علت لکنت زبان کودکان

لکنت زبان کودکان
   

لکنت زبان کودکان چیست؟

لکنت زبان کودکان، یک نوع اختلال در روش معمول سخن گفتن است و می‌تواند شکل‌ های متفاوتی داشته باشد. برای مثال، بعضی افراد چند حرف اول هر کلمه را تکرار می‌کنند و یا آن ها را می‌کشند. گاهی اوقات نیز توقف کامل صحبت و یا حذف تلفظ درست یک کلمه را شامل می‌شود. بعضی دیگر نیز حرف خود را با اصوات غیرمعمول قطع می‌کنند.

کلمات کلیدی:(علت لکنت زبان |لکنت زبان کودکان|اختلال کلامی کودک|درمان لکنت زبان)

مدت زمان مطالعه:۶ دقیقه

لکنت زبان کودکان ممکن است در هر سنی رخ دهد اما بین کودکانی که در حال یادگیری کلمات و جمله ‌سازی هستند شیوع بیشتری دارد و عموما پسران دچار این اختلال می‌شوند. این اختلال معمولا بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی آغاز و تا ۵سالگی ادامه دارد. از هر ۵ کودک یک نفر در بازه ای از زندگی اش دچار لکنت ناگهانی زبان شده و این مسأله باعث نگرانی والدین می‌شود. از هر ۲۰ کودک، یکی از آن ها به مدت ۶ ماه و یا بیشتر با این مشکل روبه‌رو است.

در سنین ۶ تا ۷ سالگی نیز که زمان آغاز مدرسه ها می‌باشد، به لحاظ ویژگی‌ های عاطفی خاص این دوره، موقعیت مناسبی است برای بروز اختلال لکنت زبان در بین کودکانی که مستعد چنین معضلی می‌باشند. گاهی در بعضی موارد، در دوران بلوغ نیز افرادی که قبلا به نحوی لکنت زبان داشته ‌اند مجددا دچار لکنت زبان می‌شوند.

نشانه های اولیه بروز لکنت زبان کودکان

اولین نشانه ها و علائم لکنت زبان زمانی ظاهر می شوند که کودک ۱۸ تا ۲۴ ماه دارد و موجی از کلمات به سمت او می آیند و او می خواهد با استفاده از این کلمات جمله سازی کند. شاید والدین از لکنت زبان فرزندشان ناامید شوند، ولی این مرحله کاملا طبیعی است و باید صبر کرد تا این دوره به آرامی بگذرد.

عموما کودک چند هفته یا چند ماه زبانش می گیرد، ولی در واقع این گرفتگی زبان پیوسته نیست. بیشتر کودکانی که قبل از ۵ سالگی لکنت دارند، بدون نیاز به دخالت هایی مانند گفتار درمانی، به راحتی خوب می شوند. ولی اگر لکنت زبان کودکان تبدیل به مسأله ای دائمی شود و بدتر شود یا با حرکت بدن یا صورت (تیک عصبی) همراه باشد، باید حتما او را پیش گفتار درمان ببرید تا معاینه شود و بهتر است این معاینه تا قبل از ۳ سالگی کودک انجام شود.

 

لکنت زبان کودکان

ویژگی افراد دارای لکنت زبان کودکان چیست؟

ویژگی‌ های خاص این اختلال در کودکان مختلف بسیار متفاوت است. برخی کودکان در تلفظ حروف مشکلاتی دارند و برخی دیگر، اولین تکرار ها و تردید ها را با حرکاتی در قسمت‌ های مختلف بدن به همراه دارند. مانند: تیک ‌های مختلف، لرزش لب ‌ها یا چهره، تکان دادن سر، گره کردن مشت ‌ها و…. همچنین اکثرا دیده می ‌شود که کودک دارای لکنت زبان یک حالت هیجانی مانند: ترس، خشم و شرم و… را دارد. تحقیقات نشان داده است که استرس لکنت زبان را تشدید می‌کند.

دلیل لکنت زبان کودکان

در واقع علت بروز اختلال لکنت زبان کودکان تا کنون به طور دقیقی روشن نشده ‌است. اما چیزی که تا حدی مشخص است، این است که این اختلال نمی‌تواند یک علت خاص داشته باشد. بلکه همواره معلول علت بدنی، عاطفی، اجتماعی و یا ترکیبی از این عوامل است. بسیاری از کودکانی که لکنت زبان دارند دچار بعضی از ناراحتی ‌های عصبی هستند. اما تشخیص اینکه آیا اینگونه ناراحتی ‌های روانی علت این مشکل است و یا لکنت، خود حاصل فشارهای ناشی از اختلالات روانی است، بسیار مشکل و سخت است.


مطالب مرتبط با این موضوع را می توانید در عناوین زیر مطالعه فرمایید:

درمان لکنت زبان کودکان چگونه ممکن است؟

روش های درمان لکنت زبان را بشناسید

انواع اختلال ارتباط در کودکان


 

متخصصان علم روانشناسی عوامل زیر را برای اختلال لکنت زبان کودکان برشمرده‌اند:

 سابقه‌ فامیلی لکنت زبان کودکان

درمورد ژنتیکی بودن لکنت زبان کودکان اختلاف‌ نظرهایی وجود دارد، زیرا ژن ‌های خاصی مرتبط با این مسأله شناسایی نشده اند. اما نزدیک به ٪۶۰ افرادی که لکنت زبان کودکان دارند، اقوامشان نیز دچار لکنت زبان بوده‌ یا هستند. پس احتمال اینکه این معضل و اختلال به ریشه های ژنتیکی و ارثی برگردد وجود دارد. با اینکه هنوز دلایل علمی برای اثباتش موجود نیست.

فیزیولوژی اعصاب در لکنت زبان کودکان

در برخی کودکان دچار لکنت زبان، برخلاف کودکان فاقد لکنت، زبان در نواحی مختلفی از مغز پردازش می‌شود. این مسأله همچنین می‌تواند در برهم‌ کنش بین مغز و ماهیچه ‌هایی که صحبت کردن را کنترل می‌کنند تداخل ایجاد کند.

پویایی خانواده و لکنت زبان کودکان

گاهی لکنت زبان کودکان، به انتظارات بالای بعضی از خانواده ها و سبک زندگی پرشتاب آنان نسبت داده می‌شود. بعضی از خانواده ها انتظارات بسیاری از کودک خود دارند. بکن نکن های زیادی برایش قائلند و این سبک تربیت و زندگی، کودک را ترسو و محتاط بار آورده و باعث می شود دچار استرس شود. این ترس و استرس کودک، باعث بروز لکنت زبان کودکان در او می شود.

 

در سال های قبل، باور عمومی بر این بوده که لکنت زبان کودکان، حاصل شوک روانی یا جسمی است. اگرچه، مثال هایی از بروز لکنت در پی شوک ‌های این ‌چنینی وجود دارد، اما آن ها تعداد نادری هستند و معمولا مرتبط به شوک ‌های جسمی یا بیماری ‌های سنین بالاتر هستند. اسناد اندکی در تأیید این نظر وجود دارد که کودکان در اثر آشوب ‌ها و کمبود های عاطفی دچار لکنت زبان کودکان می‌شوند.

 

انواع لکنت زبان کودکان

لکنت زبان کودکان انواع مختلفی دارد که به دو نمونه از آن ها اشاره می کنیم:

لکنت کلونیک یا حالت تکراری در بیان کلمات: در این نوع از لکنت زبان، کودک یک سیلاب یا بخش از کلمه‌ را که معمولا اولین بخش کلمه است، با شدت و تشنج تکرار می‌کند. مثلا کلمه مادر را به این شکل بیان می‌کند: م م م مادر.

لکنت تونیک یا توقف در تلفظ: در این نوع لکنت، در فعالیت عضلات تلفظی چند لحظه توقف به وجود می‌آید و کودک دچار وقفه در تلفظ و ادای کلمات همراه با فشار، تلاش و حرکات خاصی است. کودک مبتلا به این لکنت، برای ادای کلمه شدیدا به خودش فشار می‌آورد و پس از لحظاتی توقف به طور ناگهانی و با تشنج کلمه را ادا می‌کند.

درمان لکنت زبان کودکان در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

بهترین راه درمان لکنت زبان کودکان، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. اختلال لکنت زبان کودکان، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود.

و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است کودک را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است.

متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با کودکان می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند.

مشاورین سایت زندگی ما، مانند پدر و مادری دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند.

آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا کودکی شاد و سالم داشته باشید.

برای صحبت با مشاورین ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه