اختلال تبدیلی یا هیستری چیست؟

اختلال تبدیلی یا هیستری
   

اختلال تبدیلی یا هیستری که در قدیم تنها به آن هیستری می گفتند، یک اختلال روانی نسبتا شایع است که نشان دهنده اختلاف ناخودآگاه است، در حالی که باعث اختلال پزشکی توسط یک اختلال طبی دیگر را به ذهن می ‌آورد، ناشی از عوامل روانی است. حدود یک سوم جمعیت جهان از برخی علائم این اختلال در طول زندگی رنج می برند، اما لزوما هیستریک نیستند. این اختلال شامل حدود ۵ تا ۱۵ درصد مشاوره روانپزشکی در بیمارستان های دولتی است. لازم به ذکر است که برای دریافت اطلاعات بیشتر و کسب مشاوره از برترین مشاوران و روانشناسان کشور می توانید در طول روز با سایت زندگی ما ارتباط برقرار نمائید.

بررسی اختلال تبدیلی یا هیستری

زنان حداقل دو برابر بیشتر احتمال دارد گاهی اوقات نیز تا ۱۰ برابر بیشتر از مردان ممکن است این اختلال را داشته باشند و علائمی که نشان می دهد در سمت چپ بیشتر از سمت راست بدن است. این اختلال در همه سنین، از دوران کودکی تا سنین بالا دیده می شود، اما ابتدای آن قبل از ۱۰ سالگی و بعد از ۳۵ سالگی نادر است. اختلال تبدیلی یا هیستری در خانواده هایی با اقتصادهای کم درآمد و کم سواد و روستاییان و همچنین پرسنل نظامی که وضعیت جنگ را تجربه کرده اند، دیده می شود.

  • شایع بودن اختلال تبدیلی

این بیماری در اعضای خانواده بیماران مبتلا به بیماری شایع تر است که بخشی از آن به دلیل یادگیری کودک از والدین است. اختلالات فیزیکی، به ویژه بیماری های عصبی، شایع در میان این افراد هستند و با اختلالات هیستری در زنان از طریق اختلالات روانی، افسردگی و اختلالات اضطرابی ارتباط دارند. اختلالات شخصیتی معمولا با اختلال تبدیلی یا هیستری وابسته است، به ویژه، اختلالات شخصیت نمایشی در زنان و اختلال شخصیتی ضد اجتماعی در مردان.

اختلال تبدیلی یا هیستری

علت اختلال تبدیلی یا هیستری

اختلال تبدیلی ناشی از پس زدن درگیری های ناخودآگاه و تبدیل اضطراب به یک علامت فیزیکی است. علائم این اختلال باعث می شود بیمار به دیگران نشان دهد که او نیاز خاص و درمان ویژه ای دارد و همچنین یک وسیله غیر کلامی برای کنترل یا بازی برای دیگران است. با تصویر برداری از مغز، نشان داده شده است که در این بیماران متابولیسم نیمکره غالب کاهش می یابد و متابولیسم نیمکره غیر غالب افزایش می یابد.

زمان تشخیص اختلال تبدیلی

اختلال تبدیلی یا هیستری زمانی تشخیص داده می شود که درمانگر در می یابد اتصال ضروری و اساسی بین علت علایم عصبی و عوامل روانی پیدا کند و این علائم نباید ناشی از اختلال یا اختلال ساختگی و تمارض باشد که در آن فرد شبیه سازی نشانه های بیماری آگاهانه را تقلید می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره با کیفیت تلفنی با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب ارتباط برقرار نمائید و از خدمات آن ها از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب استفاده کنید.

علائم اختلال تبدیلی یا هیستری

در اختلال هیستری این موارد دیده می شود که عبارتند از:

  • عملکرد متوسط
  • بی حسی
  • مورمور شدن در اندام ها
  • کری
  • کوری
  • صحبت نکردن
  • فلج عمومی بدن

دیده می شود و علائم حرکتی عبارتند از:

  • حرکات غیر طبیعی
  • اختلالات در راه رفتن فرد
  • ضعف عمومی
  • فلج
  • لرزش
  • حرکات تیک دار
  • حرکات پرتابی

تشنج های کاذب یکی دیگر از علائم اختلال تبدیلی یا هیستری هستند و جداسازی آنها از تشنج های واقعی گاهی دشوار است.

اختلال تبدیلی ناشی از پس زدن درگیری های ناخودآگاه و تبدیل اضطراب به یک علامت فیزیکی است. علائم این اختلال باعث می شود بیمار به دیگران نشان دهد که او نیاز خاص و درمان ویژه ای دارد.

بررسی علائم های دیگر اختلال هیستری

بیمار مبتلا به اختلال تبدیلی یا هیستری برای از بین بردن اختلافات درونی و همچنین جلب توجه دیگران به منافع خود، این رفتارها را که در بالا ذکر شد تکرار می کند. علائم کوتاه مدت هستند و معمولا خودشان حل می شوند. در شرایط استرس زا، هیستری به صورت گروهی تبدیل خواهد شد! یک هیستری عمومی زمانی رخ می دهد که تعداد زیادی از مردم در یک مکان سلطه خود را از دست می دهند. چنین موقعیتی اغلب در کنسرت های موسیقی رخ می دهد، اما می توان آن را در مراسم های سیاسی یا مذهبی پیدا کرد، اما شایع شدن این رفتار دقیقا چطور صورت می گیرد؟ آیا روابط روانی و روحی بین مردم منجر به این وضعیت امور می شود؟

  • بررسی درست بودن با نبودن سوالات

این به ویژه هنگامی درست است که فکر کنیم که اصطلاح عمومی اختلال تبدیلی یا هیستری همچنین به معنای گسترش علائم بیماری روانی از فردی به فرد دیگر است. گاهی اوقات گروهی از افراد یک بیماری خاص را ایجاد می کنند و به تدریج بهبود می یابند. اولین فردی که نشانه های علائم را نشان می دهد یک الگو است و دیگران آن را تقلید می کند. جهت کسب مشاوره تلفنی با کیفیت با مشاوران و روانشناسان برتر کشور می توانید حتی در ایام تعطیل نیز با مرکز مشاوره روانشناسی مجیب تماس بگیرید.

اختلال تبدیلی یا هیستری

راههای درمان اختلال تبدیلی یا هیستری

  • روان درمانی

اختلال شخصیت هیستریک و همچنین سایر اختلالات روانپزشکی، باید قبل از هر تجویزی از طریق روان درمانی مورد توجه و درمان قرار گیرد. بهترین تکنیک روان درمانی برای این افراد، استفاده از تکنولوژی روان تحلیلی است که در موقعیت ها و زوایا  مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و از بیمار فیلم گرفته می شود و سپس بیمار و روانشناسش فیلم را تماشا می کنند و روانشناس علائم و رفتار بیمار را تحلیل می کند. بیمار در مورد وضعیت خودش آگاهی خواهد داشت و سپس وضعیت روحی و رفتاری وی را با فرد عادی در جامعه مقایسه می کند.

مقالات پیشنهادی مجیب
  • درمان دارویی

درمان دارویی اختلال تبدیلی یا هیستری یک فرایند زمان گیر است که در مرحله اول درمان روانشناختی مشکل فرد را نمی تواند حل کند و دوم این که اختلال شخص با سایر اختلالات روانی مانند:

  • اضطراب
  • شیدایی
  • افسردگی
  • و غیره

همراه باشد.در این وضعیت از قرص های ضد اضطراب و افسردگی برای کنترل رفتار تنشی فرد استفاده می شود.

مشترکین و هموطنان عزیز که می خواهند در تمام طول روز و به صورت آنلاین مشاوره تلفنی دریافت نمایند می توانند با سایت زندگی ما تماس حاصل نمایند و از خدمات مشاوران و روانشناسان برتر کشور از طریق تلفن ثابت بهره مند شوند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی لازم  در خصوص اختلال تبدیلی یا هیستری می توانید به صورت همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل با این مرکز با شماره زیر تماس حاصل فرمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه