اختلال روحی و روانی افراد تحصیلکرده که برخی با آن دست به گریبان هستند

اختلال روحی و روانی افراد تحصیلکرده
   

اختلال روحی و روانی افراد تحصیلکرده ممکن است از سایر افراد بیشتر باشد، اما چرا؟ شاید این جمله برای خیلی از ما عجیب باشد، که افراد تحصیلکرده به دلیل درک و بینش بالا قاعدتا بهتراز بقیه می توانند به خودشان کمک کنند، شرایط مقابله با مشکلات روحی مثل افسردگی را می دانند و از همه مهمتر دارای تحصیلات عالیه هستند، شاید این یک امر طبیعی باشد اما به هر حال داشتن تحصیلات خوب یک امتیاز ویژه برای هر فرد می تواند، باشد. پس چرا با این اوصاف اختلال روحی و روانی افراد تحصیلکرده بیش از سایرین است. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال روحی و روانی افراد تحصیلکرده به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

در این مقاله به برخی از همین دلایل که اکنون شما را کنجکاو و کمی هم سر در گم کرده می پردازیم تا دلایل را بدانید و بتوانید برخی از آن ها را پیشگیری و یا درمان کنید.

اختلال روحی و روانی افراد تحصیلکرده : عدم  علاقه به رشته تحصیلی

اختلال روحی و روانی افراد تحصیلکرده

یکی از دلایل عمده اختلال روحی و روانی افراد تحصیلکرده وجود عدم تناسب بین زندگی و کار است، که خود را بیشتر به صورت بیماری افسردگی نشان می دهد.

گاهی افراد تحصیلکرده قبل از آنکه رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند، راجع به آن حرف ها و صحبت هایی می شنوند که متوجه می شوند این رشته می تواند تا حدودی برای آن ها و زندگی که می خواهند مفید باشد و در نهایت پولدار شوند.

اما بعد از فارغ التحصیلی اگر شانس بیاورند و وارد همان رشته تحصیلی شوند،(مورد شانس بیشتر در کشور های جهان سوم مثل کشور ایران است)، بعد از مدتی متوجه می شوند که آنگونه که باید و شاید متناسب با روحیات آن ها نیست و آنگونه که راجع به پول و مسائل مالی آن تصور می کردند و اندازه زمانی که می گذارند ارزش ندارد.

مثلا فردی را تصور کنید که رشته آزمایشگاه را انتخاب کرده است، به دلیل اینکه تصور می کرده جز رشته هایی است که حتما بعد از فارغ التحصیلی با کار خوبی در یک آزمایشگاه رو به رو می شود، که البته اینگونه شد، اما با توجه به زمانی که صرف کار می کند که این زمان از صبح تا شب  او را درگیر کرده است و در رابطه با حقوقی که می گیرد،کمی ناموزون است.

به خاطر همین چون دیگر آرزو ها و تصوراتی که داشته تا حدودی از دست رفته می پندارد، دچار افسردگی های روحی می شود.

عدم تناسب بین رشته تحصیلی و شغل آینده

یکی از فاجعه بار ترین اتفاقات بین انتخاب رشته های تحصیلی بین دانشجویان به خصوص کشور ایران نبود هیچ گونه علاقه به رشته تحصیلی و انتخاب آن است، اگر از اکثر افراد تحصیلکرده سوال بپرسید که به شغل خود علاقه دارید یا نه؟

اکثرا ابراز نارضایتی می کنند که من از ابتدا قصد تحصیل در رشته ای دیگر داشتم، اما نظر مشاور، پدر و یا مادر این بوده که رشته مورد علاقه من در جامعه  تعریف خاصی ندارد  وبه طبع نمی توانی با آن کار کنی و پیشرفت داشته باشی.

افراد تحصیلکرده به خصوص کسانی که تحصیلاتت عالیه را سپری کرده اند، به واسطه دانش و درک بالای خود با مسائلی از جامعه، افراد و سایر مشکلات رو به رو می شوند که چون بر حقایق، دلایل و برهان و علت و معلولی آگاه هستند،وقایع دنیای اطرافشان آن ها را بیش تر آزار می دهد

اکنون که در حال سپری کردن رشته دور از علاقه خود می باشد با سرخوردگی و یا نوعی افسردگی از روی عادت و ناچاری است.

که البته بخش اعظمی از این موضوع در دستان دولتمردانی است که شاید بهتر باشد به همه رشته های تحصیلی به یک اندازه فضای پیشرفت و امیدواری بدهند.

فاجعه بیکاری

از شایع ترین و باز هم باید گفت از فاجعه بار ترین مشکلات بین افراد تحصیلکرده که منجر به اختلال روحی و روانی افراد تحصیلکرده می شود ، نبود کار رشته تحصیلی است.

این خود نوع عدم تناسب بین پذیرش و شغل موجود در جامعه است، فردی که رشته خود را با هزاران امید به پایان می رساند وقتی وارد جامعه می شود، با شوک همراه می شود که اکنون جواب زحمت ۴ سال تحصیل،۶ سال تحصیل  و یا بیشتر را چه کسی باید بدهد، اصلا چه کسی مسئول است، این سوالات را در ذهن خود می گرداند و می چرخاند به یکباره متوجه اضطراب ها و استرس های روحی در خود می شود که در برخی از موارد شاهد خود کشی های تلخ در بین این دسته از افراد می شویم.می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال روحی و روانی افراد تحصیلکرده به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

عدم تناسب بین علاقه خود و خانواده

اختلال روحی و روانی افراد تحصیلکرده

در این مورد فرد تحصیلکرده به رشته خود علاقه دارد ولی همیشه با آه و اندوه والدین رو به رو است که چرا رشته تحصیلی مورد علاقه آن ها را انتخاب نکرده است،این شرایط مواقعی پرسیده می شود که از شغل فعلی پول اندکی حاصل کرده است، خانه ندارد، ماشین ندارد و هنوز مجرد است.

پدر و مادر با سرکوفت های همیشگی او را به خاطر انتخابش سرزنش می کنند. فرد تحصیلکرده دچار تناقض و افسردگی می شود که شاید این همه سال را اشتباه قدم برداشته است.

در واقع بخشی از اختلال روحی و روانی افراد تحصیلکرده از جانب خانواده و جامعه بر فرد تحمیل می شود و باید راجع به این موضوع فکری از ریشه و بنیان کرد.

اختلال روحی و روانی افراد تحصیلکرده :درک زیاد

گاهی درک و تاثر زیاد موجب همراه شدن اختلالات روحی می شود. افراد تحصیلکرده به خصوص کسانی که تحصیلاتت عالیه را سپری کرده اند، به واسطه دانش و درک بالای خود با مسائلی از جامعه، افراد و سایر مشکلات رو به رو می شوند که چون بر حقایق، دلایل و برهان و علت و معلولی آگاه هستند،وقایع دنیای اطرافشان آن ها را بیش تر آزار می دهد، این آزار گاهی با خودخوری های عصبی همراه است که اختلالات روحی و روانی افراد تحصیلکرده از آن نشات می گیرد.می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال روحی و روانی افراد تحصیلکرده به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

مشکلات روحی و روانی در بین افراد جامعه روز به روز در حال افزایش است، از هر قشری که تصور کنید این مشکل وجود دارد، زنان خانه دار، افراد تحصیلکرده، قشر کارگر، حتی پزشکان هم در این دام هولناک گرفتار هستند.

که هر کدام دلایل خود را دارند، شاید برخی به دلیل نرسیدن و برخی هم به دلیل کامل بودن بیماری های روحی و افسردگی را تجربه می کنند.

این ها موارد و اتفاقاتی هستند که در سراسر جهان وجود دارد، بنابراین چاره کار چه چیز می تواند باشد، آیا راه کاری وجود دارد،می توان جلوی مشکلات روحی را گرفت؟

قطعا که این امر ممکن است، اما بیشتر روانشناسان معتقدند همان طور که در ارتباط با بیماری های جسمی پیشگیری بهتر از درمان است، بیماری های روحی هم این ادعا را تصدیق می کند و باید بیش تر در فکر پیشگیری باشیم تا بعد با درمان رو به رو نشویم.

بنابراین علائمی مثل استرس، افسردگی، اضطراب های بی دلیل همگی باید پاسخ داده شوند تا به مرحله حاد نرسند.چاره آن هم یک جلسه مشاور است تا بتوانید مشکل را برطرف کنید و یا ریشه کن کنید.

می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی مجیب با شماره تماس zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب تماس برقرار کنید.در ضمن مرکز در روز های جمعه و دیگر تعطیلات اماده خدمت است.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه