اختلال شخصیت اجتنابی را بهتر بشناسید

اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری گزین
   

اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری گزین

هر فرد مجموعه ای از ویژگی ها و خصیصه های فردی است که او را از دیگران متمایز می کند. بسیاری از این صفات مطلوب و خوشایند هستند و باعث محبوبیت فرد می شود بعضی ها هم به لحاظ منطقی و اخلاقی چندان پسندیده نیست و موجب رنجش سایرین می گردد.

اما بعضی افراد در کل احساس خوبی نسبت به آنچه هستند ندارند و گمان می کنند که چندان مورد ستایش و قبول دیگران نیستند. آنها همواره آینه ای در برابر خود گرفته اند و تنها در آن به مرور نکات منفی وجود خود می پردازند.

این دسته از افراد به اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری گزین مبتلا هستند و به دلیل این طرز تفکر هرگز در زندگی موفق نخواهند بود.  شما می توانید استفاده از خدمات مرکز مشاوره تلفنی مجیب را به آنها پیشنهاد دهید. شماره تلفن ثابت zendeghima.ir از هر نقطه ای از ایران بدون گرفتن کد یا صفر در دسترس شما خواهد بود.

اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری گزین چیست؟

اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری گزین

فرد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری گزین دارای الگوهای رفتاری سخت، غیر منعطف و ناسازگار است و بر اساس آنها دچار مشکل در روابط اجتماعی و انجام کار و پذیرش مسئولیت می شود. آنها همیشه با احساس بیهوده و بی عرضه بودن درگیر هستند و خود را فردی نالایق و ناکارآمد می دانند.

به دلیل ترس از دیدگاه دیگران، مسخره شدن، ناتوانی در انجام کارها، طرد شدن از سوی دیگران و … از روابط اجتماعی و پذیرش انجام امور مختلف و به چالش کشیده شدن سر باز می زنند. این افراد دارای اعتماد به نفس بسیار پایین بوده و اگر از سوی دیگران مورد پذیرش و دوست داشتن واقع نشوند به شدت سر خورده می شوند. مورد تایید دیگران بودن مهمترین خواسته ی آنها است.

آیا شما هم از این بیماری  رنج می برید؟ آیا دوست دارید در زندگی پیشرفت کنید ولی به دلیل ترس از پذیرش موقعیت های جدید همیشه شانس خود را از دست می دهید؟ نمی توانید دوستی را برای معاشرت انتخاب نمایید و همیشه در ترس طرد شدگی توسط دیگران هستید؟

برای تقویت اعتماد به نفس و قبول کردن خود به عنوان یک فرد مفید و کارآمد از مشاورین ما کمک بخواهید. آنها در مرکز مشاوره تلفنی مجیب همیشه آماده همراهی و پاسخگویی به شما عزیزان هستند. تخصص و دانش و تجربه  چیزی است که آنها در نهایت دلسوزی و دوستی خالصانه در اختیار شما می گذارند تا بتوانید افق های روشن زندگی خود را ببینید. شما در هر نقطه ای از کشور که باشید  می توانید با شماره تلفن ثابت zendeghima.ir بدون نیاز به گرفتن کد یا صفر با ما در ارتباط باشید.

متاسفانه این اختلال معمولاً همراه سایر ببیماری اختلال شخصیت مانند هراس یا فوبیای اجتماعی، اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت وابسته و اضطراب و افسردگی مفرط می باشد که این امر روند درمان را کمی کند می کند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی چه رفتارهایی دارند؟

همه ی بیماری های اختلال شخصیت باعث بروز مجموعه ای از رفتارها و کارها از سوی فرد مبتلا می شوند. اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری گزین هم نشانه هایی دارد که به شناخت آن و در نتیجه درمان بیماری بسیار کمک می کند:

  • فرد فقط زمانی تمایل به برقراری ارتباط دارد که در مورد دوست داشته شدن و محبت دیگران مطمئن باشد. در غیر این صورت از ارتباط با دیگران اجتناب خواهد کرد.
  •  افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی حتی در روابط صمیمانه خود هم به دلیل ترسی که دارند محدودیت های بسیاری را در نظر می گیرند.
  • هرگونه انتقاد و سرزنش یا طرد شدگی به مشغله ی ذهنی بسیار مهمی برای او تبدیل می شود.
  • به دلیل احساس ضعف و بی کفایتی و ترس از تمسخر در روابط با افراد دیگر خجالتی و کم رو است و از حضور در جمع خودداری می کند.
  • کسانی که از بیماری اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری گزین رنج می بردند در موقعیت های اجتماعی خود را بی کفایت و ضعیف و در روابط شخصی خود را فاقد هر گونه ویژگی مثبت و جذاب می دانند.
  •  این افراد از امتحان کردن و قرار گرفتن در شرایط جدید و تن دادن به چالش های جدید که حتی باعث پیشرفت آنها می شود به شدت دوری می کنند چرا که فکر می کنند فردی بی عرضه و به اصطلاح دست و پا چلفتی هستند.
  • عزت نفس بسیار کم و انزوا طلبی یکی دیگر از نشانه های بارز اختلال شخصیت اجتنابی است.

به شما پیشنهاد می نماییم که با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایید و در این زمینه از مشاوران ما راهنمایی بخواهید.

چرایی و علل اختلال شخصیت اجتنابی

اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری گزین

حتماً با خود می گویید همه ی این ها به دلیل خجالتی بودن و ترجیح فرد به انزوا و تنهایی است. اما سخت در اشتباه هستید اتفاقاً کاملاً بر عکس هست و افراد مبتلا به اختلال شخصیت دوری گزین میل شدیدی به برقراری ارتباط با دیگران دارند فقط به شرطی که مطمئن باشند این رابطه سرشار از عشق و محبت هست و هرگز در آن طرد نخواهند شد.

تا کنون دلیل کاملاً مشخصی برای این اختلال شخصیت پیدا نشده است اما دانشمندان و روانشناسان مجموعه ای از علل ژنتیکی، روانی، تربیتی و آموزه های اکتسابی، عوامل اجتماعی و … را در شکل گیری آن موثر می دانند.

متاسفانه این اختلال معمولاً همراه سایر ببیماری اختلال شخصیت مانند هراس یا فوبیای اجتماعی، اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت وابسته و اضطراب و افسردگی مفرط می باشد که این امر روند درمان را کمی کند می کند.

آنچه در مرکز همه ی این مشکلات نهفته است احساس منفی و عدم باور خود در شما است و شما به اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری گزین مبتلا هستند. مهم نیست دیگران در مورد شما چه فکری می کنند و چه باوری در مورد توانمندی ها و نقاط مثبت شما دارند، شما باید خود را باور داشته باشید و بدانید که شایسته و قابل احترام هستید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مشاوره مجیب اختلال شخصیت اجتنابی

والدین عزیزی که فرزند شما از حضور در جمع اجتناب می کند یا از رو به رو شدن با دیگران و برقرای ارتباط با آنها هراس دارد یا نوجوانی دارید که از حضور در جمع دوستان و شرکت در مسابقات و کارهای گروهی مدرسه بیزار است این ها زنگ هشداری برای نگرانی شما خواهد بود. منظور ما از نگرانی ایجاد ترس  و دلهره برای شما نیست هدف ما آگاهی شما و کمک به درمان فرزند نازنینتان است.

اگر احساس می کنید که فرزند شما مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری گزین است و نیاز به درمان دارد اما وقت مناسبی برای مراجعه ی حضوری به مشاور ندارید و یا خود او از مراجعه کردن به  روانشناس خودداری می کند می توانید با شماره تلفن ثابت zendeghima.ir با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایید.

تمامی خدمات مشاوره ی ما به صورت تلفنی و آنلاین می باشد که شما نیازی هم به گرفتن وقت قبلی نخواهید داشت. در هر بازه ای از شبانه روز که برای شما امکان پذیر باشد می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب همه روزه حتی در ایام تعطیل هم با ما تماس برقرار نمایید. قطعاً گفتگو با مشاوران ما ماحصل ارزشمندی برای شما به همراه خواهد داشت.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه