آیا انسان های مذهبی بیشتر عمر می کنند؟

انسان های مذهبی
   

تفاوت در کشورها، طول عمر انسان های مذهبی

آیا انسان های مذهبی بیشتر از بقیه مردم عمر می‌کنند؟ پاسخ آن است که برخلاف تصور بسیاری از ما، کشورهایی که امید به زندگی در آن ها بسیار پایین است، عمدتا مردمانی بسیار مذهبی دارند. کشورهای حوزه جنوب صحرای آفریقا نمونه خوبی برای این موضوع هستند. بیماری مالاریا، انگل‌ها، تب دنگی، وبا، انواع اسهال، ایدز و امراض دیگر باعث شده چند ده سال از متوسط عمر مردمان این مناطق کم شود و سطح امید به زندگی در این کشورها به زیر شصت سال افت پیدا کند. وجود بیماری ‌های مزمن متعدد و احتمال وقوع مرگ زودهنگام باعث شده تا ایمان به خدا و اهمیت دادن به دین در میان اهالی این کشورها فراگیر شود.

کلمات کلیدی:(انسان های مذهبی |عمر انسان های مذهبی|زندگی عمر انسان های مذهبی )
زمان مظالعه: ۶ دقیقه

پیشرفت اقتصادی از یک طرف موجب بالا رفتن سطح سلامت و از طرف دیگر موجب کاهش اعتقادات دینی در بین مردم می‌شود. این بدان معناست که مردمان کشورهای توسعه‌یافته هم سالم‌تر هستند و هم سکولارتر. کشورهای توسعه‌یافته از امتیازاتی مثل ارتقای سطح سلامت و برنامه ‌های بهداشت و سلامتی مثل واکسیناسیون برای بیماری‌هایی مثل سرخک و آبله بهره مند هستند. در نتیجه از یک قرن پیش تا به امروز، متوسط امید به زندگی در میان آنان عملا دو برابر شده است.
بنابراین واضح است که سکولارها عمر طولانی‌تری نسبت به ساکنان کشورهای مذهبی دارند. برای مثال می‌توان به سوئد (با متوسّط امید به زندگی ۸۱ سال) و ژاپن (با متوسّط امید به زندگی ۸۲ سال) اشاره کرد که مردم این کشورها در مقایسه با کشور آمریکا (که قدری مذهبی‌تر است و متوسّط امید به زندگی در آن ۷۸٫۵ سال است) عمر طولانی‌تری دارند.

مقایسه امید به زندگی بین انسان های مذهبی و غیر مذهبی در هر کشور

این مسأله به کشور مورد مطالعه بستگی دارد. بخش عمده پژوهش ‌ها در کشور آمریکا انجام شده است. بعضی از مطالعات حاکی از آن بود که طول عمر انسان های مذهبی بیش از طول عمر غیر مذهبی ها است.
براساس تحقیقات انجام شده، آمریکایی ‌های مذهبی سیستم ایمنی قوی‌تر و فشارخون پایین‌تری دارند و بعد از عمل ‌های جراحی به دوره نقاهت کوتاه‌تری نیاز دارند. کلیسا رفتن مزیت ‌های فراوانی دربردارد، از جمله سالم‌تر بودن سبک زندگی، مدیریت استرس و برخورداری بیشتر از حمایت های اجتماعی. این مزیت ‌ها نشان می‌دهد که چرا آمریکایی‌ های مذهبی عمر طولانی‌تری دارند.
اما در بعضی دیگر از کشورهای توسعه‌یافته ارتباطی میان مذهب و سلامتی مشاهده نشد. در کشورهایی مثل دانمارک و هلند که در آن ها انسان های مذهبی در اقلیت قرار دارند، ارتباط خاصی میان مذهب و ارتقای سطح سلامتی دیده نشد.

 

انسان های مذهبی

 

نتیجه گیری و جمع بندی

وقتی مردمانی که در یک کشور زندگی می‌کنند را با هم مقایسه می‌کنیم، مشاهده می‌ شود که اگر انسان های مذهبی در اکثریت باشند، از امتیاز ارتقای سطح سلامت بهره‌ مند خواهند بود. اما اگر انسان های مذهبی در اقلیت باشند، شاهد این امتیاز نخواهیم بود.
یکی از علل احتمالی که غیر مذهبی ها در آمریکا از سطح سلامت پایین‌تری برخوردارند آن است که این عده، عمدتا از مشارکت در امور سیاسی محرومند و نقش کمتری در جوامع محلی ایفا می‌کنند. چراکه انسان های مذهبی برای آن ها ارزش چندانی قائل نیستند. یکی از دلایل مهم آن است که کلیسا ها نقشی محوری در برگزاری خیریه‌ ها و نهاد های مدنی دارند.
در کشورهای سکولار، فعالیت های اجتماعی بسیار بالاست؛ به نحوی که ملحدها نسبت به آنچه در کشورهای مذهبی مشاهده می‌شود بسیار فعال‌تر هستند. غیرمذهبی ها به جای این که احساس کنند شهروند درجه دوم هستند، کاملا با جامعه همگام می‌شوند و از پیامد های سلامتی این موضوع نیز استفاده می کنند. بنابراین چیزی که به نظر می‌رسید جزو مزیت ‌های دین داری است، شاید صرفا مزیت بودن با جمع باشد.
در آمریکا بعضی از محققین حوزه سلامت معتقدند دین موجب افزایش سطح امید به زندگی است. اما با این که اکثر مردم آمریکا انسان های مذهبی هستند، امید به زندگی آمریکایی‌ها بسیار پایین‌تر از ساکنان کشورهای سکولاری است که دارای سطح توسعه اقتصادی مشابهی هستند.

اسراری برای داشتن طول عمر زیاد در انسان های مذهبی

یکی از رویاهای بشر در طول زندگی این است که عمر جاویدان داشته باشد. عمری که هرگز به پایان نرسد و بتواند سالیان سال در راه رسیدن به آروزهایش تلاش کند. مسئله طول عمر برای بشر تبدیل به یک کابوس شده تا جایی که فیلم های متعددی در این زمینه ساخته شده که در آن افراد به دنبال نوشیدن جامی بودند که به آن ها عمر جاویدان را هدیه می داده است. اما به راستی انسان با وجود پیشرفت تکنولوژی می تواند معجونی را اختراع کند که عمر جاویدان را به او ارزانی کند و یا این که این مسئله کاملا یک افسانه و یک کابوس برای بشریت است؟ جواب این سوال مهم را خداوند متعال در آیات قرآن کریم برای ما بیان کرده است که انسان در این دنیا هرگز نمی تواند عمر جاویدان داشته باشد چرا که اگر قرار به عمر جاویدان بود، پیامبران و اولیای الهی به این امر اولویت داشتند.

اما با وجود اینکه بشر نمی تواند به عمر جاویدان در دنیا دسترسی پیدا کند ولی می تواند کارهایی انجام دهد که عمر او را بیش از پیش افزایش دهد و بتواند مدت بیشتری را در این دنیا زندگی کند .

برای کسانی که می خواهند عمر طولانی تری داشته باشند توصیه های فراوانی از آیات و روایت بیان شده است؛ ولی قبل از توجه به عواملی که سبب عمر طولانی برای افراد می شود توجه به این نکته لازم است که برکت در عمر خیلی با ارزش تر از عمر طولانی است. عده ای از افراد با وجود زندگی کوتاهشان در این دنیا اما از عمر با برکتی برخودار بودند و توانسته اند خدمات زیادی را برای جامعه انجام دهند. مانند علامه مجلسى که واقعا عمر بسیار پر برکتی داشت.

اگر می خواهید عمری طولانی داشته باشید:

صبحانه را فراموش نکنید

قرآن کریم آنجا که از غذای بهشتیان سخن گفته است، به دو وعده غذا در هر روز (به هنگام صبح و شامگاه) سفارش می‌کند: در آن جا هرگز گفتار لغو و بیهوده‏اى نمى‏شنوند و جز سلام در آن جا سخنى نیست و هر صبح و شام، روزى آنان در بهشت مقرر است.

امام علی(علیه السلام) نیز در مورد اهمیت صبحانه و نقش آن در طولانی تر شدن عمر می‌فرماید: هر که جاودانگی می‌خواهد باید چاشت را زود بخورد، شام را دیر بخورد.

وقتی مردمانی که در یک کشور زندگی می‌کنند را با هم مقایسه می‌کنیم، مشاهده می‌ شود که اگر انسان های مذهبی در اکثریت باشند، از امتیاز ارتقای سطح سلامت بهره‌ مند خواهند بود. اما اگر انسان های مذهبی در اقلیت باشند، شاهد این امتیاز نخواهیم بود.

در خوردن غذا افراط نکنید

در نمازهای روزانه خود بارها و بارها این آیه شریفه را تکرار می کنیم که خدایا ما را به راه راست هدایت کن: راه آن هایى که برخوردارشان کرده‏اى، همانان که نه درخور خشم‏اند و نه گمگشتگان.

و بارها از خداوند می خواهیم که ما را در راه کسانی که بر آن ها غضب کردی قرار نده در حالی که جالب است بدانید که یکی از گروه هایی که خداوند برآن ها غضب می کند کسانی هستند که پرخوری می کنند و از راه اعتدال خارج می شوند چرا که خداوند متعال در سوره مبارکه طه میفرماید: از خوراکی هاى پاکیزه ‏اى که روزى شما کرده ایم، بخورید ولی در آن زیاده‏روى نکنید که خشم من بر شما فرود آید و هر کس خشم من بر او فرود آید، قطعا در هلاکت افتاده است.

دیگران را ببخشید

در آیات قران کریم در موارد بسیاری سفارش به بخشش دیگران در صورت بروز خطا شده و توصیه شده است که همیشه بدی های دیگران را با خوبی پاسخ بدهید: و نیکى با بدى یکسان نیست. بدی را به آنچه خود بهتر است دفع کن؛ آن گاه کسى که میان تو و میان او دشمنى است، گویى دوستى یکدل مى‏گردد.

روانشناسان نیز  بر این عقیده اند که بخشندگی سهم به سزایی بر سلامت افراد و در نتیجه افزایش طول عمر آن ها دارد و تاکید می کنند که داشتن کینه از دیگران و کدورت ها سبب می شود که عملکرد قلبی و عروقی افراد تحت اثرات منفی و بسیار مضری قرار بگیرد.

به اقوام و خویشاوندان خود سر بزنید(صله رحم)

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند چیزی را نمی شناسم که عمر را زیاد کند به اندازه صله رحم، تا آنجا که اگر سه سال به مرگ کسى باقی مانده باشد و صله رحم کند، خداوند سى سال بر عمر او بیفزاید و زندگى او سى و سه سال گردد، و اگر قطع رحم کند، سى سال زندگى او را خداوند به سه سال تبدیل فرماید.

 

انسان های مذهبی

مقالات پیشنهادی مجیب

طول عمر انسان های مذهبی و مراجعه به سایت زندگی ما

بهترین راه درمان مشکلات مربوط به طول عمر انسان های مذهبی، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. مشکلات مربوط به طول عمر انسان های مذهبی، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد بیمار را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه