تست روانشناختی WISC-III و نمرات شاخص آن

تست روانشناختی WISC-III
   

تست روانشناختی WISC-III چیست؟ مقیاس هوش وکسلر برای کودکان (WISC) از سال ۱۹۴۹ به عنوان سازگاری مقیاس اطلاعات دیوید وکسلر ۱۹۳۹ Wechsler-Bellevue بوده است. این نسخه از تست Wechsler یک ارزیابی روانشناختی است که جنبه های مختلف هوش را اندازه گیری می کند و برای کودکان بین ۶ تا ۱۶ سال طراحی شده است. این تست چندین نسخه به روز رسانی شده است و نسخه فعلی این تست نسخه پنجم WISC-V است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست روانشناختی WISC-III می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

تست روانشناختی WISC-III

تست روانشناختی WISC-III

اگر چه این آزمون می تواند به عنوان یک آزمون IQ برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد، اما اغلب به عنوان یک ابزار بالینی برای اندازه گیری توانایی های شناختی فرد مورد استفاده قرار می گیرد WISC. اغلب در میان باتری های دیگر آزمون ها برای ارزیابی و شناسایی عملکرد و توانایی شناختی استفاده می شود که می تواند کمک به شناسایی  ناتوانایی های یادگیری، یا نقاط قوت و ضعف کلی یک کودک را در توانایی های شناختی خود داشته باشد. معلولیت های یادگیری را می توان با مقایسه نتایج از یک آزمون هوشمند مانند WISC با نمرات از یک آزمون دستاورد مانند تست دستیابی فردی وکسلر به شناسایی شکاف بین موفقیت تحصیلی و سطح عملکرد فکری کودک به دست آورد.

توسعه دهندگان این تست اطلاعاتی دریافتند که عملکرد فرزند باید با افراد مشابه با آنها مقایسه شود و هر نسخه از WISC از نمونه های هنجاری برای مقایسه نمره کودک را دارد. سن بیشترین تأثیر را بر نحوه انجام کار کودک در یک کار خاص دارد. بنابراین، نمرات خام از هر زیر تست محاسبه می شود و سپس با نمونه های هنجاری با کودکان سنین مشابه مقایسه می شود.

این آزمون بر این ایده استوار است که مهارت های شناختی یا هوش، به طور معمول در سراسر جمعیت توزیع می شود. توزیع نرمال به این معنی است که بیشتر افراد در محدوده متوسط ​​قرار می گیرند و افراد کمتری در محدوده ای که بالاتر یا پایین تر از حد متوسط ​​است انجام می شود.

مقیاس هوش وکسلر برای ارزیابی کودکان

نمرات برای این آزمون براساس مقادیر آماری مانند میانگین و انحراف استاندارد (محاسبه ای است که فاصله قابل توجهی از نمره از میانگین را تعیین می کند) تعیین می شود. هنگامی که عملکرد کودک در یک آزمون زیر با نمونه هنجاری مقایسه می شود، نمرات زیر تئوری به مقیاس های ریز تبدیل می شوند که به عنوان یکی از معیارهای جهانی برای این آزمون به حساب می آیند. ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.

تست اولیه WISC در سال ۱۹۴۹ راه اندازی شد و در سال ۱۹۷۴ با WISC-R به روز شد. WISC-R دارای زیرمجموعه های مشابه بود، اما محدوده سنی کودکان مورد آزمایش را از محدوده ۵-۱۵ تا ۶-۱۶ به روز کرد. WISC-III در سال ۱۹۹۱ منتشر شد و یک  Subtest  برای سرعت پردازش اضافه کرد.

طبقه بندی عملکرد برای نمرات شاخص مقیاس به شرح زیر است:

  • زیر میانگین – نمره مقیاس ۱ تا ۵
  • میانگین متوسط ​​- نمره مقیاس ۶ تا ۷
  • میانگین – مقیاس نمره ۸ تا ۱۱
  • میانگین بالا – نتیجه نمره ۱۲ تا ۱۳
  • برتر – ۱۴ تا ۱۵
  • بسیار عالی – ۱۶ تا ۲۰

توصیف عملکرد برای محدوده نمره WISC استاندارد به شرح زیر است:

  • زیر میانگین – نمره استاندارد زیر ۷۹
  • میانگین متوسط ​​- نمره استاندارد ۸۰ تا ۸۹
  • میانگین – ۹۰ تا ۱۰۹
  • میانگین زیاد – ۱۱۰ تا ۱۱۹
  • برتر – ۱۲۰ تا ۱۲۹
  • بسیار عالی – بالاتر از ۱۳۰

پزشکان از این آزمون برای بسیاری از دلایل مختلف استفاده می کنند و ممکن است تمام یا فقط چند نمره را گزارش دهند. با این وجود، موارد زیر اقدامات استاندارد ارائه شده توسط WISC-V، جدیدترین نسخه این ارزیابی را پوشش خواهند داد. لازم به ذکر است که تعدادی از تحلیل های دیگر فراتر از محدوده این نوشتار است که پزشکان ممکن است گزارش دهند.

WISC چگونه مدیریت می شود

تست روانشناختی WISC-III

نسخه پنجم این آزمون به صورت جداگانه با کودک و پزشک انجام می شود و می تواند در استاندارد کاغذ و مداد یا بر روی قرص، قالب دیجیتال انجام شود. این آزمون شامل مجموع ۱۶ زیر تست است. با این حال، تعداد استاندارد زیر تست های داده شده ۷ است. نمرات خام در این زیر تست ها به نمرات مقیاس تبدیل شده و سپس مجموع نمرات مقیاس تست های مشابه به یک مقیاس شاخص اولیه تبدیل می شود.

مقالات پیشنهادی مجیب

نمرات شاخص تست روانشناختی WISC-III

در مجموع پنج نمره شاخص اولیه وجود دارد که نمره جامع IQ: تفکر کلامی، فضایی بصری، استدلال سیال، حافظه کاری و سرعت پردازش را تشکیل می دهند. فهرست تفکر کلامی نشان دهنده توانایی دسترسی و اعمال دانش کلمه است.

زیرمجموعه های اصلی عبارتند از شباهت ها و واژگان.

  • شاخص فضایی بصری نشان دهنده توانایی درک جزئیات و ارتباطات بصری برای حل پازل ها و ساخت طرح های هندسی است. زیرمجموعه های اصلی Block Design هستند (بلوک های جهت گیری برای مطابقت با یک تصویر) و پازل ویژوال (ادغام فضایی بصری(
  • شاخص استدلال سیال نشان دهنده توانایی تشخیص ارتباط بین اشیاء بصری است. زیرمجموعه های اصلی ماتریس استدلال (استدلال با الگوهای بصری مداوم و گسسته) و وزن شکل (استدلال کمی) است.
  • فهرست حافظه کار نشان دهنده توانایی ثبت، نگهداری و دستکاری اطلاعات بصری و شنیداری است. زیر تست های اصلی عبارتند از Digit Span (تکرار شماره های توالی) و) Picture Span (توجه شنوایی و بصری و حافظه کاری)
  • شاخص سرعت پردازش نشان دهنده سرعت است که کودک می تواند با دقت تصمیم گیری کند. زیر تست های اصلی عبارتند از کد گذاری (نمادها مطابق با شماره های مرتبط) و جستجوی نماد (اسکن بصری و سرعت گرافوموتور از نمادها(
  • شاخص اعتقادات کلامی توانایی کودک را به صراحت درک می کند که می تواند به شدت تحت تاثیر دانش معنایی قرار گیرد. این نمره شاخص از متون مشابهی، واژگان، اطلاعات و تفاهم حاصل می شود.

نمرات در پنج مقیاس اول ابتدایی سپس ترکیب شده و تبدیل به یک مقیاس هوشمند کامل (FSIQ)، که برای اندازه گیری اطلاعات کلی طراحی شده است.  برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه تست روانشناختی WISC-III با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

مشاوره مجیب برای تست روانشناختی WISC-III

همانطور که قبلا ذکر شد، تست روانشناختی WISC-III تحت چندین اصلاح قرار گرفته است. با هر تکرار مجدد تست، نمره آزمون باید برای اثر فلین به درستی مقیاس نمره را حساب کند. اثر فلین بهبودی شناخته شده در سیگنال های انسانی و کریستالیزه شده در طول قرن بیستم است. بنابراین، برای مثال، یک کودک با میانگین نمره ۱۰۰ در سال ۲۰۱۸، در واقع نماینده سطح بالاتری از هوش است تا کودکانی که در سال ۱۹۶۸ ۱۰۰ امتیاز کسب کردند.

تست اولیه WISC در سال ۱۹۴۹ راه اندازی شد و در سال ۱۹۷۴ با WISC-R به روز شد. WISC-R دارای زیرمجموعه های مشابه بود، اما محدوده سنی کودکان مورد آزمایش را از محدوده ۵-۱۵ تا ۶-۱۶ به روز کرد. WISC-III در سال ۱۹۹۱ منتشر شد و یک  Subtest  برای سرعت پردازش اضافه کرد. WISC-III همچنین نمرات شاخص جدیدی را برای نمایش مناطق خاصی از اطلاعات (که از آن زمان به روز شده است) معرفی کرده است:

  • شاخص تفکر کلام
  • شاخص سازمان ادراک
  • شاخص آزادی شاخص
  • شاخص سرعت پردازش

این آزمون استاندارد طلایی برای ارزیابی فکری کودکان است، بخشی به دلیل اطمینان آن است. قابلیت اطمینان مهم است زیرا تضمین می کند که تست نفوذ کنندگان هر بار که آزمون را امتحان می کنند نمرات مشابهی به دست می آورند. مطالعات متعددی اعتبار نسخه پنجم این آزمون را با یافته های قوی اندازه گیری کرده اند، که نشان می دهد که نمراتی که یک کودک دریافت می کند در زیر تست ها و مقیاس های شاخص این آزمون اندازه گیری های قابل اعتماد است.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای تست روانشناختی WISC-III از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه