بررسی و آشنایی با طرحواره

طرحواره
   

طرحواره ها در پنج نیاز اساسی انسان قرار دارند که یکی از مهم ترین نیازهای انسان از زمان کودکی تا پایان زندگی است. نیاز به دلبستگی ایمن به دیگران ، نیاز به استقلال و کفایت، نیاز به آزادی برای بیان نیازها و هیجانات سالم ، احساسات، در حقیقت، تفریح و محدودیت های واقع بینانه و خویشتن داری در واقع ۵ محور اصلی است که شامل آغاز زندگی ذهن و اندیشه انسان و تحقق آن ها در شکل گیری چارچوب فکری و نگرش فرد نسبت به زندگی یا طرحواره ضروری است. برای کسب اطلاعات لازم در این خصوص می توانید به صورت همه روزه با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

بررسی و شناخت طرحواره

به عبارت دیگر، رضایت بیش از حد از یک نیاز یا حذف آن باعث یک تغییر در باورهای کودک به محیط زیست می شود. به عنوان مثال، والدینی که اجازه نمی دهد که کودک کار خودش را انجام دهد و به طور دائمی کار او را انجام می دهند، در طول زمان احساس عدم صلاحیت خود را به دلیل عدم استقلال از دست می دهد.

چنین کودک نوجوانی دارای وابستگی شدید به والدینش است که او را به یک نارسایی دوران کودکی تبدیل می کند. طبیعی است که تفاوت ها شخصیت فردی، رفتار و تفاوت خلق و خو در شکل گیری طرحواره ها نقش مهمی ایفا می کنند و در نتیجه اعضای خانواده الگوهای مختلفی دارند و گاهی اوقات متضاد هستند، زیرا آنها تحت الگوی آموزش رشد می کنند. تفاوت های مشابه در سبک های مقابله افراد وجود دارد و تفاوت در طرحواره ها در افراد را نشان می دهد.

طرحواره

معرفی مبانی نظری طرحواره

کلمه ی طرحواره به عنوان یک ساختار، الگو یا چارچوب تعریف شده است. اصطلاح طرح در روانشناسی و بیشتر در حوزه شناختی، به عنوان یک شکل است که بر اساس واقعیت یا تجربه برای کمک به مردم تجربیات را توضیح می دهد. علاوه بر این، ادراک از طریق طرحواره واسطه بندی است. پاسخ های مردم نیز توسط این طرح یافت می شود. یک نماد انتزاعی نمایشی یک ویژگی متمایز از یک رویداد است، یا به عبارت دیگر، یک طرح کلی از عناصر برجسته یک رویداد را نشان می دهد.

در زمینه روان درمانی، این طرح به عنوان یک اصل کلی سازماندهی در نظر گرفته شده است که برای درک تجربیات زندگی یک فرد ضروری است. این طرحواره ها در مراحل اولیه زندگی شکل می گیرد. آنها همچنان به حرکت و اعمال خود بر تجارب زندگی بعدی ادامه می دهند. حتی اگر آنها برنامه ای ندارند. برای دریافت مشاوره تخصصی در رابطه با این موضوع می توانید به صورت همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل فرمائید.

شناخت عوامل تداوم طرحواره

طرح اولیه ناسازگارانه توسط بسیاری از بیماران بنیاد خود پندارۀ به حساب می آید که بنیادی است. طرحواره اولیه ناسازگارانه به عنوان مرکز شخصیت شناخته می شوند. تداوم این طرح به عنوان فرآیند اولیه تقویت طرحواره های ناسازگار شناخته می شود.

این فرآیندها به دو دسته تقسیم می شوند: ۱) تحریف های شناختی ۲) الگوهای رفتاری خود آسیب رسان. در سطح شناختی، تداوم طرحواره ها معمولا با برجسته شدن در اطلاعات همخوان با طرح واره و با به حداقل رساندن اطلاعات متناقض با طرح واره انجام می شود.

چالش کشیدن طرح واره

هنگامی که درمانگر سعی می کند طرحواره را به چالش بکشاند یا سوال کند، او اغلب با مقاومت بیمار مواجه می شود. بیمار اغلب اقدامات فعالانه ای را برای اثبات این که طرح واره ها با واقعیت سازگار هستند، می سازد. اطلاعات باید تحریف شود تا طرح  واره ها سالم بمانند. در سطح رفتاری، تداوم الگوها از طریق الگوهای رفتاری خود آسیب رسان به دست می آید. این الگوهای رفتار ممکن است سازگار و سازگار با محیط زیست اولیه خانواده باشد. با گذشت زمان و خارج از محیط خانواده این رفتارها اغلب خود آسیب رسان می شوند ونهایتا طرحواره بیمار را تقویت می کنند.

به عنوان مثال، زنانی که از طرح واره اطلاعت می کنند، ممکن است مردانی را برای را ازدواج انتخاب کنند که سلطه گر هستند. با انجام این کار، آنها نقش یک شخص مطیع و اطلاعات کننده را بازی می کنند با این کار احساس آرامش می نمانید. بنابراین، دیدگاه او در مورد خودش، یعنی، شخص مطیع، تقویت می شود. انتخاب شریک ناسازگار یکی از شایع ترین مکانیزم هایی است که طی آن طرحواره ها ادامه می یابد. برای دریافت مشاوره تخصصی از برترین مشاوران کشور می توانید به صورت تلفنی با سایت زندگی ما ارتباط برقرار نمائید.

 بررسی اجتناب طرح واره ای

هنگامی که یک طرحواره ناسازگارانه به وجود می آید، مردم معمولا احساسات بالایی از قبیل خشم، اضطراب، ناراحتی یا احساس گناه می کنند. این هیجان معمولا ناخوشایند است، بنابراین مردم اغلب از فرایندهای خودکار برای جلوگیری از هیجان طرح واره ای استفاده می کنند تا احساسات خود را با این طرح ها تجربه نکنند. اجتناب از یک طرح واره به چندین نوع تقسیم شده است. اجتناب شناختی به تلاش خودکار برای جلوگیری از تفکر و تصورات ذهنی اشاره می کند که ممکن است طرحواره هایی را ایجاد کند.

نوع دوم طرح واره اجتناب عاطفی است. اجتناب عاطفی به تلاش داوطلب برای جلوگیری از احساسات ناشی از طرح واره ها اشاره دارد. برای مثال، برخی از بیماران مرزی گزارش می دهند که درد برگشت ناپذیر ناشی از طرحواره اولیه آنها باعث می شود که مچ دست خود را ببرند.

مقالات پیشنهادی مجیب

سومین نوع اجتناب از طرح واره، رفتاری است. درمان رفتاری اشاره به تمایل بیمار به ترک شرایط یا شرایط زندگی واقعی است که ممکن است طرحواره دردناک را به وجود آورد. برای اکثر افراد، اجتناب رفتاری ممکن است از طریق انزوای اجتماعی بیرون هراسی و یا عدم یافتن هر گونه خلاقیت و یا پذیرش مسئولیت های خانوادگی باشد.

طرحواره

اصول جبران طرح واره

جبران خسارت برای این طرحواره به جبران شدید طرح واره های ناسازگار اولیه اشاره دارد. بسیاری از مردم این سبک رفتاری یا شناختی را انتخاب می کنند که به نظر می رسد متضاد چیزی است که ما براساس آنچه درمورد طرح واره های اولیۀ بیماران می دانیم پیش بینی می کنیم. به عنوان مثال، جبران خسارت برای طرحواره به جای اینکه در شیوه ای که احساس محرومیت را تقویت می کند، به کار گرفته شود، بعضی از مردم از تلاش های خود برای پاسخگویی به این نیازها استفاده می کنند. متأسفانه، این تلاش ها اغلب باعث عقب ماندگی می شود.

جهت دریافت مشاوره تخصصی در رابطه با طرحواره می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید با تماس تلفنی با برترین مشاوران کشور مشورت نمائید. برای برقراری تماس از سراسر ایران نیز با شماره زیر تماس حاصل نمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه