تغییرات خواب در افسردگی چگونه پدیدار میشود؟

تغییرات خواب در افسردگی
   

افسردگی، اختلال روحی جدی است که موجب غم و اندوه در دوران سختی و دشواری می شود و با اضطراب ، بی قراری، عصبانیت ،ناامیدی و تغییرات خواب در افسردگی و …همراه است. افسردگی شخص بیمار را از لحاظ روحی و جسمی تحت تاثیر قرار می دهد.

رابطه تغییرات خواب در افسردگی بسیار پیچیده است

افسردگی منجر به اختلالات خواب و تغییرات ساعت خواب می شود و در مقابل نداشتن خواب کافی و بهم خوردن نظم خواب نیز باعث افسردگی می شود.

شواهد نشان می دهد که افرادی که از خواب مناسب برخوردار نیستند چندین برابر بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند.

تغییرات ساعت خواب در افسردگی|افسردگی و کیفیت خواب|نظم خواب در افسردگی|بهم خوردن نظم خواب در افسردگی

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

علائم تغییرات کمی و کیفی خواب

افراد افسرده ممکن است از طیف وسیعی از علائم تغییرات خواب رنج ببرند، از جمله :
_ اغلب به دلیل افکار منفی و پریشانی که هنگام خواب به ذهن شخص می آید، مانع از به خواب رفتن فرد افسرده می شود.
_ممکن است شخص در طول شب چندین بار از خواب بیدار شود و همین موجب پایین آمدن کیفیت خواب می شود.
_ شاید افراد مبتلا به افسردگی تعداد ساعت خواب کافی و استانداردی داشته باشند، ولی باز هم ممکن است صبح ها، بعد از بیدار شدن احساس بی حالی و خواب آلودگی داشته باشند و در طول روز احساس خستگی کنند.
_ در برخی موارد، هم افراد مبتلا به افسردگی با خواب بیش از اندازه روبرو می شوند به طوری که توان بیرون آمدن از رختخواب شان و پرداختن به کار و فعالیت های روزمره را ندارند.

به طور کلی با تغییرات ساعت خواب در افسردگی روبرو هستیم.
بی خوابی رایج ترین اختلال خواب است و حدوداً بیش از ۸۰ درصد از افراد مبتلا به افسردگی با مشکلات خواب مواجه هستند. آمار نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان از بی خوابی رنج می برند.

خواب طبیعی یک حالت ترمیمی است و لازمه تجدید قوا و به دست آوردن انرژی است، زمانی که خواب بهم می خورد، می تواند منجر به افزایش تنش، نگرانی و تحریک پذیری شود که موجب آسیب های جسمانی و روحی می شود.

آسیب های تغییرات خواب ناشی از افسردگی

از مهمترین آسیب های تغییرات خواب، اختلال در تمرکز و یادگیری است. بی خوابی موجب تحریک پذیری افراد می شود و آستانه تحمل آن ها را پایین می آورد.
در افرادی که علاوه بر کم خوابی با بی نظمی در خواب و تغییر ساعات خواب مواجه هستند به مرور زمان مشکلات گوارشی نیز به وجود می آید و ممکن است دچار زخم معده یا روده شوند.
مشکلات شدید خواب در افراد افسرده احتمال اقدام به خودکشی را در این افراد افزایش می دهد.. از طرفی کیفیت و بهبود وضعیت خواب می تواند به بهبود اخلاق و رفتار افراد مبتلا به افسردگی کمک کند.

تغییرات خواب در افسردگی

درمان تغییرات خواب در افسردگی

برای درمان افسردگی و تغییرات خواب در افسردگی بهتر است موارد زیر را رعایت کنید،
_ به خواب خود نظم دهید و هر روز صبح راس یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید ، سعی کنید در طول روز نخوابید و شب ها راس یک ساعت مشخص به رختخواب روید. بهترین زمان برای یک خواب کافی و سالم ۸ ساعت است.

روش‌هایی ساده برای درمان تغییرات در افسردگی

_ ورزش کنید، ورزش برای سلامتی شما مفید بوده و می تواند افسردگی را درمان کند و سبب خواب خوب و آرام در طول شب می شود.

_ اگر فکر های آشفته و منفی، ذهن شما را مشغول کرده است سعی کنید یک صحنه آرامش بخش و دلپذیر را تصور کنید.

_سعی کنید در محیطی آرام و تاریک و بدون سر و صدا به خواب روید، دمای اتاق نیز باید مناسب باشد._شام سبک بخورید و قبل از خواب معده خود را سنگین نکنید. قبل از خواب از خوردن غذاهای سنگین ، نوشیدنی های کافئین دار و الکل به شدت اجتناب کنید

_قبل از خواب یک لیوان شیر بخورید. شیر به دلیل خاصیت هایی که دارد می تواند مانند یک قرص خواب عمل کند.

_ مطالعه کنید، خواندن کتاب هایی که فکر شما را مشغول به خود نکند می تواند در به خواب رفتن شما موثر باشد.

_ قبل از خواب فیلم های وحشتناک و پراسترس را تماشا نکنید. _ تمرینات تنفسی، تمرکز حواس، تکنیک‌های مدیتیشن و شنیدن موسیقی خاص برای یک خواب مناسب بسیار موثر است.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

سایت زندگی ما تلفنی با بهره گیری از برترین روانشناسان و متخصصان کشور، خدمات خود را به صورت تلفنی و آنلاین ارائه می دهد.
برای ارتباط با مرکز مشاوره تلفنی همه روزه حتی در ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب با شماره zendeghima.ir تماس بگیرید.

شما باید برای درمان تغییرات خواب در افسردگی و اختلالات ناشی از بهم خوردن نظم خواب علاوه بر رعایت کردن بسیاری از مسائل به یک متخصص و مشاور در این زمینه مراجعه کنید و مشکلات خود را مطرح کنید.
مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی امکان بهره مندی از خدمات را بدون نیاز به مراجعه حضوری و به صورت تلفنی و آنلاین برای همه افراد فراهم کرده است.
فقط کافیست با شماره zendeghima.irتماس بگیرید و از خدمات رایگان این مرکز در تمام روزها حتی تعطیلات از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب استفاده نمائید.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب این امکان را برای هموطنان گرامی در همه نقاط کشور فراهم آورده که با انتخاب مشاور خانم یا آقا و بدون نیاز به مراجعه حضوری با روانشناسان مجرب این مرکز در ارتباط باشند.
شما می توانید همه روزه حتی در ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب به صورت تلفنی و سریع با شماره zendeghima.irتماس بگیرید.

امید است با تلاش و همت روانشناسان و متخصصان این مرکز و حمایت شما همراهان گرامی به زودی و با افتخار به برترین مرکز تخصصی مشاوره و روانشناسی در کشور تبدیل شویم و فعالیت های خود را بیشتر از گذشته افزایش دهیم.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه