هانتینگتون : اختلال عصبی بیماری هانتینگتون را بهتر بشناسید

بیماری هانتینگتون
   

بیماری هانتینگتون چیست؟ برخی اختلال عصبی بیماری هانتینگتون را نوعی بیماری تلقی می کند که موجب از دست دادن کنترل و توان حرکتی می شود. تعریف دقیقی از اختلال عصبی ناشی از بیماری هانتینگتون در دست نیست با این حال به عقیده متخصصان، اختلال عصبی نوعی تباهش است که شخصیت و عملکرد شناختی را دستخوش تغییر می کند.

کلمات کلیدی:( هانتینگتون| اختلال عصبی بیماری هانتینگتون|علائم اختلال عصبی)

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

به باور متخصصان، بیماری هانتینگتون، نابهنجاری و عدم توازن در کروموزوم چهار است که باعث انباشته شدن بیش از حد نوعی پروتئین که به هانتینگتون معروف است می شود. به عبارتی، به موجب بیماری هانتینگتون سطح پروتئین هانتینگتون از حد مجاز می گذرد و به سطح سمی می رسد. نشانه ها و علائم هانتینگتون معمولا در بازه ۳۰ تا ۵۰ سالگی بروز کرده و آشکار می شوند. این بیماری مرگ نورون ها در ساختارهای زیر قشری را در پی دارد.

در واقع نورون هایی که در ساختارهای زیر قشری قرار دارند و کنترل رفتار حرکتی را به عهده دارند به دلیل این بیماری از بین می روند. شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه بیماری هانتینگتون  با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

اختلال عصبی ناشی از بیماری هانتینگتون

بیماری هانتینگتون

این بیماری در پی ایجاد جهش هایی در ژن رمز گذار پروتئین هانتیگتون به وجود می آید. طی آزمایش هایی بر روی موش های آزمایشگاهی که ژن هایشان دستکاری شده بود این پروتیئن کشف و نامگذاری شد.

بیماری هانتیگتون نوعی بیماری نورودژنراتیو پیش رونده به همراه توارث اتوزومال غالب است که معمولا در سنین بزرگسالی بروز می کند. بیماری مذکور با تریاد سه گانه حرکات غیر نرمال کره، اختلالات عصبی – شناختی و اختلالات روانی شناخته می شود.


مطالب پیشنهادی:

اختلال افسردگی فصلی را اینگونه تشخیص دهید

انواع اختلالات عصبی رشدی را بشناسیم

درباره اسکیزوفرنی چه می دانید


اجازه بدهید کمی از زبان پزشکی و تخصصی فاصله بگیریم و این موضوع را تا حد ممکن ساده تر توضیح بدهیم. در پی بیماری هانتیگتون، در بدن فرد بیمار چند اختلال رخ می دهد که شامل تغییرات کارکردهای شناختی، تغییرات اجتماعی، و همچنین دگرگونی های شخصیتی می شود.

متخصصان این بیماری را با اختلالت شخصیتی، نوسانات خلقی، تحریک پذیری، خشم و انزجار غیرطبیعی، تمایل به خودکشی، تغییرات و نوسان در میل جنسی، و گستره ای از نقایص شناختی مرتبط می دانند.

هانتیگتون از جمله بیماری های صعب العلاج و بهتر بگوییم از جمله بیماری های لاعلاج است. هیچ درمان خاصی برای این بیماری معرفی نشده است و تلاش ها برای کشف راه درمان همچنان ادامه دارد.

به دلیل تشابهاتی که در نشانه های این بیماری  و اختلال اسکیزوفرنی یا اختلال خلقی وجود دارد برخی این دو را اشتباه می گیرند. بیماران مبتلای به هانتینگتون به دلیل  ضعف توانایی یا ناتوانی در برنامه ریزی، شروع کردن یک فعالیت یا به انجام رساندن فعالیت های سخت، بی میل و بی اشتیاق به نظر می رسند.

بیماری هانتینگتون باعث می شود فرد حتی در حفظ تعادل و وضعیت عمودی بدن دچار مشکل شود و پس از مدت زمان کوتاهی فرد بیمار کاملا زمین گیر می شود.

نکاتی پیرامون اختلال عصبی شدید یا ضعیف ناشی از بیماری هانتینگتون

اختلال عصبی – شناختی ناشی از بیماری هانتینگتون در شدت و میزان تفاوت دارد. به عبارت دقیق تر، گروهی از بیماران مبتلای به بیماری هانتینگتون دچار اختلال عصبی – شناختی شدید و گروهی دیگر دچار اختلال عصبی – شناختی ضعیف (خفیف) می شوند.

برای تشخیص اختلال عصبی ناشی از بیماری هانتینگتون توجه به دانستن نکات ذیل سودمند و حائز اهمیت است:

  • بیماری هانتینگتون مثل خیلی از بیماری ها نیست که شروعش کاملا واضح باشد. مثلا کسی که سرما خورده به راحتی می تواند متوجه شود که سیستم ایمنی بدنش با مشکل مواجه شده است اما در مورد این بیماری قضیه کاملا فرق می کند و فرد از شروع بیماری اش کاملا بی خبر است. پیشرفت این بیماری کاملا آهسته و تدریجی است و توان فرد به مرور زمان کمتر و کمتر می شود.
  • تنها در صورتی می توان مدعی شد که فرد مبتلای به هانتیگتون است که یا بیمار بودن فرد بوسیله آزمایش اثبات شده باشد و یا احتمال بیماری بر اساس سوابق خانوادگی و آزمایشات ژنتیک محتمل باشد. یعنی به هر فردی که یک سری علائم داشت نمی توان گفت مبتلای به هانتینگتون! ابتلای به هانتینگتون باید اثبات شود. بررسی سابقه بیماری در خانواده و آشنایان فرد و همچنین انجام آزمایشات و برررسی های بالینی می تواند کمک شایانی جهت تشخیص بیماری فرد باشد.
  • زمانی می توان اختلال عصبی را ناشی از بیماری هانتینگتون قلمداد کرد که تمام بیماری های جسمی یا روانی دیگر بررسی شده باشد و هیچ کدام از بررسی ها نسبت به بیماری هانتینگتون موجه تر نباشد. یعنی احتمال دارد فردی دچار اختلال عصبی شده باشد ولی این اختلال ناشی از بیماری دیگری مانند اسکیزوفرنی باشد. بنابراین منطقی نیست که بدون بررسی های دقیق، اختلال عصبی را به بیماری هانتینگتون نسبت دهیم.

علل و دلایل بروز اختلال عصبی ناشی از بیماری هانتینگتون

بیماری هانتینگتون

نوعی اختلال نورودژنراتیو پیش رونده به همراه توارث اتوزومی غالب باعث بروز بیماری هانتینگتون می شود. این اختلال وابسته به نژاد خاصی نیست و در تمامی نژادها دیده می شود. این بیماری به دلیل جهش هایی که در ژن HD رخ می دهد بروز می کند. ژن مذکور، یک توالی تکرار شونده سه نوکلئوتیدی را در بر دارد که به منظور تشخیص بیماری مذکور مورد استفاده قرار می گیرد.

راه های درمان اختلال عصبی ناشی از بیماری هانتینگتون

هانتیگتون از جمله بیماری های صعب العلاج و بهتر بگوییم از جمله بیماری های لاعلاج است. هیچ درمان خاصی برای این بیماری معرفی نشده است و تلاش ها برای کشف راه درمان همچنان ادامه دارد. بیماران مبتلای به هانتینگتون مراقبت و حمایت های عاطفی و همچنین تامین دارویی(داروهای برطرف کننده مشکلات رفتاری و عصبی) نیاز دارند. هر چه از شروع بیماری می گذرد علائم بیشتر نمود پیدا می کند و به احتمال بستری شدن افزایش می یابد.

برای کنترل اختلالات خواب، استرس و افسردگی از داروهایی خاص نظیر داروهای ضد افسردگی و بنزودیازپین ها مورد استفاده قرار می گیرد. مشاوره ژنتیک و مراقبت های عاطفی و روانی با هدف کنترل افسردگی نباید از نظر دور بماند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه بیماری هانتینگتون با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

سایت زندگی ما هانتینگتون

توصیه می شود بیماران عزیز مبتلا به بیماری هانتینگتون روحیه خود را حفظ کنند  و از مشاوران و روانشناسان برای کنترل عوارض جانبی بیماریشان کمک بگیرند. فرد مبتلای به این بیماری اگر افسرده باشد به پیشرفت بیماری خود دامن خواهد زد و توصیه می شود با کمک جلسات مشاوره، عوارض روانی این بیماری کنترل شود.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان عوارض جانبی بیماری هانتینگتون آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه