بررسی حالت های خواب نوزاد

   

نه تنها خواب نوزاد برای حفظ و ذخیره انرژی به بدن او کمک می کند، بلکه برای رشد مغز کودک نیز جزء عوامل مهم است. نوزادان بیشتر شبانه روز را در خواب می گذرانند و چند ساعت در روز بیدار می شوند. معمولا پدر و مادران جدید بسیار دشوار است که بدانند که بچه ها چگونه و چه میزان باید بخوابند. شما والدین گرامی می توانید از سایت زندگی ما در رابطه با حالت های خواب نوزاد سوالات متداول خود را مطرح کنید و به صورت تلفنی یک مشاوره با کیفیت دریافت نمائید.

مرگ ناگهانی با حالت های خواب نوزاد

اگر نوزاد را در حالت های زیر قرار دهید احتمال خفگی و مرگ ناگهانی نوزاد زیاد است.

شرایط عبارتند از:

  • قرار دادن یک کودک بر روی شکم یا پهلو
  • بچه را روی سطوح نرم مانند تشک، مبل، تشک های آبی، بالش با والدین یا بدون آن قرار دهید.
  • پوشاندن نوزاد طوری که باعث خفگی او شود.
  • سیگار کشیدن در دوران بارداری یا بعد از زایمان

این موارد از جمله حالت های خواب نوزاد است که خطرناک هستند.

خواب نوزاد

حالت های خوب و بد خواب نوزاد

بهتر است بدانید که حالت مناسب و نامناسب خواب نوزاد برای جلوگیری از خطرات بالقوه چگونه است. به پشت خوابیدن، این حالت خواب باعث کاهش خفگی می شود زیرا دستگاه تنفسی باز است. همانطور که نوزاد طولانی به خواب می رود، منجر به مسطح شدن پشت و جمجمه می شود. البته، پس از حدود یک سال حل خواهد شد و نیازی به درمان نیست.

روش های جایگزین برای جلوگیری از این شرایط عبارتند از:

  • قرار دادن نوزاد بر روی شکم هنگام بیداری
  • کودک را در طرف دیگر سر قرار دهید.
  • زمان کودکتان را در بودن روی یک صندلی یا صندلی اتومبیل کاهش دهید.
  • بیشتر نوازش کردن کودک
  • جهت سر کودک را در گهواره تغییر دهید به طوری که مجبور نباشد همیشه یک جا را ببیند.

بهتر است این حالت های خواب نوزاد را بدانید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

بهتر است بدانید که حالت مناسب و نامناسب خواب نوزاد برای جلوگیری از خطرات بالقوه چگونه است. به پشت خوابیدن، این حالت خواب باعث کاهش خفگی می شود زیرا دستگاه تنفسی باز است

خواب نوزاد بر روی شکم

نظریه های متعددی درباره خواب بر روی شکم وجود دارد که باعث می شود والدین این کار را انجام ندهند.

این نظریه ها عبارتند از:

  • هنگامی که کودک بر روی شکم می خوابد، فشار به فک اعمال می شود، بنابراین محدود شدن راه هوایی و دستگاه تنفسی اعمال می شود.
  • هنگامی که کودک بر روی شکمش خواب است، صورتش بسیار نزدیک به زمین است، بنابراین هوای ثابت را تنفس می کند.
  • خواب نوزاد بر روی یک تشک نرم خطر خفگی را افزایش می دهد.

هنگامی که کودک در شکم خواب میبیند، میکروب های تشک را نفس می کشد.

همچنین جهت مشاوره تخصصی در این رابطه می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمائید و از خدمات آن ها بهره مند شوید.

بررسی خواب نوزاد به پلو

خوابیدن به پهلو، شرایط مناسبی برای کودک نیست، زیرا این امر منجر به بازگشت او به شکم و سندرم مرگ ناگهانی می شود.


در رابطه با کودکان و نوزادان می توانید از مقاله های زیر استفاده کنید:

بررسی مراحل هفت تا یازده ماهگی نوزاد

بازتاب مورو در نوزاد و بررسی عملکرد آن

تغذیه مناسب کودکان اوتیسم

کنترل خشم کودکان پیش فعال

درمان تیک کودکان

تفسیر نقاشی کودکان چه کمک هایی می کند؟


نکته های مهم برای حالت مناسب خواب نوزاد

اجتناب از تشک های نرم، توصیه می شود از تشک سفت به جای تشک نرم، مبل یا تشک آبی برای نوزاد استفاده کنید. استفاده از یک تخت ساده، سعی کنید از ملافه یا آستر روی تخت نوزاد استفاده نکنید. از آنجا که ملافهدر اطراف نوزاد در هنگام خواب به دورش می پیچد. محافظ تخت چنان بلند باشد که کودک در هنگام خواب به زمین نیفتد. اجتناب از پوشیدن سر برای خواب نوزاد، پتو ها باید سینه کودک را پوشش دهند و دست های کودک باید روی پتو قرار داده شود تا مانع از خفگی کودک در هنگام خواب شود. آکادمی آمریکایی کودک توصیه می کند از یک کیسه خواب کودک استفاده کنید. این کیسه خواب، علاوه بر گرم نگه داشتن نوزاد، از خواب بر روی شکم و پوشش سر جلوگیری می کند.

علایم آمادگی برای خواب نوزاد

  • مالیدن چشم ها
  • خمیازه کشیدن
  • به یک نقطه خیره شدن
  • بی قراری و گریه نوزاد

بهتر است اگر هر کدام از این علائم را در کودک خود مشاهده کنید، به او شیر بدهید، او را ببوسید تا آرام شود؛ اما قبل از اینکه او بخوابد، او را در رختخواب قرار دهید تا به تنهایی بخوابد و آن را یاد بگیرد.

برقرار نکردن ارتباط چشمی

نوزاد را قبل از خواب تحریک نکنید. تماس طولانی و معنی داری با نوزاد، فاکتور تحریک کننده برای خواب نوزاد است. وقتی که شما می خواهید او را بخوابانید یا وقتی که او بیدار شده است، حواس خود را جمع کنید، با او در تماس چشمی نباشید.

حمام کردن قبل از خواب نوزاد

آب گرم و آرامش و نوازش با یک حوله گرم به کودک کمک می کند تا آرام شود. این راهنمایی ها به شما کمک می کند که کودک را در یک راه باور نکردنی بتوانید بخوابانید. توپ های کودک را از داخل وان حمام بیرون بیاورید و در وان حمام به بازی های کودک نپردازید تا آرام باشد و بتواند بعد از استحمام راحت بخوابد. همچنین پدر و مادر های عزیز می تواند جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خواب نوزاد با سایت زندگی ما تماس حاصل نمایند و از متخصصین حاضر در مرکز به صورت تلفنی و در تمام ایام هفته مشاوره دریافت کنند.

سیر کردن نوزاد برای خواب

اگر فرزند شما یکی از آن نوزادانی است که در نیمه شب گرسنه بیدار می شود، تغذیه قبل از خواب نوزاد می تواند مفید باشد. بهتر است قبل از خوابیدن به کودک خود سر بزنید و در هنگام خواب به او غذا بدهید و منتظر نمانید تا گرسنه بیدار شود. این وعده اضافی، شکم را به اندازه کافی پر می کند و بهتر به خواب او کمک می کند.

خواب نوزاد

گذاشتن دست روی بدن نوزاد

هنگامی که کودک را به تخت می برید برای خوابیدن، سعی کنید دست خود را به آرامی بر روی شکم، آرنج و سر نوزاد قرار دهید تا آرام شود. گاهی اوقات فقط حضور شما در کنار فرزند کافیست تا احساس امنیت خواب نوزاد را تامین کند و راحت تر به خواب بپردازد.

ماساژ برای خواب نوزاد

نوزادان و کودکان نوپا که به مدت ۱۵ دقیقه قبل از خواب ماساژ داده می شوند سریعتر از کودکانی که برای آنها قصه گفته می شود به خواب می روند؛ بنابراین ماساژ برای خواب نوزاد مفید است، ماساژ او را با ملایمت و فشار کم انجام دهید.

مشترکین عزیز می تواند برای دریافت مشاوره جهت حالت های خواب نوزاد به مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایند و از خدمات برترین متخصصان کشور به صورت تلفنی بهره مند شوند. جهت برقراری تماس می توانید از سراسر ایران به صورت همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل اقدام کنید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه