی فرد افسرده|افسردگی و عدم توانایی|افسردی و توقف لذت های زندگی

زمان مطالعه تخمینی: ۷ دقیقه

خطرات و راه‌های مقابله با افسردگی

این اختلال روحی متاسفانه میلیون ها انسان را درگیر می کند و تعداد زیادی از نیروهای انسانی را از پویایی و حرکت باز می دارد، و دچار ناتوانی از لذت بردن در اثر افسردگی می کند، حتی ممکن است شخص بیمار ، از وجود این بیماری در خود نا آگاه باشد و توان کمک خواستن هم نداشته باشد.

یکی از خطرات جدی عوارض افسردگی که این افراد را تهدید می‌کند، خودکشی است، گاهی ممکن است شخص بیمار به دلیل فقدان لذت های زندگی فقط تمایل به مرگ داشته باشد  اما گاهی ممکن است شخص اقدام به خودکشی نیز کند.

تفسیر ناآگاهانه و نادرست از تجربه های مختلف زندگی موجب خطا می شود. که این تجربه ها معمولا در اثر رویدادهای تلخ مثل دوری، جدایی، شکست ، افکار منفی و… به وجود می آیند و باعث ایجاد یک هیجان ناخوشایند می شوند.

عوارض افسردگی

نشانه های بروز افسردگی

افسردگی نوعی اختلال روحی و روانی است که باعث تغییر اخلاق و روحیات شخص می شود.

این افراد از لحاظ روانی دچار به هم ریختن تمرکز، اضطراب، استرس، حالت های غمگین، ناامیدی، عصبی بودن می شوند. و همچنین  در  برابر اتفاقاتی  که برای دیگران جالب و هیجان انگیز است واز خود واکنش خاصی (مثل خنده) نشان می دهند، بی تفاوت و سرد می باشند . و دچار ناتوانی لذت بردن از شرایط  و موقعیت ها شده اند.

همچنین از لحاظ جسمی و فیزیکی نیز مشکلاتی برای آن ها پیش می آید مثل خستگی دائم، بی اشتهایی ،بی خوابی، کاهش فشار خون، مشکلات گوارشی، سردرد و…

درمان افسردگی و عدم لذت بردن از زندگی

_ دلیل افسردگی خود را پیدا کنید. در بسیاری از موارد وقتی دلیل مشکل خود را می دانید راحت تر به دنبال راه حلی برای آن می گردید.

_ فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهید، نقاشی بکشید، موسیقی گوش دهید، به پارک بروید و قدم بزنید، با دوستان خود به سینما ، تفریح و گردش بروید.

_ استرس را از خود دور کنید و سعی کنید در محیطی آرام و دور از تنش و بدون سر و صدا استراحت کنید.

_ ورزش کنید، ورزش کردن علاوه بر سلامت جسم در سلامت روح و روان نیز تاثیر به سزایی دارد.

_برای خود یک هم صحبت خوب پیدا کنید. بیان احساسات برای یک دوست می تواند در رفع اضطراب شما بسیار موثر است.

_ تغذیه خوب و سالم داشته باشید و انواع ویتامین ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

برای درمان افسردگی خود و ناتوانی فرد افسرده از لذت بردن بهتر است با یک مشاور و روانشناس در این زمینه صحبت کنید و راهکار های لازم برای درمان افسردگی را به کار ببرید.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

همه انسانها در برهه ای از زندگی خود با مشکلات روحی و جسمی و عوارض افسردگی برخورد می‌کنند که برای درمان این مشکلات بهتر است با یک شخص متخصص در ارتباط باشند.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی این امکان را برای شما هموطنان عزیز در سراسر ایران فراهم کرده که در تمام ساعات روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب و در کل ایام هفته حتی روزهای تعطیل با مشاوران این مرکز در تماس باشید.

برای ارتباط با مشاوران ما با شماره zendeghima.ir تماس بگیرید.

برای درمان افسردگی و ناتوانی از لذت بردن می توانید با بهترین و مجرب ترین روانشناسان و مشاوران کشور به صورت تلفنی و آنلاین در ارتباط باشید.

فقط کافیست از هر کجای ایران و از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب با شماره تلفن zendeghima.ir تماس بگیرید و از امکانات رایگان این مرکز مشاوره استفاده کنید.

گاهی انسان برای بیان احساسات و مشکلات خود نیاز به گفتگو با یک دوست و مشاور را دارد.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب این امکان را در اختیار شما عزیزان قرار داده تا از راهنمایی ، مشاور خانم یا آقا به انتخاب شما بهره ببرید.

برای این منظور با  شماره تلفن zendeghima.ir همه روزه و از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب تماس بگیرید تا از مطمئن ترین و بهترین روش های مشاوره استفاده کنید‌.

کارشناسان و روانشناسان ما با حمایت شما عزیزان برای رسیدن به هدف خود که کسب رضایت شما و ایجاد جامعه ای سالم و به دور از دغدغه است تلاش می کنند.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه